Connect with us

Społeczeństwo

Wzrosła liczba zabitych w wypadkach drogowych. Oficjalny raport za 2019 r.

Opublikowano

-

Policja opublikowała w końcu końcowy raport o wypadkach drogowych w Polsce w 2019 r. Znów wzrosła liczba śmierci na polskich trasach. Choć samych wypadków wydarza się mniej

Zwykle w marcu policja podaje oficjalne dane o rocznych wypadkach za poprzedni rok. Tym razem zrobiła to dopiero w lutym.

Z raportu Komendy Głównej Policji wynika, że rok temu doszło do 30 288 wypadków, w których zginęło 2909 osób, a rannych zostało 35 477 osób, w tym ciężko – 10 633.

Choć liczba wypadków w ubiegłym roku była mniejsza niż w roku 2018 (o 4,4 proc.) i w roku 2017 (o 7,5 proc.), to jednak znów wzrosła ciężkość wypadków. Zginęło bowiem więcej osób niż w roku 2018 (o 1,6 proc.) oraz w roku 2017 (o 2,8 proc.). Oznacza to, że liczba ginących w wypadkach drogowych w Polsce zamiast maleć, rośnie. Spada za to liczba rannych.

W 2019 r. najwięcej wypadków miało miejsce w czerwcu (9,9 proc. ogółu), październiku (9,6 proc.) i wrześniu (9,5 proc.). Najwięcej osób zginęło w październiku (10 proc.).

Wskaźniki liczby wypadków, liczby zabitych i liczby rannych na 100 000 mieszkańców w poszczególnych województwach w 2019 roku

Największą ciężkość wypadków – najwięcej zabitych na 100 wypadków – odnotowano w województwie kujawsko-pomorskim (22,4 zabitych na 100 wypadków). Drugie pod tym względem było województwo podlaskie (18,1) a trzecie województwo lubelskie (14,9). Najmniej ludzi na 100 wypadków umierało w woj. małopolskim – 5,6.

W ogóle wypadków najwięcej spowodowali kierujący pojazdami – 87 proc. ogółu wypadków (26 534 wypadki), w których życie straciło 2226 osób. Z winy pieszych doszło do 6,2 proc. ogółu wypadków (1879), w których zmarły 372 osoby.

Trzy główne przyczyny

Niezmienne od kilku lat są trzy główne przyczyny wypadków w Polsce. Te nie zmieniły się w 2019 r.:

– nieustąpienie pierwszeństwa przejazdu – 7 252 wypadki,
– niedostosowanie prędkości do warunków ruchu – 6 268 wypadków,
– nieustąpienie pierwszeństwa pieszemu na przejściu dla pieszych – 2 924 wypadki.

Jak zwykle też Komenda Główna Policji w swoich protokołach wypadkowych odnotowała pomijalnie mało wypadków, do których doszło z przyczyny niesprawności technicznej pojazdu. W 2019 r. było to oficjalnie 90 wypadków.

Giną najczęściej seniorzy, wzrost zabitych dzieci

Największą grupą, która straciła życie w ubiegłym roku były osoby w wieku powyżej 60 lat. Zginęło ich 914, co stanowi 31,4 proc. wszystkich zabitych w wypadkach drogowych w 2019 r.

W ubiegłym roku zginęło w wypadkach 68 dzieci, a 2 621 zostało rannych. W porównaniu z poprzednim, 2018 rokiem oznacza to wzrost zabitych dzieci w wypadkach aż o 19,3 proc. (o 11 dzieci więcej).

Mniej ofiar i wypadków na przejściach dla pieszych

Z policyjnych danych wynika, że rosnący w ostatnich latach odsetek wypadków z pieszymi, do których dochodzi na przejściach dla pieszych, utrzymał się. Podobnie jak w roku 2018, w roku ubiegłym aż 49,5 proc. wszystkich wypadków z pieszymi wydarzyło się na “zebrach”.

W 2019 r. odnotowano w sumie 7005 wypadków z udziałem pieszych (23,1 proc. wszystkich wypadków drogowych w Polsce), w których zginęło 793 pieszych (27,3 proc. wszystkich zabitych w wypadkach) a rannych zostało 6361 pieszych (17,9 proc. ogółu rannych).
Tych wskaźników w raporcie KGP nie porównano z danymi sprzed lat. Zróbmy więc to sami:
W roku 2018 w Polsce zginęło 803 pieszych, czyli o 10 więcej niż w roku 2019. Z kolei w roku 2018 zginęło w wypadkach 873 pieszych, czyli o 80 więcej niż w roku ubiegłym.

W ubiegłym roku doszło też do mniejszej ogólnie liczby wypadków na przejściach – wydarzyło się ich 3466. A rok wcześniej na “zebrach” odnotowano 3738 wypadków, a w 2017 r. – 4091.
Liczba zabitych na przejściach też się zmniejszyła. W ubiegłym roku życie na pasach straciły 234 osoby. Rok wcześniej zginęło 271 pieszych, a w 2017 r. – 259.

Więcej zabitych motocyklistów

W porównaniu do roku 2018 w ubiegłym roku nastąpił spadek wypadków (o 1,7 proc.) z udziałem motocyklistów. Liczba rannych motocyklistów też się zmniejszyła – o 3,5 proc. Jednak życie straciło aż o 24,8 proc. więcej z nich.

W sumie w 2019 r. doszło do 2630 wypadków drogowych z udziałem motocyklistów, w których zginęło 282 kierujących motocyklami i 13 pasażerów. Rannych zostało 2 161 motocyklistów i 221 pasażerów motocykli.

Motocykliści byli sprawcami 1 082 z tych 2630 wypadków.

Mniej zabitych przez pijanych

W 2019 roku uczestnicy ruchu będący pod działaniem alkoholu spowodowali 2 089 wypadków (6,9 proc. ogółu), w których zginęło 265 osób (9,1 proc.), a rannych zostało 2 389 osób (6,7 proc.). Najliczniejszą grupę sprawców wypadków stanowili kierujący pojazdami. Z ich winy doszło do 1 655 wypadków, w których zginęły 192 osoby, a rannych zostało 2 015 osób.
W porównaniu do 2018 roku nastąpił wzrost liczby wypadków spowodowanych przez tę grupę kierujących o 41 (+2,5 proc.) i osób rannych o 50 (+2,5 proc.), spadła za to liczba zabitych w takich wypadkach  o 11 (-5,4 proc.).

Policja nadal zauważa, że pijani kierowcy najczęściej “uczestniczą w zdarzeniach drogowych” w soboty (21,4 proc.) i niedziele (20,1 proc.) oraz w godzinach wieczornych. Nadal organizowała jednak akcje “trzeźwy poranek”.

Łukasz Zboralski

Pobierz pełen raport KGP o wypadkach w 2019 r.