Badania
Dopłacacie do najwyższych pakietów bezpieczeństwa w autach? To może mieć nikły sens

Opublikowano
5 lat temu-
przez
luzWarto mieć asystenta kolizji czy aktywny tempomat, ale należy przemyśleć dopłacanie do asystenta pasa czy informacji o ruchu z przodu – te mogą już dawać niezbyt wiele. Highway Loss Data Institute sprawdził, jak dodatkowe systemy bezpieczeństwa w BMW wpływają na bezpieczeństwo rozpatrując ich wpływ na późniejsze roszczenia ubezpieczeniowe

HLDI badał wpływ systemów bezpieczeństwa w BMW na liczbę roszczeń ubezpieczeniowych Fot. HLDI
Amerykański Highway Loss Data Institute przyjrzał się danym dotyczącym roszczeń ubezpieczeniowych właścicieli pojazdów BMW z lat 2013-2017. Okazało się, że połączenie asystentów zapobiegającym kolizjom (najechaniu na przeszkodę) z adaptacyjnym tempomatem powodowało znacznie mniej zgłoszeń odszkodowawczych. Ale już dodanie do takiego pakietu bezpieczeństwa w samochodzie asystenta pasa ruchu, wpływ miało niewielki.
Zdaniem Matta Moore, wiceprezesa HDLI wskazuje to na fakt, że systemy antykolizyjne mogą przynosić coraz większe korzyści, w przypadku udoskonalania tych technologii. – Wydaje się, ze asystent pasa w pakiecie “plus” nie zwiększa tych korzyści. Może to być spowodowane tym, że system jest przeznaczony do użytku głównie na autostradach, które są stosunkowo bezpieczniejsze, niż na innych drogach i działa tylko wówczas, gdy kierowca opuszcza pas jazdy – dodał Moore.
Co sprawdzano
W tym badaniu analitycy HLDI porównali dane dotyczące roszczeń związanych z czterema różnymi pakietami zapobiegającymi kolizjom oferowanymi przez BMW. Pierwszy łączył ostrzeżenie przed kolizją i ostrzeżenie o zjechaniu z pasa. Drugi obejmowała te funkcje oraz dodatkowo automatyczne hamowanie awaryjne (AEB). Pakiet Driving Assistance miał adaptacyjny tempomat. A Driving Assistance Plus oferował wszystkie te funkcje, a także asystenta centrowania na pasie ruchu, ostrzeżenie o ruchu poprzecznym.
W odniesieniu do każdego pakietu HLDI badał wpływ na wskaźnik zgłoszonych kolizji, roszczeń odszkodowawczych odnośnie mienia i roszczeń odszkodowawczych dotyczących uszkodzeń ciała. Zgłoszenia kolizji dotyczyły spraw pokrycia napraw samochodu ubezpieczonego kierowcy. Te dotyczące mienia były roszczeniami od innych kierowców, których auto ubezpieczony uszkodził i uznano jego winę. Także roszczenia dotyczące uszkodzeń ciała miały związek z uznaniem winy za wypadek przez ubezpieczonego.
Trzy z czterech pakietów zapobiegania kolizjom w BMW wiązały się z mniej licznymi zgłoszeniami w ramach trzech pierwszych zgłoszeń odszkodowawczych.
Połączenie ostrzeżenia przed kolizją, ostrzeżenia o zjechaniu z pasa ruchu i AEB związane było z 5-procentowym zmniejszeniem częstotliwości roszczeń dotyczących kolizji, 11-procentowym zmniejszeniem częstotliwości roszczeń odszkodowawczych dotyczących mienia i 16-procentowym zmniejszeniem częstotliwości roszczeń z tytułu obrażeń ciała.
Pakiet wspomagania bezpieczeństwa jazdy – obejmujący ulepszone wersje tych funkcji, a także adaptacyjny tempomat – zmniejszył odsetek kolizji, szkód materialnych i obrażeń ciała odpowiednio o: 6 procent, 27 procent i 37 procent. W przypadku tego pakietu zmniejszenie częstotliwości roszczeń dotyczących kolizji nie było statystycznie istotne.
Redukcje częstotliwości roszczeń związane z pakietem Driving Assistance Plus, które dodatkowa zawiera centrowanie pasa i ostrzeżenie o ruchu poprzecznym z przodu, nie różniły się statystycznie od tych obserwowanych w przypadku asystowania kierowcy.
W przypadku BMW analizy objęły 6 mln pojazdów. Wcześniej, na mniejszą skalę HLDI badał podobny wpływ na roszczenia systemu Pro PILOT Assist, ale badanie to prowadzono na o wiele mniejszej próbie pojazdów – i eksperci zwracali uwagę, że jego wyniki nie mogły dawać podstawy co do wniosków o działaniu systemów asystujących kierowcy (dane dotyczące roszczeń w kontekście marki Nissan z lat 2017–2018 wykazały, że Pro PILOT był związany z 1-procentową redukcją częstotliwości roszczeń z tytułu kolizji i 12-procentową redukcją częstotliwości roszczeń odszkodowawczych).
ai
Źródło: 2013–17 BMW collision avoidance features, HLDI Bulletin Vol. 36, No. 37, December 2019