Pojazdy
Euro NCAP: Volvo XC90 i Audi Q7 w gronie najbezpieczniejszych aut
Dwa pojazdy klasy SUV otrzymały pięć gwiazdek w testach prowadzonych przez europejskie konsorcjum Euro NCAP. Do grona liderów bezpieczeństwa dołączyły nowe Audi Q7 i Volvo XC90. Systemy zaproponowane przez Volvo wykroczyły poza obecne kryteria badawcze tej organizacji.

Opublikowano
10 lat temu-
przez
luzDwa pojazdy klasy SUV otrzymały właśnie pięć gwiazdek w testach prowadzonych przez europejskie konsorcjum Euro NCAP. Do grona liderów bezpieczeństwa dołączyły nowe Audi Q7 i Volvo XC90. Systemy zaproponowane przez Volvo wykroczyły poza obecne kryteria badawcze tej organizacji.
Założona w 1997 r. organizacja New Car Assessment Programme (NCAP) weryfikuje, jak zachowują się nowe modele aut podczas testów zderzeniowych. W roku 2015, konsorcjum po raz kolejny zaostrzyło kryteria testów zderzeniowych czołowych i bocznych, by w ten sposób lepiej oddawały one rzeczywiste warunki podczas wypadków. Z ostatnich prób z kompletem gwiazdek zwycięsko wyszły modele Audi Q7 i Volvo XC90. Szwedzki SUV jest przy tym pierwszym samochodem, który otrzymał komplet punktów Euro w kategorii samoczynnego, awaryjnego hamowania chroniącego przed uderzeniem w tył innego samochodu.
Audi wśród liderów
Wyniki testów bezpieczeństwa pasażerów dorosłych w teście zderzeniowym czołowym i bocznym, testów ochrony pieszych oraz bezpieczeństwa dzieci pokazały, że najnowsze Audi Q7 jest jednym z najbardziej bezpiecznych samochodów w swojej klasie. Wynik uzyskany w teście zderzeniowym czołowym z udziałem pasażerów tylnych foteli jasno wskazuje, że nie tylko kierowca i pasażer siedzący z przodu, ale również ci z tylnej kanapy są chronieni bardzo dobrze. Auto zapewnia także dużo przestrzeni i bezpieczeństwa dzieciom. W tym przestronnym SUVie można zamontować aż sześć dziecięcych fotelików. Dodatkowo pojedyncze fotele opcjonalnego, trzeciego rzędu siedzeń są certyfikowane jako siedzenia III. grupy ECE dla dzieci do 36 kilogramów wagi.
Samochód otrzymał także nagrodę specjalną „EuroNCAP advanced“ za asystenta hamowania zapobiegającego następnej kolizji oraz za system Audi pre sense basic, który w sytuacjach zagrożenia kolizją napina pasy bezpieczeństwa oraz zamyka okna i uchylny dach. Inicjując automatyczne hamowanie, asystent hamowania zapobiegający następnej kolizji redukuje podczas wypadku niebezpieczeństwo poślizgu i dalszych niekontrolowanych zderzeń. Obydwa systemy w modelu Q7 montowane są seryjnie.
Kluczowym układem bezpieczeństwa w Audi Q7 jest – również montowany standardowo – system Audi pre sense city, ostrzegający z wyprzedzeniem o możliwości kolizji i hamujący awaryjnie, także w przypadku możliwego wypadku z udziałem pieszych. Przy prędkości pojazdu do 85 km/h system monitoruje jezdnię, rejestrując innych uczestników ruchu. Jeżeli zidentyfikuje zagrożenie wypadkiem, inicjuje całą sekwencję działań, od ostrzeżenia kierowcy po automatyczne hamowanie awaryjne.
Kierowcę Q7 w bezpiecznej jeździe wspomaga także cały zastęp różnego rodzaju asystentów – omijania przeszkody, skręcania czy ostrzegania przed wysiadaniem. Asystent omijania wspomaga kierowcę podczas objeżdżania przeszkody, tak aby uniknąć wypadku, asystent skręcania nadzoruje ruch z naprzeciwka podczas skręcania w lewo przy niewielkiej prędkości. W niebezpiecznej sytuacji, system może całkowicie zatrzymać samochód zapobiegając kolizji z pojazdami nadjeżdżającymi z przeciwka. System ostrzegania przed wysiadaniem włącza czerwone diody, jeżeli drzwi są uchylone a z tyłu zbliżają się rowery lub inne pojazdy.
Volvo XC90 – wyprzedza czas
– Volvo XC90 zostało stworzone jako najbezpieczniejszy samochód na świecie: zdobyliśmy komplet punktów w kategorii systemów bezpieczeństwa wspomagających kierowcę oraz w kategorii samoczynnego hamowania w sytuacjach awaryjnych w mieście i poza nim. Mimo ogromnego rozwoju technologii w branży motoryzacyjnej, utrzymujemy pozycję lidera w kwestiach bezpieczeństwa. W kategorii seryjnego wyposażenia aut w tym zakresie, nasza przewaga jest jeszcze większa – przekonuje dr Peter Mertens, wiceprezes i szef działu badawczo-rozwojowego Volvo Car Group.
W nowym Volvo XC90 zastosowano także nowy system zapobiegający potrąceniu pieszych. Jak przekonuje koncern jest on tak zaawansowany, że obecne procedury testów Euro NCAP nie pozwalają w pełni sprawdzić jego możliwości. – Jesteśmy pierwszym producentem samochodów, który wykroczył poza obowiązujące kryteria badawcze Euro NCAP. City Safety to najbardziej zaawansowany seryjny pakiet systemów bezpieczeństwa na rynku. Wykrywa inne pojazdy, pieszych, rowerzystów i jest w stanie zareagować w wielu sytuacjach drogowych. Działa równie dobrze w dzień, jak i w nocy – dodał Peter Mertens.
Osiągnięte wyniki Euro NCAP to kolejny krok do osiągnięcia długoterminowego celu Volvo Vision 2020. Już za pięć lat samochody Volvo mają osiągnąć taki poziom bezpieczeństwa, aby przestali w nich ginąć ludzie. Jest to możliwe tylko wtedy, gdy systemy bezpieczeństwa pojazdów będą w stanie zapobiegać zderzeniom. Osiągnięte wyniki testu Euro NCAP pokazują, że Volvo konsekwentnie zmierza do tego celu.
red