Społeczeństwo
“To skok na kasę!” – poseł żąda od ministra Adamczyka wyjaśnień ws. grupy trzymającej pytania na prawo jazdy
Opublikowano
4 lata temu-
przez
luzSzef sejmowej Komisji Infrastruktury Paweł Olszewski po publikacjach portalu brd24.pl w sprawie “grupy trzymającej pytania na prawo jazdy” domaga się wyjaśnień od ministra infrastruktury. Wysłał już dwie interpelacje. Jego zdaniem ukazane w tekstach wątki personalne i finansowe dotyczące urzędników resortu “wzbudzają sprzeciw i podejrzenia o działania co najmniej nieetyczne”. – Uważam to za skok na kasę – mówi Olszewski
W cyklu tekstów o “grupie trzymającej pytania na prawo jazdy” ujawniliśmy działalność komisji ds. pytań egzaminacyjnych na prawo jazdy działającej od 2014 r. w Ministerstwie Infrastruktury [CZYTAJ O TYM]. Dowiedliśmy, że w pracach nad ustawą powołującą taką komisję oraz nad rozporządzeniem, które ustaliło sposób wynagradzania osób w niej zasiadających, brali udział urzędnicy Departamentu Transportu Drogowego resortu. Potem urzędnicy z tego resortu objęli posady w tej komisji latami zarabiając w niej dodatkowe oprócz etatów pieniądze. Tylko w pięć lat na wynagrodzenia komisji wydano ponad 733 tys. zł. Według nieoficjalnych informacji brd24.pl zdarzało się, że urzędnik w trzy miesiące na stanowisku szefa komisji potrafił dorobić ok. 60 tys. zł.
Ujawniliśmy, kto zasiada i zasiadał w tej komisji oraz jak sprytnie zorganizowano regulamin wynagradzania osób pełniących w niej funkcje przewodniczącego i sekretarza. Dostawali oni po 10 zł i 4 zł nawet od części składowych pytań, które były tworzone lub tylko sprawdzane przez członków komisji. Liczby tych pytań szły w tysiące (ministerstwo nie odpowiedziało nam jeszcze na pytania o zarobki konkretnych osób, których nazwiska ujawniliśmy).
W kolejny tekście w tym śledztwie dziennikarskim wskazaliśmy też, że we właściwościach pliku nowelizacji ustawy z 2013 r., która wprowadziła obowiązek powołania takiej komisji w ministerstwie, odnaleźliśmy inicjał i nazwisko “tpietka”. Tymczasem Tomasz Piętka to główny specjalista Departamentu Transportu Drogowego w Ministerstwie Infrastruktury, który po utworzeniu komisji został jej szefem (był nim w latach 2014-2017), a obecnie jest sekretarzem tej komisji. Wcześniej resort przyznał też, że Piętka był jedną z osób pracujących nad rozporządzeniem ministra, które bezpośrednio powoływało komisję i w którym zapisano regulamin wynagradzania jej członków.
Paweł Olszewski żąda od ministra wszystkich nazwisk i kwot zarobków
Po naszych tekstach sprawą zainteresowali się posłowie. Szef sejmowej Komisji Infrastruktury Paweł Olszewski (KO) wystosował już do ministra infrastruktury Andrzeja Adamczyka dwie interpelacje.
– Uważam to z absolutny skok na kasę – mówi poseł Olszewski. – To próba pisania prawa i regulacji wewnętrznych de facto dla siebie, żeby zarobić pieniądze. Tak to wygląda. I stąd moje interpelacje, na które liczę, że otrzymam od ministra rzeczową odpowiedź.
W pierwszej interpelacji Olszewski napisał: “Na podstawie informacji ujawnionych przez portal brd24.pl wyłania się bardzo niepokojący obraz tworzenia bazy pytań obowiązujących podczas egzaminu na prawo jazdy. Wskazano wątki personalne oraz finansowe, które wzbudzają sprzeciw i podejrzenia o działania co najmniej nieetyczne”.
Zażądał od ministra ujawnienia wszystkich osób zasiadających w komisji od początku jej utworzenia – z uwzględnieniem lat, w których każda z nich tam pracowała – i podania wszystkich kwot wynagrodzeń brutto, jakie te osoby otrzymały.
Olszewski chce też wiedzieć, kto rekomendował każdą z osób, które latami pracowały w tej komisji lub z jakich instytucji zostały oddelegowane.
Zapytał też o regulamin wynagradzania: “Czy prawdą jest, że członkowie Komisji (w tym przewodniczący i sekretarz) byli wynagradzani za każdą przygotowaną propozycję pytania”.
Poseł chce też wiedzieć, jak ministerstwo ocenia prace tej komisji i czy planuje dokonanie zmian w sposobie jej działania i sposobie wynagradzania jej członków.
Interpelacja w sprawie roli Tomasza Piętki
Po tym, co ujawniliśmy dziś we właściwościach pliku z nowelizacją przygotowanym w 2013 r., poseł Olszewski wysłał drugą interpelację do ministra infrastruktury.
Olszewski zapytał ministra:
1. Jaka była rola Pana Tomasza Piętki w powstaniu nowelizacji ustawy o kierujących pojazdami?
2. W jaki sposób Pan Tomasz Piętka został przewodniczącym komisji do spraw pytań egzaminacyjnych na prawo jazdy – kto podejmował decyzje i składał rekomendacje Jego osoby?
3. W jakim okresie Pan Tomasz Piętka zasiadał w komisji i jakie pełnił w niej funkcje?
4. Jakie wynagrodzenie z tytułu zasiadania w komisji otrzymał Pan Tomasz Piętka z rozbiciem na poszczególne lata?
5. Czy godziny pracy komisji pokrywały się z godzinami pracy Pana Tomasza Piętki w Ministerstwie?
6. Czy Pan Tomasz Piętka uczestniczył w pracach komisji w godzinach pracy Ministerstwa? Jeśli tak, to proszę wskazać, na jakich zasadach się to odbywało?
luz