Connect with us
Statystyki 2025
  • Zabici w wypadkach - 133
  • Ranni w wypadkach - 1957
  • Kierowcy po alkoholu - 9047
  • Średnia liczba wypadków dziennie: 36.85
  • Średnia liczba zabitych dziennie: 2.89
  • Średnia liczba rannych dziennie: 42.54
  • Zabici w wypadkach - 133
  • Ranni w wypadkach - 1957
  • Kierowcy po alkoholu - 9047
  • Średnia liczba wypadków dziennie: 36.85
  • Średnia liczba zabitych dziennie: 2.89
  • Średnia liczba rannych dziennie: 42.54

Społeczeństwo

Zagraniczny alkomat pokazuje inny wynik niż polski? Uważaj, to nie usterka sprzętu

Alkomat skalibrowany w Polsce może pokazać inny wynik niż ten używany przez policję za granicą. I to pomimo identycznej zawartości alkoholu w wydychanym powietrzu. Odczyty mogą się różnić nawet o 15 proc. To efekt tego, że w Europie stosuje się aż trzy wartości przelicznika BBR (Blood Breath Ratio)

Opublikowano

-

Alkomat skalibrowany w Polsce może pokazać inny wynik niż ten używany przez policję za granicą. I to pomimo identycznej zawartości alkoholu w wydychanym powietrzu. Odczyty mogą się różnić nawet o 15 proc. 

Kontrola trzeźwości kierowców. Fot. CCO

Zanim ruszysz na zagraniczne wakacje sprawdź jak w kraju do którego jedziesz przelicza się zawartość alkoholu w jednym litrze wydychanego powietrza na promile Fot. CCO

Dziwisz się, że polski alkomat daje ci zielone światło do wsiadania za kierownice, a badanie brytyjskim sprzętem pokazuje, że przejażdżka może skończyć się utratą prawa jazdy? To nie problem techniczny z urządzeniami, ale konsekwencja stosowania innych wartości przeliczników w poszczególnych krajach.

Wszystkie alkomaty mierzą zawartość alkoholu w miligramach na jeden litr wydychanego powietrza. Natomiast prawo określa dozwolone limity dla kierowców, stosując promile. Alkomaty podają wynik w promilach, bo przeliczają jedną wartości na drugą, stosując tzw. BBR (z ang. Blood Breath Ratio), jednak BBR może się różnić w poszczególnych krajach. A w Europie używane są aż trzy jego wartości: 2300:1, 2100:1 (taki obowiązuje w Polsce) oraz 2000:1. Oznacza to, że wynik badania policyjnym alkomatem w zależności od kraju może się różnić nawet o 15 proc. – pomimo identycznej zawartości alkoholu w wydychanym powietrzu.

Malta, Irlandia, Wielka Brytania – polski alkomat poda niższy wynik

Polski kierowca powinien zwrócić na to szczególna uwagę gdy wybiera się do takich krajów jak Malta, Wielka Brytania czy Irlandia – w krajach tych policyjne alkomaty posługują się wyższym nić w Polsce wskaźnikiem BBR czyli 2300:1. W razie kontroli możemy się niemile zaskoczyć jeśli sprzęt tamtejszych stróżów prawa pokaże inny wynik niż polski alkomat.

Na Malcie według prawa można prowadzić samochód, mając nie więcej niż 0,8 promila we krwi. Jeśli zabrany z Polski alkomat wskazuje rano zawartość alkoholu we krwi na poziomie 0,76 promila wcale nie oznacza to, że możemy już jeździć po maltańskich drogach. Podczas kontroli, maltański alkomat policyjny przy tej samej zawartości alkoholu wskaże wartość 0,83 promila, czyli powyżej dopuszczalnego limitu.

Jak to możliwe? Jeśli w jednym litrze wydychanego powietrza mieliśmy 0,36 mg alkoholu, to w przypadku polskiego przelicznika BBR na poziomie 2100:1 wynik dla zawartości alkoholu we krwi jest niższy niż na Malcie, gdzie BBR wynosi 2300:1. Różnica jest na tyle znacząca, że może zaważyć na wyniku kontroli policyjnej.

Przełącz przeliczniki BBR, albo zrezygnuj z alkoholu 

W Danii, Finlandii, Francji, Norwegii, Hiszpanii i Szwecji przelicznik jest niższy niż w Polsce i wynosi 2000:1. Jeżeli wracamy z tych krajów, mając alkomat ustawiony na tamtejszy BBR, należy koniecznie go zmienić na przelicznik obowiązujący w Polsce. W przeciwnym wypadku wyniki będą zaniżone.

– Odmienne wartości przelicznika w różnych krajach bywają zaskoczeniem dla kierowców. Najlepszym rozwiązaniem jest powstrzymanie się przed spożywaniem alkoholu, jeżeli zamierzamy krótko po tym prowadzić. Jednak gdy zajdzie potrzeba upewnienia się co do naszego stanu trzeźwości, najlepiej używać alkomatu, w którym można przełączać przeliczniki BBR stosowane w poszczególnych państwach – wyjaśnia Hunter Abbott, ekspert bezpieczeństwa ruchu drogowego z firmy AlcoSense Laboratories.

AN