Connect with us
Statystyki 2025
  • Zabici w wypadkach - 133
  • Ranni w wypadkach - 1957
  • Kierowcy po alkoholu - 9047
  • Średnia liczba wypadków dziennie: 36.85
  • Średnia liczba zabitych dziennie: 2.89
  • Średnia liczba rannych dziennie: 42.54
  • Zabici w wypadkach - 133
  • Ranni w wypadkach - 1957
  • Kierowcy po alkoholu - 9047
  • Średnia liczba wypadków dziennie: 36.85
  • Średnia liczba zabitych dziennie: 2.89
  • Średnia liczba rannych dziennie: 42.54

Badania

Nowy raport ETSC: najgorszy od lat wynik w bezpieczeństwie na drogach w UE

W 2014 r. na drogach w UE zginęło 25,8 tys. ludzi. Zaledwie o 0,6 proc. mniej niż w poprzednim roku. To najniższy spadek liczby zabitych od 2001 r. Jak działaś? ETSC wskazuje na Słowenię, której przyznała nagrodę PIN 2015. Polska wciąż w europejskim ogonie

Opublikowano

-

W 2014 r. na drogach w UE zginęło 25,8 tys. ludzi. Zaledwie o 0,6 proc. mniej niż w poprzednim roku. To najniższy spadek liczby zabitych od 2001 r. Jak działać? ETSC wskazuje na Słowenię, której przyznała nagrodę PIN 2015. Polska wciąż w europejskim ogonie

Mapa PIN 2015 ETSC Żródło: ETSC

Polska odnotowała wyższą niż średnia UE poprawę pod względem liczby zabitych w wypadkach drogowych. Ale wciąż jest czerwonym punktem na mapie bezpieczeństwa. Źródło: ETSC

Europejska Rada Bezpieczeństwa Transportu ogłosiła doroczny raport o bezpieczeństwie na drogach UE. Polska plasuje się w środku statystyk. Odnotowaliśmy wyższy niż średni spadek procentowy liczby zabitych w wypadkach (4,6 proc.), ale w przeliczeniu zgonów na milion mieszkańców jesteśmy w końcówce Europy ze wskaźnikiem 84 w 2014 r.
Nie wypadamy też najlepiej w porównaniu procentowego spadku w latach 2001 – 2014. Przez ten czas udało się wprawdzie zmniejszyć w Polsce liczbę ofiar wypadków o 42 proc., ale na tle innych krajów to jeden z najgorszych wyników. Gorzej od nas radziły sobie jedynie Bułgaria, Malta i Rumunia.

Wzrost ofiar w Wielkiej Brytanii, Słowacji i na Litwie
Z podsumowania ETSC wynika, że jeśli zakładany plan zmniejszenia liczby zabitych na drogach o połowę  (w krajach UE) do 2020 roku ma się spełnić, to średni procentowy spadek w ciągu kolejnych lat musi wynosić 8 proc.
Porównując lata 2014 i 2013, w których spadek wynosił 0,6 proc., wydaje się to mało możliwe, szczególnie jeśli zwrócimy uwagę na kraje, w których w ostatnim roku odnotowano procentowy wzrost zabitych. Takich państw jest 13 i należą do nich m.in.: Litwa, Słowacja, Wielka Brytania, Bułgaria i Węgry.
– Ostatnie dane dowodzą, że sytuacja bezpieczeństwa na drogach wymaga stałego nadzoru ze strony władz. Musimy bardziej egzekwować od kierowców przestrzegania przepisów, budować bezpieczną infrastrukturę i nie pozostawać obojętnym w sytuacji wzrastającej liczby poszkodowanych pieszych i rowerzystów. To, że w wielu krajach odnotowaliśmy wzrost liczby śmierci na drogach, jest bardzo niepokojące – mówi Antonio Avenoso z ETSC.

Przybyło rannych
Raport ETSC podsumowuje też dane dotyczące liczby osób, które ucierpiały na drogach w poszczególnych latach. Te wskaźniki też nie budzą zadowolenia. W 2014 roku w krajach UE na drogach w wypadkach rannych zostało ponad 200 tys. osób – z czego 11 tys. w Polsce. To oznacza, że w porównaniu do 2013 roku UE odnotowała wzrost rannych w wypadkach o 3 proc. W Polsce ich liczba też wzrosła – 0 1,8 proc.

Wyróżniona Słowenia
ETSC co roku przyznaje nagrodę dla kraju, który w zestawieniu rocznym poradził sobie najlepiej. Nagrodę PIN 2015 otrzymała Słowenia, która odnotowała aż 61 proc. spadek liczby zabitych w wypadkach w latach 2001 – 2014.
– Słowenia zasługuje na duże uznanie z naszej strony z uwagi na osiągnięty wynik. W tym kraju utworzono specjalną agencję do spraw bezpieczeństwa drogowego oraz sporządzono szczegółowy plan działania. Niemniej jednak Słowenia ma jeszcze dużo pracy przed sobą w kwestii bezpieczeństwa drogowego – zauważa Avenoso.

ETSC wezwała Unię Europejską do wspierania nowych bezpiecznych technologii samochodowych takich jak systemy awaryjnego hamowania (AEB) czy systemy inteligentnego dostosowania prędkości (ISA).
Kolejnymi proponowanymi rozwiązaniami są systemy przypominające o zapięciu pasów bezpieczeństwa czy uniemożliwiające jazdę pod wpływem alkoholu.
Prawdopodobnie jeszcze w tym roku zostanie przedstawiona propozycja wprowadzenia nowych wymagań dotyczących bezpieczeństwa pojazdów.

Leonard Dolecki