Pojazdy
Masz opony z czujnikami ciśnienia? I tak powinieneś je regularnie kontrolować
58 proc. kierowców zbyt rzadko sprawdza ciśnienie w oponach. Tymczasem jazda na niedopompowanych kołach może skończyć się przegrzaniem i rozerwaniem opony. Nie ryzykuj, sprawdzaj ciśnienie regularnie
Opublikowano
6 lat temu-
przez
Agnieszka58 proc. kierowców zbyt rzadko sprawdza ciśnienie w oponach. Tymczasem jazda na niedopompowanych kołach może skończyć się przegrzaniem i rozerwaniem opony. Nie ryzykuj, sprawdzaj ciśnienie regularnie
Od listopada 2014 r. nowe samochody sprzedawane w Unii Europejskiej muszą być wyposażone w system monitorowania ciśnienia w oponach, który zaalarmuje nas jeśli spadnie ono w trakcie jazdy. Wielu kierowców zdaje się na czujniki zupełnie zapominając o ręcznym sprawdzaniu ciśnienia w oponach swojego auta. – To błąd – przestrzega Polski Związek Przemysłu Oponiarskiego i zaleca by sprawdzanie ciśnienia w kołach było nawykiem kierowców.
Pól bara mniej i droga hamowania dłuższa o 4 metry
– Prawidłowe ciśnienie w kołach zdecydowanie zmniejsza ryzyko wcześniejszego zużycia lub pęknięcia opony, ale również skraca drogę hamowania i zmniejsza zużycie paliwa –mówi Piotr Sarnecki dyrektor generalny Polskiego Związku Przemysłu Oponiarskiego (PZPO). – Może się zdarzyć, że np. czujnik ciśnienia będzie uszkodzony – a my sądząc, że mamy prawidłowe ciśnienie przejedziemy kilkaset kilometrów autostradą z niesprawną oponą. W wyniku przegrzania, jakie wtedy następuje, opona zostanie rozerwana w trakcie jazdy
Utrata ciśnienia w oponach może mieć różne przyczyny – najczęstsze z nich to uszkodzenia mechaniczne na drodze albo zniszczenia gumy wywołane nieprawidłowym jej przechowywaniem. Także uszkodzenia felg mogą doprowadzić do utraty powietrza w kołach.
– Ciśnienie zmniejszone nawet o 0,5 bara w stosunku do wartości przewidzianych przez producenta pojazdu wydłuża drogę hamowania nawet o 4 metry. Jest to długość średniego samochodu – przestrzega Sarnecki i dodaje, że nawet najlepszy samochód – z doskonałymi, nowoczesnymi systemami – może nie zagwarantować nam bezpieczeństwa, jeśli nie zadbamy o opony.
Kontrola raz w miesiącu
PZPO apeluje by kontrolować ciśnienie w oponach raz w miesiącu lub nawet częściej, bo ze spadkiem temperatur otoczenia spada też ciśnienie w oponie. Tymczasem z danych panelu użytkowników samochodów Moto Data 2017 wynika, że aż 58 proc. kierowców zbyt rzadko sprawdza wartość ciśnienia w kołach. Zazwyczaj raz na pół roku przy sezonowej wymianie opon.
Jak prawidłowo skontrolować cisnienie? Należy pamiętać, że pomiar musi być przeprowadzony na zimnych oponach lub po jeździe nie dłuższej niż 2 km. Przewidziane przez producenta samochodu wartości ciśnienia w oponach znajdziemy w instrukcji obsługi pojazdu oraz na specjalnej nalepce wewnątrz auta (najczęściej na dole środkowego słupka od strony kierowcy).
AN