Connect with us
Statystyki 2025
  • Zabici w wypadkach - 40
  • Ranni w wypadkach - 711
  • Kierowcy po alkoholu - 3295
  • Średnia liczba wypadków dziennie: 36.24
  • Średnia liczba zabitych dziennie: 2.35
  • Średnia liczba rannych dziennie: 41.82
  • Zabici w wypadkach - 40
  • Ranni w wypadkach - 711
  • Kierowcy po alkoholu - 3295
  • Średnia liczba wypadków dziennie: 36.24
  • Średnia liczba zabitych dziennie: 2.35
  • Średnia liczba rannych dziennie: 41.82

Badania

Najstarsi i najmłodsi. To najbardziej narażeni na drodze jako piesi

Opublikowano

-

W raporcie badającym sytuację pieszych w stanie Wiktoria w Australii, przedstawiono analizę dotyczącą wypadków pieszych z podziałem na grupy wiekowe. Wyniki wskazują, że osoby starsze są najbardziej narażone na poważne obrażenia, podczas gdy młodsze grupy wiekowe również doświadczają znacznego ryzyka, szczególnie w środowisku miejskim. Raport zawiera istotne zalecenia dotyczące poprawy bezpieczeństwa pieszych oraz zmian infrastrukturalnych, które mogą zmniejszyć liczbę ofiar wypadków

Rodzic odprowadza dziecko do szkoły. Fot. CC0
Fot. CC0

W raporcie z badania “Understanding Pedestrian Crashes in Victoria”, przeprowadzonego przez Victoria Walks we współpracy z Monash University z Australii, naukowcy skupili się na analizie wypadków pieszych w stanie Victoria na przestrzeni ostatnich lat. Wyniki ukazują, że piesi pozostają jedną z najbardziej narażonych grup uczestników ruchu drogowego, a w szczególności osoby starsze i młode dorosłe osoby. Badanie opiera się na danych policyjnych oraz szpitalnych, co umożliwiło szeroką analizę przyczyn i skutków wypadków z udziałem pieszych.

Wypadki pieszych w podziale na grupy wiekowe: Jednym z kluczowych wniosków raportu jest stwierdzenie, że ryzyko obrażeń rośnie wraz z wiekiem. Grupa wiekowa 70+ jest szczególnie narażona na poważne obrażenia. Ryzyko obrażeń w tej grupie jest aż o 60% wyższe niż u młodych dorosłych w wieku 16-39 lat​. Starsze osoby, które uczestniczyły w wypadkach, częściej doznają poważnych złamań, a czas rekonwalescencji jest znacznie dłuższy. Raport zwraca uwagę, że w 15% wszystkich przypadków obrażeń pieszych, osoby starsze stanowią nadreprezentowaną grupę, mimo iż stanowią tylko 10,7% populacji Victorii.​

W regionach wiejskich Victorii osoby starsze są jeszcze bardziej narażone na wypadki niż w obszarach miejskich. Udział wypadków z udziałem pieszych w wieku 70+ wyniósł tam 18,3%, podczas gdy w Melbourne wynosił 14,3%​.

Sytuacja young-adult: Osoby w wieku 16-39 lat to 40,7% wszystkich przypadków obrażeń wśród pieszych. W tej grupie przeważają młodzi mężczyźni, którzy częściej uczestniczą w wypadkach niż kobiety​. Młodzi ludzie są szczególnie narażeni na wypadki nocne oraz te związane z alkoholem. Ryzyko zwiększa się zwłaszcza w okolicach miejsc związanych z życiem nocnym, gdzie duża część wypadków ma miejsce w późnych godzinach nocnych.

Wypadki dzieci: Dzieci są szczególną grupą ryzyka z powodu braku dojrzałości w ocenie sytuacji drogowej. Jak wskazuje raport, dzieci poniżej 10. roku życia mają trudności z oceną prędkości i odległości nadjeżdżających pojazdów. Badania pokazują, że te zdolności u dzieci są mniej rozwinięte niż u dorosłych, co zwiększa ryzyko podejmowania błędnych decyzji przy przechodzeniu przez ulicę. Ich mniejszy wzrost oraz brak doświadczenia powodują, że są mniej widoczne dla kierowców, a także mają większe problemy z samodzielnym przewidywaniem zagrożeń. Dzieci często wybiegają na ulicę zza przeszkody, np. zaparkowanych samochodów, co może prowadzić do tragicznych wypadków​.

Przyczyny wypadków w różnych grupach wiekowych:

Osoby starsze (70+):
Główną przyczyną wysokiego ryzyka wypadków w tej grupie jest ich fizyczna kruchość i ograniczona zdolność do szybkiego reagowania na zagrożenia drogowe. Wiek wpływa również na spowolnienie percepcji oraz osłabienie zmysłów, takich jak wzrok i słuch. Ponadto osoby starsze często wolniej się poruszają, co sprawia, że mają mniej czasu na bezpieczne przekroczenie ulicy. Wielu seniorów ma trudności z oceną bezpiecznych odstępów między pojazdami, co zwiększa ryzyko wypadku, zwłaszcza na ruchliwych arteriach​.

    Young adult (16-39 lat):
    W tej grupie głównymi czynnikami ryzyka są brawura, alkohol oraz nieuwaga. Młodzi dorośli, zwłaszcza mężczyźni, często przeceniają swoje możliwości, co może prowadzić do ryzykownych zachowań, takich jak nieostrożne przechodzenie przez jezdnię w miejscach niedozwolonych lub nieoczekiwane zmiany kierunku podczas ruchu​. Dużą rolę w wypadkach odgrywa również alkohol, który znacząco wpływa na percepcję ryzyka i czas reakcji.

      Dzieci (0-15 lat):
      Jak już wspomniano, dzieci mają problemy z oceną prędkości i odległości pojazdów, co sprawia, że ich decyzje na drodze są bardziej ryzykowne. Ich mały wzrost oraz impulsywne zachowania, takie jak bieganie po drodze, stanowią dodatkowe zagrożenie​. Dzieci są również bardziej podatne na rozproszenie uwagi, co utrudnia im koncentrację na sytuacji drogowej.

        Raport przedstawia szereg rekomendacji mających na celu poprawę bezpieczeństwa pieszych. Najważniejsze z nich to:

        Zmniejszenie prędkości na drogach: Obniżenie limitu prędkości do 30 km/h w obszarach o dużym natężeniu ruchu pieszych oraz na ulicach mieszkalnych. Badania pokazują, że zmniejszenie prędkości może znacząco obniżyć ryzyko poważnych obrażeń i śmierci pieszych.

        Zwiększenie widoczności pieszych: Rekomendowane są zmiany w infrastrukturze, takie jak podwyższone przejścia dla pieszych, lepsze oświetlenie na skrzyżowaniach oraz rozszerzenie chodników, które zwiększają widoczność pieszych dla kierowców.

        Bezpieczniejsze pojazdy: Rozwój technologii, takich jak systemy autonomicznego hamowania i inteligentne systemy ostrzegania przed kolizją, może zmniejszyć ryzyko wypadków z udziałem pieszych​.

        Edukacja kierowców i pieszych: Potrzeba wdrożenia programów edukacyjnych, skierowanych zarówno do kierowców, jak i pieszych, aby zwiększyć świadomość na temat bezpiecznego zachowania na drodze​.

          Podsumowanie: Wnioski płynące z raportu są jasne – mimo że liczba wypadków z udziałem pieszych w Victorii wykazuje tendencję spadkową, osoby starsze oraz młodzi dorośli nadal pozostają najbardziej narażonymi grupami. Wypadki z udziałem dzieci wynikają głównie z braku umiejętności oceny prędkości pojazdów. Zmniejszenie prędkości, lepsza infrastruktura oraz edukacja mogą przyczynić się do zmniejszenia liczby ofiar wypadków wśród pieszych w przyszłości.

          Źródła: Raport: “Understanding Pedestrian Crashes in Victoria”​