Connect with us
Statystyki 2025
  • Zabici w wypadkach - 131
  • Ranni w wypadkach - 1902
  • Kierowcy po alkoholu - 8862
  • Średnia liczba wypadków dziennie: 36.6
  • Średnia liczba zabitych dziennie: 2.91
  • Średnia liczba rannych dziennie: 42.27
  • Zabici w wypadkach - 131
  • Ranni w wypadkach - 1902
  • Kierowcy po alkoholu - 8862
  • Średnia liczba wypadków dziennie: 36.6
  • Średnia liczba zabitych dziennie: 2.91
  • Średnia liczba rannych dziennie: 42.27

Pojazdy

Co oni sprzedają! Fiat Panda ma zero gwiazdek w teście bezpieczeństwa. Nowy Wrangler zaledwie jedną

Opublikowano

-

Euro NCAP opublikował podsumowanie najnowszych testów bezpieczeństwa samochodów. Fiat Panda nie dostał w nich ani jednej gwiazdki. Nowiuteńki model Jeepa Wranglera otrzymał zaledwie jedną. Ale i auta z wyższymi ocenami miały kłopoty

Fiat Panda wypadł bardzo źle podczas tegorocznych testów Euro NCAP. Fot. mat. prasowe

Fiat Panda wypadł bardzo źle podczas tegorocznych testów Euro NCAP. Fot. mat. prasowe

Wynik testu Fiata Pandy jest porażający. Zgodnie z dzisiejszymi standardami testów bezpieczeństwa Euro NCAP ocenił to auto na  zero gwiazdek. Tak słabego wyniku nie było od testu… Fiata Punto w 2017 r.

Masz dzieci? Unikaj Pandy

Dlaczego Panda wypada tak źle? Jak przyznaje sam Euro NCAP głównie dlatego, że to dość stara konstrukcja. I cóż z tego, że po wizualnym liftingu. Nie dziwi, że w kategorii “systemy asystujące kierowcę” model zanotował najniższy wynik (7 proc.) – nie ma w tym aucie niczego poza przypominaniem o niezapiętych pasach, a i to przypomnienie nie działa na tylnych siedzeniach ani nawet nie wykrywa, że siedzi ktoś niezapięty.

Dziwić już za to może drugi najgorszy wynik w teście, czyli ocena w kategorii ochrony dzieci – zaledwie 16 proc. Testy pokazały bardzo słabą ochronę dzieci podczas zderzeń czołowych i bocznych. Auto ma nawet ISOFIX do mocowania fotelików, ale… nie da się zamontować urządzenia dla dziecka w miejscu najbardziej bezpiecznym – czyli na środku tylnej kanapy.

Panda podczas zderzeń słabo chroni też dorosłych pasażerów. Wynik procentowy w tej kategorii to 45 proc.

[czytaj pełen raport z testów Fiata Pandy]

Jeep Wrangler czyli porażka od nowości

O ile Fiat Panda jest już po prostu konstrukcją odstającą od współczesnych samochodów, o tyle Jeep Wrangler to zupełnie nowy pojazd, dostępny na rynku od tego roku. I co? I w testach Euro NCAP dostał też zaledwie jedną gwiazdkę. Oczywiście i tu warto wytłumaczyć, dlaczego. Na przykład dlatego, że wśród systemów asystujących Wrangler ma jedynie przypominanie o niezapiętych pasach i prosty ogranicznik prędkości.

Jeep Wrangler 2018 po testach Euro NCAP, w których dostał zaledwie jedną gwiazdkę. Fot. mat. prasowe

Jeep Wrangler 2018 po testach Euro NCAP, w których dostał zaledwie jedną gwiazdkę. Fot. mat. prasowe

– Naprawdę rozczarowującym jest zobaczyć nowy samochód wprowadzany na rynek w 2018 r. bez systemu autonomicznego awaryjnego hamowania i asystenta pasa ruchu – skwitował Michiel van Ratingen, sekretarz generalny Euro NCAP. I dodał: – Najwyższy czas, abyśmy zobaczyli produkt z grupy FIAT-Chrysler oferujący bezpieczeństwo rywalizujące z konkurencją.

W ochronie dorosłych Wrangler uzyskał podobną notę jak Panda – 50 proc. Zauważono m.in., że choć odczyty z manekinów nie były tak złe, to przy zderzeniach w kilku miejscach konstrukcja pokazała szczyt swojej wytrzymałości. Przedstawiciele Euro NCAP uważają też, że deska rozdzielcza Wranglera przy zderzeniach stwarza ryzyko dla pasażerów podczas wypadków.

W ochronie dzieci jest już dużo lepiej niż w Pandzie. Ogólny wynik to 69 proc. Choć zauważono, że na wszystkich miejscach można było zamontować niektóre urządzenia przytrzymujące dziecko.

[zobacz pełen raport z testów Jeepa Wranglera]

Problem z kurtynami Hyundai Santa Fe i inne

Euro NCAP przyznaje, że nawet oceniona na pięć gwiazdek samochody miały jeszcze problemy. Np. testy Hyundai Santa Fe pokazały, że w modelu wyposażonym w panoramiczny dach kurtyny boczne mogą się podrzeć podczas rozmieszczania. Hyundai już na to zareagował i zmienił mocowania poduszek powietrznych w produkcji, a wcześniej wypuszczone na rynek auta są wycofywane i będą poprawiane.

Z kolei w BMW X5  poduszka kolanowa kierowcy nie została prawidłowo zainstalowana w teście przesunięcia czołowego i zapewniała niewielką dodatkową ochronę nóg kierowcy. Podobny problem zaobserwowano w przypadku serii 5 w 2017 r.

ai