Connect with us
Statystyki 2025
  • Zabici w wypadkach - 128
  • Ranni w wypadkach - 1857
  • Kierowcy po alkoholu - 8701
  • Średnia liczba wypadków dziennie: 35.76
  • Średnia liczba zabitych dziennie: 2.84
  • Średnia liczba rannych dziennie: 41.27
  • Zabici w wypadkach - 128
  • Ranni w wypadkach - 1857
  • Kierowcy po alkoholu - 8701
  • Średnia liczba wypadków dziennie: 35.76
  • Średnia liczba zabitych dziennie: 2.84
  • Średnia liczba rannych dziennie: 41.27

Społeczeństwo

Urealnione kary odmieniły polskie drogi. Gigantyczny spadek liczby zabitych w wypadkach!

Opublikowano

-

To jeden z największych sukcesów rządu Mateusza Morawieckiego. Zmiana prawa dotyczącego pieszych i urealnione po 30 latach mandaty dla kierowców uczyniły polskie drogi znacznie bezpieczniejszymi. Ministerstwo Infrastruktury poinformowało, że w wypadkach ginie mniej ludzi niż podczas lockdownów w pandemii, a w porównaniu do lat sprzed pandemii spadek sięga blisko 35 proc.
Wielki spadek liczby zabijanych w wypadkach drogowych w Polsce Źródło: Ministerstwo Infrastruktury

Wielki spadek liczby zabijanych w wypadkach drogowych w Polsce Źródło: Ministerstwo Infrastruktury

Ministerstwo Infrastruktury i GITD zorganizowały dziś w Warszawie konferencję, na której podsumowano to, jak nowe kary i zmienione prawo wpłynęły na bezpieczeństwo na polskich drogach. Okazało się, że zmiany wymuszone przez premiera Mateusza Morawieckiego i wprowadzone w życie przez resort infrastruktury – jak można było zakładać patrząc na doświadczenia zachodnich krajów – przyniosły gigantyczną poprawę.

W okresie od 1 stycznia do 26 października 2022 r., w porównaniu do analogicznego okresu 2019 r. (który był ostatnim rokiem przed wprowadzeniem zaburzających statystyki obostrzeń w wyniku pandemii COVID-19), nastąpił bardzo wyraźny spadek liczy wypadków drogowych, a także zabitych i rannych w tych zdarzeniach. Policyjne statystyki wskazują, że w tym okresie nastąpił 27,6 proc. spadek liczby wypadków, o 34,7 proc. spadła liczba zabitych, natomiast rannych w tych zdarzeniach było o 28,9 proc. mniej.

Wiadomo, dlaczego tak się stało. Polacy wreszcie przestali tak masowo przekraczać prędkość na drogach – widać to m.in. po spadku liczby zatrzymanych praw jazdy za przekroczenie prędkości powyżej 50 km/h na obszarze zabudowanym z ponad 38 tys. w 2019 r. do nieco ponad 23 tys. w analogicznym okresie 2022 r.

Zmiany prawne miały na celu przede wszystkim zwiększenie ochrony pieszych, poprzez wprowadzenie pierwszeństwa już w trakcie wchodzenia na przejście dla pieszych, ujednoliciły dopuszczalną prędkość pojazdów w obszarze zabudowanym do 50 km/h niezależnie od pory dnia oraz wprowadziły obowiązek utrzymywania bezpiecznej odległości pomiędzy pojazdami na autostradach i drogach ekspresowych. Urealniona została też  po 30 latach wysokość mandatów i punktów karnych za najcięższe naruszenia przepisów. Wprowadzona została także “recydywa” drogowa za najpoważniejsze wykroczenia oraz powiązano stawki ubezpieczeń OC z mandatami kierowców.

– W ostatnich latach sukcesywnie poprawia się poziom bezpieczeństwa na polskich drogach. Dzieje się tak dzięki licznym inwestycjom na sieci dróg krajowych, w ramach których kierowcy zyskują coroczne steki kilometrów nowoczesnych, wygodnych i bezpiecznych tras. Na poprawę bezpieczeństwa duży wpływ mają także inwestycje samorządowe, polegające na budowie, przebudowie lub modernizacji dróg lokalnych. Zadania te są dofinansowane nawet w 80 proc. z Rządowego Funduszu Rozwoju Dróg. W ramach tych zadań szczególny nacisk jest kładziony na inwestycje poprawiające bezpieczeństwo ruchu drogowego, obejmujące m.in. doświetlenie przejść dla pieszych. Nie bez znaczenia są też zmiany prawne, które pozwalają na skuteczną walkę z piratami drogowymi popełniającymi najgroźniejsze wykroczenia w ruchu drogowym – mówił podczas konferencji wiceminister infrastruktury Rafał Weber.

luz