Connect with us
Statystyki 2025
  • Zabici w wypadkach - 55
  • Ranni w wypadkach - 1016
  • Kierowcy po alkoholu - 4496
  • Średnia liczba wypadków dziennie: 34.84
  • Średnia liczba zabitych dziennie: 2.2
  • Średnia liczba rannych dziennie: 40.64
  • Zabici w wypadkach - 55
  • Ranni w wypadkach - 1016
  • Kierowcy po alkoholu - 4496
  • Średnia liczba wypadków dziennie: 34.84
  • Średnia liczba zabitych dziennie: 2.2
  • Średnia liczba rannych dziennie: 40.64

Pojazdy

Nowy system Toyoty dla starszych kierowców. Nie pozwoli pomylić im gazu z hamulcem

Opublikowano

-

Już tego lata na japońskim rynku mają pojawić się Toyoty z systemem, który oceni czy gaz nie został wciśnięty przez pomyłkę. Jeśli samochód uzna, że przyspieszenie było niezamierzone, sam je ograniczy 

Toyota. Fot. CC0

W Japonii przybywa wypadków śmiertelnych z udziałem seniorów. Toyota uważa, że jednym z głównych czynników jest naciśnięcie gazu przez pomyłkę. Fot. CC0

Narzędzie, które ograniczy przyspieszanie, jeśli pedał gazu zostanie wciśnięty przez pomyłkę, będzie działać dzięki montowanemu przez Toyotę modułowi DCM (Data Communication Module). Po  japońskich drogach jeździ już 1,8 mln takich aut. Dzięki DCM samochód łączy się z sieciami telekomunikacyjnymi, system przesyła do centralnego serwera bardzo wiele danych na temat pojazdu np. jego położenia, przyspieszenia, włączonych kierunkowskazów. Dane są wykorzystywane do stworzenia algorytmu, który ma uchronić kierowcę przed niezamierzonym przyspieszeniem. Jeśli system oceni, że gaz został wciśnięty przez pomyłkę, ograniczy przyspieszenie.

Funkcja ma działać do prędkości maksymalnie 30 km/h. System ma być montowany opcjonalnie w nowych samochodach. W Japonii ma być dostępny latem. Firma chce, by w przyszłości pojawił się także na innych rynkach.

Dwa razy więcej wypadków śmiertelnych z udziałem seniorów

Zarówno Toyota jak i inni japońscy producenci samochodów pracują nad kolejnymi ulepszeniami, które wspomogą starzejących się kierowców. W Japonii starzejące się społeczeństwo, to poważny problem. Seniorzy stanowią już niemal 30 proc. ludności tego kraju.

Liczba śmiertelnych wypadków z udziałem kierowców po 75 roku życia w latach 2007 -2019 podwoiła się. W 2007 r. było ich 381. W 2019 r. już 791. Zdaniem Toyoty jedną z głównych przyczyn jest naciśnięcie gazu przez pomyłkę.

AN