Społeczeństwo
Mniej korków na autostradach? GDDKiA zapowiada zmiany
Generalna Dyrekcja i prywatny operator A1 chcą zmniejszyć wakacyjne korki na bramkach. Będzie więcej ludzi do obsługi i pasy viaTOLL udostępniane dla płacących tradycyjnie
Opublikowano
10 lat temu-
przez
luzGeneralna Dyrekcja i prywatny operator A1 chcą zmniejszyć wakacyjne korki na bramkach. Będzie więcej ludzi do obsługi i pasy viaTOLL udostępniane dla płacących tradycyjnie
Stanie w korkach na autostradowych bramkach w tym roku to prawdziwy dramat. Doszło do tego, że kierowcy zaczęli wracać na dawne trasy, omijając te, dzięki którym mieli dojeżdżać np. nad morze szybciej i bezpieczniej.
GDDKiA najpierw próbowała promować wśród kierowców samochodów osobowych używanie urządzeń viaTOLL. Od niedawna przeznaczono dla takich pojazdów specjalne bramki na A2 i A4. Ale to nie przyniosło jeszcze rezultatu – zbyt mało osób chce używać elektronicznego systemu. Poza tym, nawet Ci utkną w korku, gdy rozciąga się on na kilka kilometrów przed poborem opłat.
Więcej ludzi, bilety rozdawane
Drogowcy postanowili zareagować. Mają nowy pomysł. Wprowadzą awaryjne procedury na Placach Poboru Opłat (Żdżary i Stryków na A2 oraz Żernica i Karwiany na A4).
– W przypadku wzrostu natężenia ruchu i realnego ryzyka utworzenia się zatoru, pas wydzielony dla pojazdów wyposażonych w urządzenie viaAUTO będzie z odpowiednim wyprzedzeniem udostępniany dla manualnego poboru opłat. Kierowcy będą o tym fakcie informowani odpowiednio wcześniej, np. poprzez system znaków zmiennej treści (VMS) – informuje Łukasz Jóźwiak z GDDKiA.
To nie wszystko. Pracownicy operatora będą też zarządzać ruchem – kierować ciężarówki na skrajny pas wjazdowy, gdzie będą przejeżdżać w trybie wolnym tzw. free flow.
Kierowcy płacący w sposób manualny szybciej otrzymają bilety. Pojawią się dodatkowi pracownicy, którzy będą je wręczać w punktach poborów opłat.
Na znakach zmiennej treści kierowcy na autostradzie będą wcześniej informowani o zatorach. Więc będą mogli opuścić trasę wcześniejszym zjazdem, zanim utkną w korku.
GDDKiA zapowiada też, że tak będzie tez na koncesyjnej autostradzie A1 (Gdańk – Toruń). – Koncesjonariusz GTC S.A. przyjął nasze rozwiązania i będzie wtedy, kiedy będzie to możliwe, z zachowaniem bezpieczeństwa pracowników, ręcznie wydawać kierowcom bilety wjazdowe – zapowiada Jóźwiak.
in