Connect with us
Statystyki 2025
  • Zabici w wypadkach - 43
  • Ranni w wypadkach - 801
  • Kierowcy po alkoholu - 3769
  • Średnia liczba wypadków dziennie: 34.35
  • Średnia liczba zabitych dziennie: 2.15
  • Średnia liczba rannych dziennie: 40.05
  • Zabici w wypadkach - 43
  • Ranni w wypadkach - 801
  • Kierowcy po alkoholu - 3769
  • Średnia liczba wypadków dziennie: 34.35
  • Średnia liczba zabitych dziennie: 2.15
  • Średnia liczba rannych dziennie: 40.05

Społeczeństwo

Trzeci rok rośnie liczba zabitych na przejściach dla pieszych! Mamy dane policji za 2018 r.

Opublikowano

-

W 2018 r. znów wzrosła liczba pieszych zabitych na “zebrach” – wynika z danych Komendy Głównej Policji. Od trzech lat na przejściach ginie coraz więcej osób

Polacy najrzadziej wśród respondentów UE decydowali się ocalić życie pieszych w eksperymencie moralnym MIT. Fot. Kadr z kampanii "10 mniej ratuje życie. Zwolnij!" prowadzonej przez KRBRD

Kadr z kampanii “10 mniej ratuje życie. Zwolnij!” prowadzonej przez KRBRD

Gdy pod koniec roku Komenda Główna Policji podawała przybliżone dane dotyczące wypadków na drogach w 2018 r., funkcjonariusze dawali do zrozumienia, że sytuacja z pieszymi trochę się poprawiła. W ogólnym wymiarze – tak. Odnotowano mniej wypadków, zgonów i rannych.

Coraz więcej winy kierowców, coraz więcej przejechanych seniorów

W ubiegłym roku doszło w sumie do 7548 wypadków z pieszymi (w 2017 r. – 8197), w których zginęło 803 pieszych ( 873), a rannych zostało 6918 (7587).

W 2018 r. zabici na drogach piesi stanowili jednak nadal ponad 28 proc. wszystkich ofiar wypadków drogowych w Polsce. To znacznie wyższy odsetek wśród ofiar wypadków niż średnio w UE.

Za wypadki z pieszymi w 2018 r. odpowiadają głównie kierowcy. To z ich winy doszło do 4886 wypadków – czyli do 67,5 proc. wszystkich zderzeń z pieszymi. To wyższy odsetek niż rok wcześniej. Piesi giną głównie dlatego, że kierowcy nie ustępują im pierwszeństwa, gdy ci są już na pasach – to 62,2 proc. wszystkich wypadków.

Nadal najczęściej jako piesi giną osoby w wieku 60 lat i więcej. Ich odsetek wśród ofiar wzrósł w 2018 r. i przekroczył 37 proc. Druga najliczniejsza grupa wiekowa wśród ofiar pieszych to ludzie w wieku 40-59 lat (ponad 22 proc. wszystkich ofiar wypadków wśród pieszych).

Polskie krwawe “zebry”

Najbardziej zatrważającą informacją jest jednak fakt, że trzeci rok z rzędu – od 2016 r. – notujemy w Polsce wzrost liczby osób, które straciły życie w wypadkach na przejściach dla pieszych.

W 2018 r. na przejściach dla pieszych w Polsce zginęło 271 osób. Rok wcześniej było 259 ofiar śmiertelnych. Ubiegły rok był pod tym względem gorszy, choć w sumie na przejściach dla pieszych wydarzyło się nieco mniej wypadków niż w roku 2017. W zeszłym roku na “zebrach” doszło w sumie do 3738 wypadków, a rok wcześniej było ich 4091.

W 2018 r. nadal wypadki na przejściach dla pieszych stanowiły prawie połowę wszystkich wypadków z pieszymi w Polsce.

Do dziś – mimo pogarszającej się od trzech lat sytuacji na przejściach – władze ani służby nie podjęły żadnych nowych działań, by ograniczyć śmiertelne wypadki na “zebrach”. Krajowa Rada BRD zleciła jedynie badanie zachowań kierowców i pieszych w obrębie przejść dla pieszych. Wyniki nie zostały jeszcze upublicznione.

Łukasz Zboralski