Pojazdy
Coraz bezpieczniejsze ciężarówki: nowe systemy zapobiegające kolizjom z pieszymi i rowerzystami
Niebawem w ciężarówkach Mercedes-Benz i Volvo mają pojawić się systemy zapobiegające kolizjom na skrzyżowaniach, w których bardzo często poszkodowani są piesi lub rowerzyści
Opublikowano
9 lat temu-
przez
luzProducenci samochodów ciężarówek pracują nad kolejnymi rozwiązaniami ograniczającymi liczbę wypadków z udziałem ciężkich pojazdów. Niebawem w ciężarówkach Mercedes-Benz i Volvo mają pojawić się systemy zapobiegające kolizjom na skrzyżowaniach, w których bardzo często poszkodowani są piesi lub rowerzyści.
Według statystyk niemieckiego Federalnego Urzędu Statystycznego na pierwszym miejscu wśród wypadków w drogowych transporcie towarowym u naszych zachodnich sąsiadów znajduje się najechanie jednego pojazdu na drugi. Co istotne, w prawie 40 procentach takich zdarzeń nie następuje hamowanie. Na drugim miejscu są zdarzenia będące konsekwencją zjechania z pasa ruchu, a na trzecim — wszystkie wypadki na skrzyżowaniach i z udziałem pieszych. To dlatego od listopada 2015 r. zgodnie z przepisami UE wszystkie nowo rejestrowane samochody ciężarowe z zawieszeniem pneumatycznym o dopuszczanej łącznej masie powyżej 8 ton, z kilkoma wyjątkami, do których należą pojazdy specjalne oraz pojazdy typu off-road, muszą być wyposażone w system asystenta hamowania awaryjnego oraz system ostrzegania przed niezamierzoną zmianą pasa ruchu. Te rozwiązania pomogą ograniczyć liczbę wypadków w których uczestniczą ciężarówki.
W Polsce wypadki z udziałem samochodów ciężarowych (wg. klasyfikacji Komendy Głównej Policji łącznie tych z przyczepną i bez) stanowiły w 2014 r. 6,4 proc. wszystkich zdarzeń na drogach (1850 wypadków). Z racji jednak na sam rodzaj pojazdu są bardziej groźne – zginęło w nich 213 osób (to 9,7 proc. wszystkich ofiar śmiertelnych w Polsce w 2014 r.), a rannych zostało 2354 osoby (6,5 proc).
Mercedes – asystent skrętu blisko wersji seryjnej
Producenci aut szukają także pomysłów na podniesienie bezpieczeństwa samochodów ciężarowych podczas manewrów na skrzyżowaniach. Problem w tym, że – biorąc pod uwagę wysokość kabiny – nawet najbardziej doświadczony kierowca, skręcając samochodem ciężarowym i spoglądając jednocześnie w przód lub w lewo bądź na sygnalizator świetlny, może nie dostrzec pieszych i rowerzystów znajdujących się na jego pasie ruchu. Aby ograniczyć takie ryzyko, konstruktorzy Mercedes-Benz Trucks przygotowują do seryjnej produkcji nowy system – asystenta skrętu, którego zadaniem jest wykrywanie obecności pieszych, rowerzystów lub innych przeszkód, których kierowca może nie widzieć. To rozbudowana wersja asystenta martwego pola.
System wykorzystuje czujniki radarowe, zamontowane przed tylną osią ciężarówki, w osłonie bocznej. Monitorują one całą prawą stronę pojazdu, wykrywając obiekty znajdujące się do dwóch metrów przed ciężarówką lub naczepą. Jeśli w tej strefie znajdzie się jakiś obiekt, informacja o tym przekazana kierowcy za pomocą trójkątnej lampki umieszczonej w słupku A po stronie pasażera. Jeśli odległość jest bezpieczna, kontrolka zaświeci się na żółto, gdy pojawia się ryzyko kolizji, zmienia ona kolor na czerwony, a dodatkowo uruchamiany jest sygnał dźwiękowy. Jeżeli natomiast podczas skrętu ciężarówki na trajektorii zakrętu czujniki wykryją nieruchomą przeszkodę, np. lampę, znak lub maszt latarni, wówczas również generowane są ostrzeżenia wizualne i dźwiękowe.
Asystent skrętu pomaga również podczas zmiany pasa ruchu z lewego na prawy, ponieważ działa w pełnym zakresie prędkości ciężarówki – jest to szczególnie przydatne podczas powrotu na swój pas ruchu po manewrze wyprzedzania i na rozwidleniach autostrad oraz tam, gdzie zbiegają się pasy ruchu. Nowe rozwiązanie powininno już niebawem pojawić się jako wyposażenie ciężarówek spod znaku gwiazdy.
Volvo – krok dalej, ale dopiero za kilka lat
Nad podobnym systemem pracują także inżynierowie Volvo Trucks, który ma być wdrożony do 2020 r. To część projektu badawczego „Non-Hit Car and Truck“, realizowanego wspólnie z Volvo Cars. W przypadku rozwiązania Volvo skanowane ma być – z wykorzystaniem różnego rodzaju czujników, m.in. radarowych, oraz kamer – całe otoczenie ciężarówki w promieniu 360°. Taka operacja będzie powtarzana automatycznie co 25 milisekund. System rozpoznaje pieszych, rowerzystów, motocyklistów oraz inne rodzaje pojazdów, sprawdza, w jakim kierunku się poruszają i w jakiej są odległości. Jeśli komputer wykryje zagrożenie, podpowie kierowcy, co trzeba zrobić żeby uniknąć kolizji. Jeśli ten nie zareaguje, komputer sam będzie mógł interweniować, zatrzymując samochód lub korygując tor jazdy. System znajduje się obecnie w fazie testów.
Konstruktorzy marki Mercedes-Benz oraz Volvo są pewni, że opracowywane przez nich rozwiązania przyczynią się do ograniczania liczby wypadków i ofiar śmiertelnych. Przekonanie to podziela również Stowarzyszenie Niemieckich Towarzystw Ubezpieczeniowych (Gesamtverband der Deutschen Versicherungswirtschaft, GDV), które twierdzi, że asystent skrętu pozwoli uniknąć prawie połowy wszystkich wypadków z udziałem samochodów ciężarowych i pieszych lub rowerzystów oraz zredukować liczbę ofiar śmiertelnych o prawie jedną trzecią.
rom