Connect with us

Społeczeństwo

Po nagrodzie dla Polski w Brukseli. Co minister jeszcze zmieni na drogach? Znamy odpowiedź

Opublikowano

-

 Po odebraniu nagrody za największą poprawę BRD w Unii Europejskiej minister infrastruktury wystąpił na specjalnej konferencji dla dziennikarzy. Andrzej Adamczyk zapowiedział, jakie będą kolejne zmiany w sprawie poprawy bezpieczeństwa drogowego

Polska wyróżniona za poprawę bezpieczeństwa. Od prawej: minister infrastruktury Andrzej Adamczyk, szef ETSC Antonio Avenoso, wiceminister infrastruktury Rafał Weber Fot. brd24.pl/Barbara Zboralska

Dziś w Brukseli Polska została wyróżniona nagrodą PIN Award 2023 za najlepszą poprawę bezpieczeństwa ruchu drogowego w ostatniej dekadzie (czytaj relację brd24.pl z uroczystości).

Po uroczystości minister infrastruktury Andrzej Adamczyk i wiceminister Rafał Weber pojawili się na specjalnej konferencji dla dziennikarzy zorganizowanej w Stałym Przedstawicielstwie RP przy Unii Europejskiej.

Ministrowie opowiadali o polskim sukcesie – podkreślali ostatnie zmiany prawne dotyczące urealnienia kar, ale i wskazywali na efekty inwestycji w infrastrukturę. Rafał Weber mówił, że celem resortu jest m.in. oświetlenie wszystkich przejść dla pieszych na drogach krajowych. I podkreślał, że osiągnięcie tego celu jest już bliskie.

Po pytaniach portalu brd24.pl o kolejne działania na rzecz poprawy bezpieczeństwa polskich dróg padła jasna deklaracja. Minister Andrzej Adamczyk podkreślił, że niezbędna jest w Polsce zmiana systemu szkolenia i egzaminowania kierowców tak, by na nasze drogi wyjeżdżali bezpieczniejsi kierowcy. – To będzie pierwsza sprawa do załatwienia w nowej kadencji rządu – podkreślił Adamczyk. Dodał, że niezbędnym jest podniesienie jakości szkolenia, czyli wzmocnienie kadr, które zajmują się przygotowaniem kierowców do egzaminu na prawo jazdy.

Wiceminister Weber zauważył, że takich zmian nie da się już przeprowadzić przed wyborami, bo nie wiadom nawet, ile jeszcze odbytych zostanie posiedzeń Sejmu. – Jak Bóg da i wyborcy dadzą, to zrobimy to po wyborach – dodał.

– Bardzo się cieszę, że ministerstwo dostrzega, iż nie można zatrzymać się wyłącznie na infrastrukturze czy represjach, ale trzeba też poważnie pomyśleć o edukacji – komentuje Rafał Zięba, prezes Ośrodka Doskonalenia Techniki Jazdy Tor Modlin. – Zmiana systemu szkolenia i egzaminowania kierowców jest bardzo potrzebna. Należy podczas przygotowywania przyszłych kierowców zwracać młodym ludziom uwagę na to, jak ważne jest bycie świadomym uczestnikiem ruchu drogowego, odpowiadającym za siebie i za innych na drodze. Byłoby dobrze, gdyby w polskim systemie szkolenia wprowadzony został element obowiązkowego szkolenia praktycznego na torze. Doświadczenia krajów skandynawskich z takim rodzajem szkolenia przyszłych kierowców podpowiadają nam, że to bardzo pomaga kształtować odpowiedzialne postawy na drodze – dodaje.

Łukasz Zboralski