Connect with us
Statystyki 2024
  • Zabici w wypadkach - 1546
  • Ranni w wypadkach - 23257
  • Kierowcy po alkoholu - 86726
  • Średnia liczba wypadków dziennie: 59.07
  • Średnia liczba zabitych dziennie: 4.44
  • Średnia liczba rannych dziennie: 66.83
  • Zabici w wypadkach - 1546
  • Ranni w wypadkach - 23257
  • Kierowcy po alkoholu - 86726
  • Średnia liczba wypadków dziennie: 59.07
  • Średnia liczba zabitych dziennie: 4.44
  • Średnia liczba rannych dziennie: 66.83

Społeczeństwo

Koniec niemieckich autostrad “bez limitu”? Bundestag głosuje ws. ograniczenia do 130 km/h

Opublikowano

-

W piątek Bundestag ma głosować w sprawie wprowadzenia limitu prędkości na niemieckich autostradach wynoszącego 130 km/h. To pomysł forsowany przez Zielonych

Na wielu odcinkach niemieckich autostrad prędkość jest limitowana oznakowaniem Fot. CC0

Na wielu odcinkach niemieckich autostrad prędkość jest limitowana oznakowaniem Fot. CC0

Formalnie na niemieckich autostradach nie ma górnego limitu prędkości – co dla wielu polskich kierowców jest mitycznym argumentem przeciw ograniczeniom prędkości w ogóle, bowiem niewielu z nich wie, że za Odrą funkcjonuje jeszcze prawne pojęcie “prędkości zalecanej”, której przekraczanie może nieść poważne konsekwencje. Faktem jest też jednak, że w bardzo wielu miejscach w Niemczech prędkość na autostradzie limituje dodatkowe oznakowanie.

Teraz może być jednak inaczej. Dojdzie do głosowania w Bundestagu w sprawie ustanowienia limitu prędkości na autostradach. Partia Zielonych domaga się – ze względów środowiskowych – wprowadzenia limitu wynoszącego 130 km/h. Cem Özdemir, polityk Zielonych i przewodniczący Komisji ds. Transportu tłumaczył w gazecie “Spiegel”, że takie ograniczenie jest uzasadnione dla “oświeconego społeczeństwa w XXI wieku”. Minister środowiska ma być na tę propozycję otwarty.

Opór stawia jednak CSU. Zdecydowanym przeciwnikiem ograniczania prędkości na autostradach jest minister transportu Andreas Scheuer (CSU). Z kolei sekretarz generalny CSU Markus Blume napisał na Twitterze, że zamiast powstrzymywać obywateli należy powstrzymać „paternalizm Zielonych”. Jego zdaniem postęp w ekologii lepiej załatwić nowymi technologiami niż zakazami.

Grupa parlamentarna Zielonych zdecydowała na początku września, że projekt ograniczenia prędkości na autostradach do 130 km/h został zawarty w  pakiecie regulacji na rzecz ochrony klimatu. Zieloni domagali się, by głosowanie w Bundestagu było imienne – prawdopodobnie to szach, by pokazać, jakie poglądy mają konkretni posłowie.

Pomysł Zielonych popiera za to policja. Jej przedstawiciele oficjalnie twierdzą, że ograniczenie prędkości byłoby potrzebne, ale nie ze względów ekologicznych a tych dotyczących poprawy bezpieczeństwa drogowego.

Przeciw wprowadzeniu ograniczenia publicznie optują m.in. kluby motoryzacyjne.

Jak wynika z sondażu Emind ograniczenie prędkości do 130 km/h popiera 63 proc. Niemców.

ai