Badania
Najstarsi i najmłodsi. To najbardziej narażeni na drodze jako piesi
Opublikowano
3 miesiące temu-
przez
luzW raporcie badającym sytuację pieszych w stanie Wiktoria w Australii, przedstawiono analizę dotyczącą wypadków pieszych z podziałem na grupy wiekowe. Wyniki wskazują, że osoby starsze są najbardziej narażone na poważne obrażenia, podczas gdy młodsze grupy wiekowe również doświadczają znacznego ryzyka, szczególnie w środowisku miejskim. Raport zawiera istotne zalecenia dotyczące poprawy bezpieczeństwa pieszych oraz zmian infrastrukturalnych, które mogą zmniejszyć liczbę ofiar wypadków
W raporcie z badania “Understanding Pedestrian Crashes in Victoria”, przeprowadzonego przez Victoria Walks we współpracy z Monash University z Australii, naukowcy skupili się na analizie wypadków pieszych w stanie Victoria na przestrzeni ostatnich lat. Wyniki ukazują, że piesi pozostają jedną z najbardziej narażonych grup uczestników ruchu drogowego, a w szczególności osoby starsze i młode dorosłe osoby. Badanie opiera się na danych policyjnych oraz szpitalnych, co umożliwiło szeroką analizę przyczyn i skutków wypadków z udziałem pieszych.
Wypadki pieszych w podziale na grupy wiekowe: Jednym z kluczowych wniosków raportu jest stwierdzenie, że ryzyko obrażeń rośnie wraz z wiekiem. Grupa wiekowa 70+ jest szczególnie narażona na poważne obrażenia. Ryzyko obrażeń w tej grupie jest aż o 60% wyższe niż u młodych dorosłych w wieku 16-39 lat. Starsze osoby, które uczestniczyły w wypadkach, częściej doznają poważnych złamań, a czas rekonwalescencji jest znacznie dłuższy. Raport zwraca uwagę, że w 15% wszystkich przypadków obrażeń pieszych, osoby starsze stanowią nadreprezentowaną grupę, mimo iż stanowią tylko 10,7% populacji Victorii.
W regionach wiejskich Victorii osoby starsze są jeszcze bardziej narażone na wypadki niż w obszarach miejskich. Udział wypadków z udziałem pieszych w wieku 70+ wyniósł tam 18,3%, podczas gdy w Melbourne wynosił 14,3%.
Sytuacja young-adult: Osoby w wieku 16-39 lat to 40,7% wszystkich przypadków obrażeń wśród pieszych. W tej grupie przeważają młodzi mężczyźni, którzy częściej uczestniczą w wypadkach niż kobiety. Młodzi ludzie są szczególnie narażeni na wypadki nocne oraz te związane z alkoholem. Ryzyko zwiększa się zwłaszcza w okolicach miejsc związanych z życiem nocnym, gdzie duża część wypadków ma miejsce w późnych godzinach nocnych.
Wypadki dzieci: Dzieci są szczególną grupą ryzyka z powodu braku dojrzałości w ocenie sytuacji drogowej. Jak wskazuje raport, dzieci poniżej 10. roku życia mają trudności z oceną prędkości i odległości nadjeżdżających pojazdów. Badania pokazują, że te zdolności u dzieci są mniej rozwinięte niż u dorosłych, co zwiększa ryzyko podejmowania błędnych decyzji przy przechodzeniu przez ulicę. Ich mniejszy wzrost oraz brak doświadczenia powodują, że są mniej widoczne dla kierowców, a także mają większe problemy z samodzielnym przewidywaniem zagrożeń. Dzieci często wybiegają na ulicę zza przeszkody, np. zaparkowanych samochodów, co może prowadzić do tragicznych wypadków.
Przyczyny wypadków w różnych grupach wiekowych:
Osoby starsze (70+):
Główną przyczyną wysokiego ryzyka wypadków w tej grupie jest ich fizyczna kruchość i ograniczona zdolność do szybkiego reagowania na zagrożenia drogowe. Wiek wpływa również na spowolnienie percepcji oraz osłabienie zmysłów, takich jak wzrok i słuch. Ponadto osoby starsze często wolniej się poruszają, co sprawia, że mają mniej czasu na bezpieczne przekroczenie ulicy. Wielu seniorów ma trudności z oceną bezpiecznych odstępów między pojazdami, co zwiększa ryzyko wypadku, zwłaszcza na ruchliwych arteriach.
Young adult (16-39 lat):
W tej grupie głównymi czynnikami ryzyka są brawura, alkohol oraz nieuwaga. Młodzi dorośli, zwłaszcza mężczyźni, często przeceniają swoje możliwości, co może prowadzić do ryzykownych zachowań, takich jak nieostrożne przechodzenie przez jezdnię w miejscach niedozwolonych lub nieoczekiwane zmiany kierunku podczas ruchu. Dużą rolę w wypadkach odgrywa również alkohol, który znacząco wpływa na percepcję ryzyka i czas reakcji.
Dzieci (0-15 lat):
Jak już wspomniano, dzieci mają problemy z oceną prędkości i odległości pojazdów, co sprawia, że ich decyzje na drodze są bardziej ryzykowne. Ich mały wzrost oraz impulsywne zachowania, takie jak bieganie po drodze, stanowią dodatkowe zagrożenie. Dzieci są również bardziej podatne na rozproszenie uwagi, co utrudnia im koncentrację na sytuacji drogowej.
Raport przedstawia szereg rekomendacji mających na celu poprawę bezpieczeństwa pieszych. Najważniejsze z nich to:
Zmniejszenie prędkości na drogach: Obniżenie limitu prędkości do 30 km/h w obszarach o dużym natężeniu ruchu pieszych oraz na ulicach mieszkalnych. Badania pokazują, że zmniejszenie prędkości może znacząco obniżyć ryzyko poważnych obrażeń i śmierci pieszych.
Zwiększenie widoczności pieszych: Rekomendowane są zmiany w infrastrukturze, takie jak podwyższone przejścia dla pieszych, lepsze oświetlenie na skrzyżowaniach oraz rozszerzenie chodników, które zwiększają widoczność pieszych dla kierowców.
Bezpieczniejsze pojazdy: Rozwój technologii, takich jak systemy autonomicznego hamowania i inteligentne systemy ostrzegania przed kolizją, może zmniejszyć ryzyko wypadków z udziałem pieszych.
Edukacja kierowców i pieszych: Potrzeba wdrożenia programów edukacyjnych, skierowanych zarówno do kierowców, jak i pieszych, aby zwiększyć świadomość na temat bezpiecznego zachowania na drodze.
Podsumowanie: Wnioski płynące z raportu są jasne – mimo że liczba wypadków z udziałem pieszych w Victorii wykazuje tendencję spadkową, osoby starsze oraz młodzi dorośli nadal pozostają najbardziej narażonymi grupami. Wypadki z udziałem dzieci wynikają głównie z braku umiejętności oceny prędkości pojazdów. Zmniejszenie prędkości, lepsza infrastruktura oraz edukacja mogą przyczynić się do zmniejszenia liczby ofiar wypadków wśród pieszych w przyszłości.
Źródła: Raport: “Understanding Pedestrian Crashes in Victoria”