Connect with us

Pojazdy

Samochodowa rewolucja. Nadchodzą poduszki dla pasażerów na tylnym siedzeniu

Wyskakujące z dachu i z przednich foteli – poduszki bezpieczeństwa dla pasażerów jadących z tyłu mają pojawić się w samochodach już w 2017 r. – zapowiada koncern TRW

Opublikowano

-

Wyskakujące z dachu i z przednich foteli – poduszki bezpieczeństwa dla pasażerów jadących z tyłu mają pojawić się w samochodach już w 2017 r. – zapowiada koncern TRW

Poduszka powietrzna chroniąca pasażera tylnego siedzenia. Fot. TRW

Poduszka powietrzna montowana w przednim fotelu ma specjalny kształt, by chronić pasażerów niezależnie od położenia siedziska kierowcy. Fot. TRW

Skoro poduszki powietrzne (i kurtyny boczne) od dawna są montowane w samochodach, to właściwie dlaczego dopiero teraz pojawią się w autach poduszki chroniące pasażerów na tylnych siedzeniach? Bo było to dużo trudniejszym wyzwaniem dla konstruktorów – twierdzą eksperci z firmy TRW Automotive.
Ten producent systemów bezpieczeństwa zaprezentował dwie poduszki powietrzne – jedną umiejscowioną w dachu samochodu, a drugą – do montażu w przednich fotelach. Dzięki nim jazda samochodami może stać się jeszcze bezpieczniejsza.

– Przeprowadziliśmy dogłębną analizę w niemieckiej bazie wypadków z lat 1999 – 2013, by dotrzeć do informacji o rodzajach obrażeń osób siedzących z tyłu samochodów podczas wypadków – mówi Dirk Schultz z TRW. – Wyniki pokazały, że połowa urazów doznawanych na tylnych siedzeniach jest powodowana uderzeniem głową w przednie fotele oraz mocnym zaciśnięciem pasa na klatce piersiowej.

Dlatego TRW pracowało nad poduszkami powietrznymi, które wraz z zaawansowanymi systemami pasów bezpieczeństwa, mogłyby lepiej chronić pasażerów. Tak została dostosowana poduszka powietrzna lokowana w dachu. W skrócie – pasażer tylnego siedzenia uderza głową właśnie w poduszkę przy jednoczesnym sterowaniu napinaniem pasa. Dzięki temu jego klatka piersiowa nie zostaje tak mocno zaciśnięta.
Druga poduszka to urządzenie montowane w tylnej części przedniego fotela. Opracowano jej specjalny kształt, by mogła chronić osobę podróżującą z tyłu niezależnie od tego, w jakiej pozycji znajduje się fotel kierowcy czy przedniego pasażera.

Firma TRW zakłada, że obie poduszki zaczną być montowane w samochodach w 2017 r.

red
źródło: TRW Automotive