Badania
Widzisz misia? A kierowcy w samochodzie z systemami częściowej autonomizacji przegapili…
Opublikowano
4 lata temu-
przez
luzAmerykański IIHS zrobił eksperyment przyczepiając ogromnego misia do auta, które wyprzedzało kierowców jadących mercedesem C300 z systemami autonomizującymi jazdę. Ci, którzy wcześniej nie używali takiego systemu, dwukrotnie częściej w ogóle nie zauważali pluszaka na drodze
Insurance Institute of Highway Safety zastosował nietypową metodę badania uwagi kierowców. Użył do tego… gigantycznego pluszaka ubranego w kamizelkę odblaskową i przyczepionego do tyłu samochodu.
Oto, jak go wykorzystano. Grupę 31 kierowców posadzono w mercedesie C300, w którym są systemu autonomizujące jazdę poziomu 2 (systemy te w sposób ciągły kontrolują przyspieszenie, hamowanie i kierowanie tak, aby pojazd poruszał się z ustaloną prędkością na środku swojego pasa ruchu, zachowując jednocześnie wybraną odległość od poprzedzającego pojazdu). Ludzie ci prowadzili samochód z włączonymi systemami przez godzinę na autostradzie nr 70 w stanie Maryland.
Podczas takiej podróży samochód z misiem z tyłu trzykrotnie wyprzedzał badaną grupę kierowców pozostając dla nich widocznym (rejestrowały to kamery) przez ok. 30 sekund za każdym razem.
Badacze pytali po podróży, czy kierowcy zauważyli coś dziwnego na drodze. A jeśli tak – to czy byli w stanie wyliczyć, ile razy coś takiego obserwowali.
Sprawdzano trzy grupy różnych kierowców. Pierwszą stanowili ci, którzy we własnych pojazdach mają i często używają systemów poziomu 2. Jechali oni z włączonymi tymi systemami w mercedesie.
Drugą grupę stanowili kierowcy, którzy nie jeżdżą pojazdami z takimi systemami i było to dla nich doświadczenie nowe. Ci także jechali z włączonymi systemami w mercedesie.
Trzecią grupę stanowili kierowcy również niezaznajomieni z systemami autonomizującymi poziomu 2, ale oni jechali z wyłączonymi systemami.
Wyniki?
Ponad dwukrotnie więcej niedoświadczonych użytkowników autonomizacji poziomu 2 jadących z włączonym systemem w ogóle nie przypomniało sobie niedźwiedzia w porównaniu z innymi grupami kierowców. Z kolei ci, którzy często korzystają z autonomizacji poziomu 2 i mieli ten system włączony, zauważyli niedźwiedzia. Oni też częściej niż pozostałe grupy kierowców byli sobie w stanie poprawnie przypomnieć, ile razy miś pojawił się na ich trasie podczas jazdy.
Według badaczy IIHS wyniki tego eksperymentu mogą wskazywać, że częściowo zautomatyzowane systemy jazdy mogą poprawić świadomość sytuacyjną kierowców po zdobyciu doświadczenia w korzystaniu z tej technologii. Niedoświadczeni kierowcy mogą mieć większe trudności ze śledzeniem tego, co się wokół nich dzieje podczas korzystania z nieznanej technologii, niż podczas jazdy bez niej.
ai