Infrastruktura
Wielka przeszkoda dla autonomicznych samochodów? Liście przydrożnych drzew
Opublikowano
5 lat temu-
przez
luzInżynierowie z University of Warwick, którzy prowadzą zaawansowane testy nad samochodami autonomicznymi, natrafili na nieoczekiwaną przeszkodę. Liście drzew pochłaniają sygnał potrzebny w komunikacji między tymi pojazdami
University of Warwick jest liderem w próbach nad autonomicznymi autami, które mają być przyszłością transportu. To tam badacze testują m.in. bezprzewodowe łączenie się w standardzie 5G, które będzie można potem włączyć w brytyjską sieć tego typu. Ta szybka transmisja danych ma umożliwić wymianę informacji między autonomicznymi autami i infrastrukturą wokół dróg niemal w czasie rzeczywistym.
Badacze próbują tam rozwiązać wiele przyszłościowych problemów np. jak potwierdzać, że auto, które komunikuje się w tej sieci naprawdę jest tym pojazdem, za który się podaje? Za łatwym byłoby korzystanie z cyfrowego podpisu, bo wówczas umożliwiałoby to ciągłą inwigilacje takiego pojazdu i miejsca, w których przebywa. Dlatego testowany jest m.in. podpis grupowy rozszerzany o znacznik czasu, który podsłuchującemu takie sygnały uniemożliwiałby łączenie informacji i wnioskowanie, który pojazd jaki sygnał wysłał.
Badacze zastanawiają się też nad priorytetami wiadomości. Bo na zatłoczonej autostradzie mogłoby blisko siebie znaleźć się wiele pojazdów naraz, a sprawdzanie tożsamości nadawcy zajmuje zasoby obliczeniowe.
Liście pochłaniają wszystko
Nieoczekiwanie – jak doniósł “The Daily Telegraph” – badacze trafili jednak na dużo większy problem. I to realnie już istniejący. Chodzi o drzewa. A konkretniej – o liście.
Otóż wiele dróg otoczonych jest drzewami. One pochłaniają nie tylko hałas, ale i emitowany dwutlenek węgla (pojawiające się do dziś teorie, że chronią też latem asfalt przed przegrzaniem, są od dawna nieaktualne), bo – jak się okazało – pochłaniają też… sygnał bezprzewodowej komunikacji. Inżynierowie stwierdzili, że przez liście przebijał się tylko najsilniejszy sygnał. A to oznaczało, że przy tej komunikacji musieliby używać nadmiernie dużej mocy. Bowiem im wyższa częstotliwość, tym fale radiowe są krótsze – a im są krótsze tym trudniej propagować je, gdy na drodze stoją przeszkody.
Jaki będzie efekt tego odkrycia? Czy musimy przygotować się na drogi o wielkim zagęszczeniu nadajników i odbiorników? Inżynierowie z Wielkiej Brytanii zaznaczają, że nie badali jeszcze, jak to wygląda, gdy spada śnieg…
luz