Connect with us

Pojazdy

Fotel samochodowy wykryje, że kierowca zasypia

Naukowcy z Nottingham Trent University tworzą fotel samochodowy z sensorami, które będą wykrywać, że kierowca traci czujność. Projekt finansuje brytyjska agencja innowacji

Opublikowano

-

Naukowcy z Nottingham Trent University tworzą fotel samochodowy z sensorami, które będą wykrywać, że kierowca traci czujność. Projekt finansuje brytyjska agencja innowacji

Fotel kierowcy z sensorami EKG Fot. Nottingham Trent University

Fotel kierowcy z sensorami EKG już działa. Naukowcy starają się teraz opracować czujniki tak, by sygnał przekazywany przez nie był stabilny i zawsze rzetelny. Fot. Nottingham Trent University

Zaczynasz przymykać oko za kółkiem, a tu komputer pokładowy włącza alarm i prosi o zjechanie z drogi – taki system już istnieje. Naukowcy z z Nottingham Trent University opracowują fotel samochodowy, w którym dyskretnie rozmieszczone będą czujniki monitorujące pracę serca kierowcy.  Gdy wykryją, że kierowca traci uwagę np. zasypia, prześlą sygnał – wówczas system powiadomi kierowcę, że powinien zjechać z drogi i odpocząć. Zignorowanie ostrzeżenia może wywołać następne reakcje systemu np. uruchomienie aktywnego tempomatu lub systemu kontroli pasa jazdy. System będzie mógł również bezprzewodowo wysłać informację o tym, że kierowca nie reaguje na ostrzeżenie.

Uniwersytet pracuje nad tym projektem wraz z firmą elektroniczną Plessey. Główne zadanie to zintegrowanie czujników EKG z tkaniną foteli samochodowych. – Firma Plessey zademonstrowała już, że sygnały serca mogą być mierzone za pomocą czujników pojemnościowych zainstalowanych w siedzeniu kierowcy – mówi prof.  Tilak Dias z uczelni. – Wyzwaniem jest teraz poprawienie niezawodności i spójności tych danych, żeby mogły być wykorzystane w określonym celu. To wymaga nowego podejścia do projektowania elektrod. Nottingham Trent University ma potencjał do produkowania niezawodnych elektrod, które da się łatwo zamontować w fotelach.
– Jesteśmy bardzo podekscytowani możliwością współpracy z uniwersytetem w ramach tego projektu – mówi Steve Cliffe, dyrektor ds. rozwoju biznesu Plessey. – Po raz pierwszy możliwe będzie stabilne i niezawodne wyodrębnienie sygnałów elektrofizjologicznych za pomocą czujników Plessey EPIC umieszczonych w środowisku pojazdu bez kontaktu z ciałem.

Zmęczenie kierowcy jest czynnikiem przyczyniającym się do wypadku w jednym na pięć wypadków autostradowych (Fatigue and Road Safety: A Critical Analysis of Recent Evidence”, Road Safety Web Publication No. 21, Department for Transport, 2011).

luz