Badania
Seniorzy za kierownicą mają trudniej. Ale oni zdają sobie sprawę z ograniczeń
Opublikowano
6 lat temu-
przez
AgnieszkaChoć osoby starsze to najszybciej rosnąca grupa wśród kierowców, to nie oni odpowiadają za największą liczbę wypadków śmiertelnych. Z analizy badaczki Centralnego Instytutu Ochrony Pracy PIB wynika, że to młodsi kierujący mają na koncie większą liczbę wypadków śmiertelnych. Starsi wiedzą, co na drodze może sprawić im trudność i minimalizują ryzyko
Pogarszanie się wzroku, zwężenie pola widzenia i trudności z widzeniem przy słabym świetle, dłuższy czas reakcji czy problemy z rozpoznawaniem obiektów na drodze. Badania prowadzone w wielu krajach pokazują bezsprzecznie, że wraz z wejściem w starszy wiek prowadzenie samochodu staje się coraz trudniejsze.
W analizie prowadzonych na świecie badań na temat kierowców seniorów przygotowanej przez dr Annę Łuczak z Centralnego Instytutu Ochrony Pracy – Państwowego Instytutu Badawczego (CIOP-PIB) czytamy, że największym wyzwaniem dla starszych osób są skrzyżowania. Ryzyko spowodowania wypadku przez kierowcę na skrzyżowaniu rośnie wraz z wiekiem. W grupie kierujących w wieku 85 plus jest dziesięć razy wyższe niż u 40 latków („Driver ageing does not causa high er accident rate per km” Hakamies-Blomqvist L., Raitanen T. O’Neil ).
Z badań prowadzonych w Norwegii wynika z kolei, że podczas symulowanej jazdy samochodem w bardziej złożonych sytuacjach na drodze seniorzy 65 plus radzili sobie gorzej. Ich czas reakcji był o 27 proc. gorszy w porównaniu z kierowcami w wieku 35-45 lat podczas symulacji jazdy w terenie wiejskim przy ograniczeniu prędkości 60-80 km/h. Podczas jazdy po zatłoczonym centrum miasta (prędkość do 50 km/h) czas ich reakcji był gorszy o 46 proc. („Ageing and driving. Examinating the effects of Visual processing demands” Laversen J.S.R., Hopkins B., Sigmundsson H.)
Unikają nadmiernej prędkości, jeżdżą w dzień
I choć starszych kierowców przybywa – prognozy wskazują, że do 2030 r. jeden na czterech kierowców będzie w wieku 65 plus – to okazuje się, że wbrew obiegowym opinią to nie starsi kierowcy mają największy udział w wypadkach ze skutkiem śmiertelnym. Wzrost ich liczby na drogach nie ma związku z większą liczbą wypadków śmiertelnych, choć ma istotny wpływ na liczbę wypadków w efekcie których są ranni. Więcej zabitych jest w wypadkach powodowanych przez młodszych kierujących. („Collisions involving older drivers” Clarke D.D, Ward P.J., Truman W.A., Bartle C.)
Z czego to wynika? Dr Anna Łuczak wyjaśnia, że starsi kierowcy reagują stosownie do swoich ograniczeń związanych z wiekiem i pogarszającą się sprawnością fizyczną. Stosują strategie zwiększające bezpieczeństwo poprzez unikanie nadmiernej prędkości, jazdy po zmroku, w godzinach szczytu. Planując trasę wybierają dobrze sobie znane ulice, mniej ruchliwe trasy. Omijają trudne skrzyżowania i unikają skręcania w lewo, które przysparza im trudności.
Prowadzone na świeci badania pokazały także, że lepiej radzą sobie ci kierowcy-seniorzy, którzy nie rezygnują z rozmaitych aktywności i jeżdżą samochodem regularnie, a nie jedynie raz na jakiś czas.
AN