Społeczeństwo
Rząd szykuje kolejne zaostrzenie kar dla piratów drogowych. Minister zapowiedział zmiany
Opublikowano
5 miesięcy temu-
przez
luzDziś w Sejmie posłowie domagali się informacji od rządu, co zrobi z rosnącą znów liczbą wypadków drogowych. Wiceminister infrastruktury Piotr Malepszak ujawnił, że trwają prace nad zmianami prawa, które mają uderzyć w kierowców przekraczających prędkości i nieustępujących pierwszeństwa
Takiej dyskusji w Sejmie w sprawach BRD jeszcze nie było. Bo zwykle posłowie zajmują się bezpieczeństwem drogowym tylko raz w roku, podczas omawiania rocznego sprawozdania ze stanu BRD w Polsce. Tym razem parlamentarzyści poprosili rząd o informację natychmiast, gdy tylko dowiedzieli się, że po dwóch rekordowo bezpiecznych latach, w tym roku od stycznia liczba wypadków drogowych znów zaczęła rosnąć.
Poseł PiS Jerzy Polaczek na sali sejmowej przypomniał, że poprzedni rząd przy parlamentarnej zgodzie wprowadził wiele działań na rzecz poprawy BRD i te zaowocowały sukcesem. Polska była w 2022 r. liderem poprawy bezpieczeństwa na drogach w UE i dostała za to Europejskiej Rady Bezpieczeństwa Transportu. W ubiegłym roku poziom zabitych na polskich drogach utrzymał się na podobnym poziomie. Jednak ten rok zaczął się gorzej.
– Co się stało od stycznia tego roku, po zmianie rządu? Ta statystyka gwałtownie się zmienia – wytknął Polaczek. – Przez pierwsze cztery miesiące tego roku mamy liczbę wypadków większą o 10 proc., liczbę zabitych w wypadkach większą o ponad 11 proc., a liczbę rannych o 9 proc. wyższą i zwiększoną o 16 proc. liczbę kolizji w porównaniu do analogicznego okresu roku 2023. Rekord wzrostu liczby zabitych notujemy w województwie dolnośląskim, gdzie jest skok aż o 69 proc. W województwie pomorskim jest więcej zabitych o 55 proc. – wyliczał i zarzucił: – Nie ma żadnej reakcji rządu, sejmowa Komisja Infrastruktury w tej sprawie nic nie wie, nie ma inicjatyw. Natomiast tam, gdzie ta statystyka się gwałtownie poprawiła, czyli po wejściu w życie przepisów o konfiskacie odnotowujemy spadek zabitych przez pijanych kierowców o 40 proc., to rząd zamierza uwalniać od kary pijanych kierowców od tej kary i przygotował propozycje nowelizacji Kodeksu karnego.
Są propozycje, które będą eliminować prędkość i wymuszanie pierwszeństwa
Na pytania o działania rządu w tej sprawie odpowiadał z mównicy Piotr Malepszak, wiceminister infrastruktury, który po odejściu Pawła Gancarza do samorządu województwa, nadzoruje w ministerstwie m.in. kwestie BRD.
Malepszak wskazał, że pozytywny trend poprawy bezpieczeństwa hamował już w ostatnim kwartale 2023 r. I zapewnił, że resort analizuje statystyki wypadków z czterech ostatnich miesięcy. – Minister Dariusz Klimczak omawiał tę sprawę na ostatnim posiedzeniu Krajowej Rady Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego 22 kwietnia. Omówił ten problem również z policją. A 5 czerwca zaplanowano spotkanie, na którym szczegółowo analizowane będą przyczyny tego wzrostu wypadków – mówił Malepszak. Wskazał, że pewną odpowiedzią na pojawienie się wzrostów zdarzeń drogowych może być nietypowa pogoda w tym roku, która wiosnę uczyniła tak ciepłą jak lato. To prawdopodobnie dlatego odnotowano m.in. gigantyczny wzrost wypadków z udziałem motocykli i jednośladów sięgający – jak wyliczał wiceminister – aż 93 proc.
Piotr Malepszak dał w Sejmie do zrozumienia, jakie rząd ma wstępne plany zatrzymania wzrostu wypadków. Z jego słów wynika, że resort przygotowuje kolejne wzmocnienie kar, które dotknie kierowców łamiących prawo na drodze. Ich szczegółów jednak jeszcze nie ujawnił. – Skupiamy się na konkretnych działaniach mających zapobiegać wzrostowi wypadków. Są kolejne propozycje legislacyjne, które będą eliminowały zachowania najczęściej kończące się tragicznie, a jak wiadomo są to przekraczanie prędkości i wymuszanie pierwszeństwa – zapowiedział.
luz