Badania
Gdzie jest najwięcej policyjnych kontroli na drogach? Nie zawsze na tych, gdzie najwięcej wypadków i ofiar
Opublikowano
5 lat temu-
przez
AgnieszkaYanosik opublikował dane o miejscach kontroli policyjnych. To jedne z najdokładniejszych danych w kraju. Sprawdziliśmy, jak intensywność prac policji ma się do dróg, na których jest najniebezpieczniej. Wśród najczęściej wizytowanych przez policyjne patrole jest tylko kilka tras o największym ryzyku wypadku i śmierci
Yanosik przedstawił dziesięć dróg krajowych, na których najczęściej kontrolowana jest prędkość. Dane zawarte w zestawieniu obejmują dni weekendowe: piątki, soboty i niedziele od 1 stycznia do 14 kwietnia 2019 roku. Pierwsze miejsce zajęła droga krajowa nr 7. W tym czasie prędkość kontrolowano tam 20,1 razy na km drogi. Druga była droga krajowa nr 1 – 19,6 kontroli na km. Na trzecim miejscu znalazła się droga krajowa nr 80 z 18,9 kontroli na km.
Tylko cztery niebezpieczne drogi z intensywnymi kontrolami
Jak sprawdziliśmy z 10 przedstawionych przez Yanosika dróg, gdzie policja najczęściej kontroluje prędkość, tylko cztery znalazły się w raporcie Komendy Głównej Policji wśród najbardziej niebezpiecznych pod względem wypadków w 2018 r. – chodzi o drogę krajową nr 7 ( w ubiegłym roku było tam najwięcej wypadków – 374 i najwięcej zabitych – 54 osoby) oraz o drogę krajową nr 1, która według raportu KGP uplasowała się na ósmym miejscu pod względem liczby wypadków (było ich w ubiegłym roku 200) i na siódmym jeśli chodzi o zabitych na tej drodze (zgięło na niej 30 osób).
Zarówno na liście Yanosika jak i wśród najniebezpieczniejszych według statystyk KGP znalazła się też droga krajowa nr 6 (154 wypadki, 24 ofiary śmiertelne) oraz droga krajowa nr 10 (183 wypadki i 33 ofiary śmiertelne).
Pozostałe najczęściej kontrolowane zgodnie z danymi Yanoiska drogi w ogóle nie znalazły się w zestawieniu KGP dotyczącym dróg krajowych o największym zagrożeniu wypadkami. Chodzi o drogi krajowe nr: 2, 17, 47, 80, 81 i 86.
Mniej kontroli a dużo wypadków
Wzmocnienie kontroli z pewnością przydałoby się na drogach, które obok drogi krajowej nr 7 należą do tych z największa liczbą wypadków i ofiar. W pierwszej dziesiątce takich w 2018 r. były:
DK 91 – 372 wypadki, 31 ofiar śmiertelnych
DK 94 – 322 wypadki, 29 ofiar śmiertelnych
DK 12 – 311 wypadków, 49 ofiar śmiertelnych
DK 79 – 242 wypadki, 24 ofiary śmiertelne
DK 11 – 222 wypadki, 30 ofiar śmiertelnych
DK 5 – 220 wypadków, 28 ofiar śmiertelnych
DK 1 – 200 wypadków, 30 ofiar śmiertelnych
DK 14 – 180 wypadków, 6 ofiar śmiertelnych
Ponad to do wielu najtragiczniejszych w skutkach wypadków doszło w ubiegłym roku na drodze krajowej nr 19 – w 156 wypadkach zginęły 32 osoby oraz na drodze krajowej nr 28 i drodze krajowej nr 74 – na obu tych drogach zginęło po 27 osób.
Najczęściej kontrolowane odcinki dróg to według Yanosika te w gminach: Warszawa, Halinów, Tarczyn, Krasnystaw, Zamość, Częstochowa, Dąbrowa Górnicza, Katowice, Skoczów, Biały Dunajec, Suchań, Recz, Bydgoszcz, Wejherowo, Gdynia.
Największą aktywnością w zakresie sprawdzania prędkości kierowców wykazali się w okresie od 1 stycznia do 14 kwietnia 2019 roku policjanci z Małopolski, Śląska, Mazowsza oraz z województwa kujawsko-pomorskiego.
AN