Connect with us
Statystyki 2025
  • Zabici w wypadkach - 270
  • Ranni w wypadkach - 3870
  • Kierowcy po alkoholu - 18060
  • Średnia liczba wypadków dziennie: 40.4
  • Średnia liczba zabitych dziennie: 3.25
  • Średnia liczba rannych dziennie: 46.63
  • Zabici w wypadkach - 270
  • Ranni w wypadkach - 3870
  • Kierowcy po alkoholu - 18060
  • Średnia liczba wypadków dziennie: 40.4
  • Średnia liczba zabitych dziennie: 3.25
  • Średnia liczba rannych dziennie: 46.63

Społeczeństwo

Mimo skandalu komisja od pytań na prawo jazdy wciąż działa. Od lutego zarobiła kolejne 100 tys. zł

Opublikowano

-

W styczniu tego roku wybuchła afera. Komisja z Ministerstwa Infrastruktury dodała do państwowego egzaminu na prawo jazdy pytania z błędnymi odpowiedziami. Minister Andrzej Adamczyk wymienił tylko jej szefa i sekretarza. 37 osób dalej zarabiało. Do dziś skasowali za prace ponad 100 tys. zł
Ministerstwo Infrastruktury Fot. brd24

Ministerstwo Infrastruktury Fot. brd24

Komisja ds. pytań egzaminacyjnych na prawo jazdy to grupa złożona głównie z urzędników Ministerstwa Infrastruktury, która od lat zarabia na recenzowaniu (czyli ocenianiu czy przysłane do resortu pytania przez firmy zewnętrzne są dobre czy nie) i układaniu pytań na prawo jazdy na państwowy egzamin.

Już kulisy jej powstania każą stawiać pytania o etykę. Bowiem to urzędnicy resortu brali udział w przygotowaniu nowelizacji, która nakazała powołanie tej komisji. A potem sami napisali też rozporządzenie określające sposób wynagradzania członków komisji. Następnie sami w niej zasiedli i latami zarabiają. Opisywaliśmy to w serii tekstów w portalu brd24.pl pod hasłem “Grupa trzymająca pytania na prawo jazdy”.

Po skandalu – bez zmian. Interes na pytaniach nadal się kręci

Mimo wszystkich informacji o tej komisji minister Andrzej Adamczyk nie reagował. Zrobił to dopiero w styczniu tego roku, gdy doszło do skandalu. Komisja przekazała na egzamin państwowy pytania z błędnymi odpowiedziami. Niektórzy kandydaci na kierowców w Polsce zostali niesłusznie oblani. Adamczyk zawiadomił wówczas prokuraturę (do dziś nie poinformowano o wyniku śledztwa w tej sprawie), odwołał też z komisji układającej pytania jej szefa i sekretarza.
Co ciekawe – jak ujawniliśmy jeszcze przed aferą z błędnymi pytaniami – w składzie komisji zasiadała (i wciąż zasiada) wysoka urzędniczka z… departamentu kontroli w resorcie. Czyli osoba z komórki, która powinna kontrolować takie komisje – a jak udowodniła afera i zgłoszenie do prokuratury, kontrola była potrzebna – sama tam dorabia.

W samej komisji, w której m.in. zasiada trzech polonistów, nic się jednak nie zmieniło. Jak sprawdził portal brd24.pl, zasiada w niej nadal aż 37 osób, w tym urzędnicy podlegli ministrowi Adamczykowi. To te same osoby, przez których ręce latami przechodziły pytania nie nadające się do kształcenia przyszłych kierowców (wiele z nich po aferze usunięto z państwowej bazy).

Zapytaliśmy, ile od momentu ujawnienia afery podatnicy wydali na prace tej komisji. “od 1 lutego 2022 r. do 24 października 2022 r. członkom Komisji ds. weryfikacji i rekomendacji pytań egzaminacyjnych wypłacono średnio 2 761,24 zł brutto” – poinformował brd24.pl rzecznik resortu infrastruktury Szymon Huptyś.

Oznacza to więc, że już po aferze z błędnymi pytaniami komisja, która dopuściła do tego skandalu, zarobiła ponad 100 tys. zł.

 

Obecny skład komisji ds. recenzowania i układania pytań na prawo jazdy (wskazujemy w nim urzędników ministerstwa):

1. Krzysztof Bandos

2. Tomasz Behrendt – zastępca dyrektora Departamentu Prawnego w Ministerstwie Infrastruktury

3. Bożenna Chlabicz-Biskupska

4. Mirosław Dąbrowicz

5. Robert Dorosz

6. Marek Dworak – pełnomocnik ministra ds. BRD i ruchu rowerowego

7. Tomasz Dziuganowski

8. Marek Janusz Faryj

9. Monika Folwarczny

10. Anna Fugielska – zastępca dyrektora Departamentu Kontroli w Ministerstwie Infrastruktury

11. Marzena Golec

12. Adrian Kondraszuk

13. Joanna Kulczycka

14. Andrzej Markowski

15. Marcin Matecki

16. Grzegorz Matuszewski

17. Klaudiusz Nadolny

18. Justin Chidi Nnorom

19. Grzegorz Nowak

20. Ernest Raczkowski

21. Konrad Romik – dyrektor Sekretariatu Krajowej Rady BRD

22. Sylwia Sokołowska

23. Radosław Sobczyk

24. Marek Stasiak

25. Piotr Sulikowski

26. Jan Szumiał

27. Małgorzata Świderska – Departament Transportu Drogowego w Ministerstwie Infrastruktury

28. Anna Tomanek

29. Artur Wajda

30. Mariusz Wasiak

31. Edyta Wcisło

32. Tomasz Wiśnicki

33. Karol Włoszczak

34. Krzysztof Wójcik

35. Grzegorz Wysopal

36. Karol Zawitkowski

37. Jarosław Żuk – Departament Transportu Drogowego w Ministerstwie Infrastruktury

 

luz