Pojazdy
Co oni sprzedają! Fiat Panda ma zero gwiazdek w teście bezpieczeństwa. Nowy Wrangler zaledwie jedną

Opublikowano
6 lat temu-
przez
luzEuro NCAP opublikował podsumowanie najnowszych testów bezpieczeństwa samochodów. Fiat Panda nie dostał w nich ani jednej gwiazdki. Nowiuteńki model Jeepa Wranglera otrzymał zaledwie jedną. Ale i auta z wyższymi ocenami miały kłopoty

Fiat Panda wypadł bardzo źle podczas tegorocznych testów Euro NCAP. Fot. mat. prasowe
Wynik testu Fiata Pandy jest porażający. Zgodnie z dzisiejszymi standardami testów bezpieczeństwa Euro NCAP ocenił to auto na zero gwiazdek. Tak słabego wyniku nie było od testu… Fiata Punto w 2017 r.
Masz dzieci? Unikaj Pandy
Dlaczego Panda wypada tak źle? Jak przyznaje sam Euro NCAP głównie dlatego, że to dość stara konstrukcja. I cóż z tego, że po wizualnym liftingu. Nie dziwi, że w kategorii “systemy asystujące kierowcę” model zanotował najniższy wynik (7 proc.) – nie ma w tym aucie niczego poza przypominaniem o niezapiętych pasach, a i to przypomnienie nie działa na tylnych siedzeniach ani nawet nie wykrywa, że siedzi ktoś niezapięty.
Dziwić już za to może drugi najgorszy wynik w teście, czyli ocena w kategorii ochrony dzieci – zaledwie 16 proc. Testy pokazały bardzo słabą ochronę dzieci podczas zderzeń czołowych i bocznych. Auto ma nawet ISOFIX do mocowania fotelików, ale… nie da się zamontować urządzenia dla dziecka w miejscu najbardziej bezpiecznym – czyli na środku tylnej kanapy.
Panda podczas zderzeń słabo chroni też dorosłych pasażerów. Wynik procentowy w tej kategorii to 45 proc.
[czytaj pełen raport z testów Fiata Pandy]
Jeep Wrangler czyli porażka od nowości
O ile Fiat Panda jest już po prostu konstrukcją odstającą od współczesnych samochodów, o tyle Jeep Wrangler to zupełnie nowy pojazd, dostępny na rynku od tego roku. I co? I w testach Euro NCAP dostał też zaledwie jedną gwiazdkę. Oczywiście i tu warto wytłumaczyć, dlaczego. Na przykład dlatego, że wśród systemów asystujących Wrangler ma jedynie przypominanie o niezapiętych pasach i prosty ogranicznik prędkości.

Jeep Wrangler 2018 po testach Euro NCAP, w których dostał zaledwie jedną gwiazdkę. Fot. mat. prasowe
– Naprawdę rozczarowującym jest zobaczyć nowy samochód wprowadzany na rynek w 2018 r. bez systemu autonomicznego awaryjnego hamowania i asystenta pasa ruchu – skwitował Michiel van Ratingen, sekretarz generalny Euro NCAP. I dodał: – Najwyższy czas, abyśmy zobaczyli produkt z grupy FIAT-Chrysler oferujący bezpieczeństwo rywalizujące z konkurencją.
W ochronie dorosłych Wrangler uzyskał podobną notę jak Panda – 50 proc. Zauważono m.in., że choć odczyty z manekinów nie były tak złe, to przy zderzeniach w kilku miejscach konstrukcja pokazała szczyt swojej wytrzymałości. Przedstawiciele Euro NCAP uważają też, że deska rozdzielcza Wranglera przy zderzeniach stwarza ryzyko dla pasażerów podczas wypadków.
W ochronie dzieci jest już dużo lepiej niż w Pandzie. Ogólny wynik to 69 proc. Choć zauważono, że na wszystkich miejscach można było zamontować niektóre urządzenia przytrzymujące dziecko.
[zobacz pełen raport z testów Jeepa Wranglera]
Problem z kurtynami Hyundai Santa Fe i inne
Euro NCAP przyznaje, że nawet oceniona na pięć gwiazdek samochody miały jeszcze problemy. Np. testy Hyundai Santa Fe pokazały, że w modelu wyposażonym w panoramiczny dach kurtyny boczne mogą się podrzeć podczas rozmieszczania. Hyundai już na to zareagował i zmienił mocowania poduszek powietrznych w produkcji, a wcześniej wypuszczone na rynek auta są wycofywane i będą poprawiane.
Z kolei w BMW X5 poduszka kolanowa kierowcy nie została prawidłowo zainstalowana w teście przesunięcia czołowego i zapewniała niewielką dodatkową ochronę nóg kierowcy. Podobny problem zaobserwowano w przypadku serii 5 w 2017 r.
ai