Connect with us
Statystyki 2025
  • Zabici w wypadkach - 260
  • Ranni w wypadkach - 3691
  • Kierowcy po alkoholu - 17177
  • Średnia liczba wypadków dziennie: 40.06
  • Średnia liczba zabitych dziennie: 3.25
  • Średnia liczba rannych dziennie: 46.14
  • Zabici w wypadkach - 260
  • Ranni w wypadkach - 3691
  • Kierowcy po alkoholu - 17177
  • Średnia liczba wypadków dziennie: 40.06
  • Średnia liczba zabitych dziennie: 3.25
  • Średnia liczba rannych dziennie: 46.14

Badania

Kobiety znacznie bardziej ryzykują chodząc ze smartfonem po przejściach dla pieszych

Badacze z Holandii i Kanady zrobili eksperyment, który dowiódł, że patrzenie w ekran smartfona podczas przechodzenia przez ulicę jest bardziej ryzykowne dla kobiet niż mężczyzn

Opublikowano

-

Badacze z Holandii i Kanady zrobili eksperyment, który dowiódł, że patrzenie w ekran smartfona podczas przechodzenia przez ulicę jest bardziej ryzykowne dla kobiet niż mężczyzn

Korzystanie z telefonu na przejściu dla pieszych może skończyć się tragicznie. Dlatego w Honolulu zdecydowano karać się zapatrzonych w telefony na zebrze mandatami. Fot. CC0

Z przeprowadzonego w Kanadzie badania wynika, że rozproszenie korzystaniem z telefonu wpływa negatywnie zwłaszcza na kobiety. Fot. CC0

Dwójka badaczy z Politechniki Delfijskiej w Holandii i Uniwersytetu Ryersona w Kanadzie sprawdzała, jak rozproszenie pieszego przez smartfon wpływa na sposób w jaki pokonuje on przejście dla pieszych. W badaniu prowadzonym od lutego do maja 2017 r. wykorzystane zostały okulary wirtualnej rzeczywistości. 42 ochotników, którzy zgłosili chęć wzięcia udziału w teście przechodziło przez wirtualne skrzyżowanie. Na potrzeby okularów wirtualnej rzeczywistości odwzorowano jedno z często wykorzystywanych przez pieszych skrzyżowań w Montrealu. W godzinach szczytu przejeżdża tam 1080 aut na godzinę z maksymalną prędkością 50 km/h. Tak samo było też w wirtualnym zadaniu, które musieli wykonać uczestnicy badania.

Kobiety najbardziej zagrożone

Przez przejście ochotnicy przechodzili trzykrotnie. Przy pierwszej próbie nie byli rozproszeni smartfonem, przy drugiej zbliżając się do przejścia i przechodząc przez nie musieli korzystać z telefonu i grać w grę polegającą na układaniu puzzli. Przy trzeciej próbie także grali w grę na smartfonie, ale na przejściu pojawiły się światełka smart LED, które migały i zmieniały kolor. Badacze tak zaprojektowali wirtualna rzeczywistość, by piesi każdorazowo przy przechodzeniu przez jezdnię mieli co najmniej dwie takie sytuacje, w których auta były dostatecznie daleko, by mogli bezpiecznie przejść. Przebieganie przez ulicę było zabronione.

Tak jak oczekiwali badacze, piesi nierozproszeni przez smartfony krócej czekali na przejście na drugą stronę ulicy i zachowywali się bezpieczniej. W sytuacji rozproszenia przez grę na smartfonie dłużej decydowali się na wejście na pasy (czekali o blisko 20 proc. dłużej). Czas oczekiwania kobiet był dodatkowo dłuższy niż mężczyzn. Badacze obliczyli, że kobiety (40,5 proc. badanych) w sytuacji rozproszenia czekały na przejściach blisko 5 sekund dłużej niż mężczyźni. Z badania wynika także, że rozproszenie wpływa negatywnie zwłaszcza na kobiety. Są wówczas bardziej skłonne do niebezpiecznego zachowania na drodze.

Okazało się także, że migające światełka LED  poprawiają bezpieczeństwo rozproszonych smartfonem pieszych. W wariancie badania, w którym przejście dla pieszych wyposażone były w migające światełka LED o 7,4 proc. wzrosła liczba bezpiecznych prób pokonania go.

Więcej zabitych przez smartfony?

Badacze zwrócili uwagę na kanadyjskie statystyki dotyczące wypadków z udziałem pieszych. W 2005 r. w Kanadzie piesi stanowili 11,8 proc. ofiar śmiertelnych na drodze i 10,4 proc. rannych. W 2015 r. odsetek zabitych pieszych wzrósł do 15,2 proc., a  poważnie rannych do 14,3 proc.  Zdaniem dwójki naukowców  z Politechniki Delfijskiej i Uniwersytetu Ryersona jedną z ważnych przyczyn tego wzrostu jest roztargnienie na drodze spowodowane przez używanie smartfonów.

AN