Connect with us
Statystyki 2025
  • Zabici w wypadkach - 43
  • Ranni w wypadkach - 801
  • Kierowcy po alkoholu - 3769
  • Średnia liczba wypadków dziennie: 34.35
  • Średnia liczba zabitych dziennie: 2.15
  • Średnia liczba rannych dziennie: 40.05
  • Zabici w wypadkach - 43
  • Ranni w wypadkach - 801
  • Kierowcy po alkoholu - 3769
  • Średnia liczba wypadków dziennie: 34.35
  • Średnia liczba zabitych dziennie: 2.15
  • Średnia liczba rannych dziennie: 40.05

Pojazdy

Masz opony z czujnikami ciśnienia? I tak powinieneś je regularnie kontrolować

58 proc. kierowców zbyt rzadko sprawdza ciśnienie w oponach. Tymczasem jazda na niedopompowanych kołach może skończyć się przegrzaniem i rozerwaniem opony. Nie ryzykuj, sprawdzaj ciśnienie regularnie

Opublikowano

-

58 proc. kierowców zbyt rzadko sprawdza ciśnienie w oponach. Tymczasem jazda na niedopompowanych kołach może skończyć się przegrzaniem i rozerwaniem opony. Nie ryzykuj, sprawdzaj ciśnienie regularnie

Mierzenie ciśnienia w kole. Fot. PZPO

Ciśnienie należy sprawdzać na zimnych oponach. Fot. PZPO

Od listopada 2014 r. nowe samochody sprzedawane w Unii Europejskiej muszą być wyposażone w system monitorowania ciśnienia w oponach, który zaalarmuje nas jeśli spadnie ono w trakcie jazdy. Wielu kierowców zdaje się na czujniki zupełnie zapominając o ręcznym sprawdzaniu ciśnienia w oponach swojego auta. – To błąd – przestrzega Polski Związek Przemysłu Oponiarskiego i zaleca by sprawdzanie ciśnienia w kołach było nawykiem kierowców.

Pól bara mniej i droga hamowania dłuższa o 4 metry

– Prawidłowe ciśnienie w kołach zdecydowanie zmniejsza ryzyko wcześniejszego zużycia lub pęknięcia opony, ale również skraca drogę hamowania i zmniejsza zużycie paliwa –mówi  Piotr Sarnecki dyrektor generalny Polskiego Związku Przemysłu Oponiarskiego (PZPO).Może się zdarzyć, że np. czujnik ciśnienia będzie uszkodzony – a my sądząc, że mamy prawidłowe ciśnienie przejedziemy kilkaset kilometrów autostradą z niesprawną oponą. W wyniku przegrzania, jakie wtedy następuje, opona zostanie rozerwana w trakcie jazdy

Utrata ciśnienia w oponach może mieć różne przyczyny – najczęstsze z nich to uszkodzenia mechaniczne na drodze albo zniszczenia gumy wywołane nieprawidłowym jej przechowywaniem. Także uszkodzenia felg mogą doprowadzić do utraty powietrza w kołach.

– Ciśnienie zmniejszone nawet o 0,5 bara w stosunku do wartości przewidzianych przez producenta pojazdu wydłuża drogę hamowania nawet o 4 metry. Jest to długość średniego samochodu – przestrzega Sarnecki i dodaje, że nawet najlepszy samochód – z doskonałymi, nowoczesnymi systemami – może nie zagwarantować nam bezpieczeństwa, jeśli nie zadbamy o opony.

Kontrola raz w miesiącu

PZPO apeluje by kontrolować ciśnienie w oponach raz w miesiącu lub nawet częściej, bo ze spadkiem temperatur otoczenia spada też ciśnienie w oponie. Tymczasem z danych panelu użytkowników samochodów Moto Data 2017 wynika, że aż 58 proc. kierowców zbyt rzadko sprawdza wartość ciśnienia w kołach.  Zazwyczaj raz na pół roku przy sezonowej wymianie opon.

Jak prawidłowo skontrolować cisnienie? Należy pamiętać, że pomiar  musi być przeprowadzony na zimnych oponach lub po jeździe nie dłuższej niż 2 km. Przewidziane przez producenta samochodu wartości ciśnienia w oponach znajdziemy w instrukcji obsługi pojazdu oraz na specjalnej nalepce wewnątrz auta (najczęściej na dole środkowego słupka od strony kierowcy).

AN