Społeczeństwo
Gdańsk. Najlepszy wynik bezpieczeństwa na drogach od lat. Jak oni to robią?
2015 r. okazał się w na gdańskich drogach najbezpieczniejszy od dziesięcioleci. Skąd ten sukces? Gdańsk od 2010 r. ma Program Uspokajania Ruchu: prawie połowa dróg jest w strefie Tempo 30, infrastruktura spowalnia kierowców i pomagają im elektroniczne systemy

Opublikowano
9 lat temu-
przez
luz2015 r. okazał się w na gdańskich drogach najbezpieczniejszy od dziesięcioleci. Skąd ten sukces? Gdańsk od 2010 r. ma Program Uspokajania Ruchu: prawie połowa dróg jest w strefie Tempo 30, infrastruktura spowalnia kierowców i pomagają im elektroniczne systemy

Piotr Grzelak, zastępca prezydenta Gdańska, zapowiada wprowadzenie strefy Tempo 30 na wszystkich ulicach lokalnych w mieście. Fot. Karol Stańczak/ZDiZM Gdańsk
W Gdańsku podsumowano niedawno rok 2015 na miejskich drogach. Po raz pierwszy liczba ofiar wypadków to liczba jednocyfrowa. Takiego wyniku jeszcze nie było. Na drogach zarządzanych przez Zarząd Dróg i Zieleni w Gdańsku w ubiegłym roku zginęło dziewięciu ludzi (dodatkowe cztery osoby zginęły na terenach kolejowych, jedna na drodze spółdzielni mieszkaniowej i jedna na obwodnicy Trójmiasta zarządzanej przez GDDKiA).
Na terenie Gdańska doszło w ubiegłym roku do 503 wypadków (o 30 mniej niż w roku 2014). Zginęło w nich 13 osób (o jedną mniej niż w 2014 r.), a rannych zostało 601 osób (o 26 mniej niż w 2014 r.).
Wśród ofiar wypadków w Gdańsku wciąż jest wielu pieszych – w 2015 roku zginęło ośmiu pieszych. Po raz pierwszy od 2010 r. zanotowano wypadek, w którym zginęła rowerzystka. Poza tymi przypadkami śmierć w wypadku poniosło dwóch kierowców samochodów osobowych, jeden kierowca motocykla i pasażerka autobusu.
Infrastruktura spowalniająca kierowców
Jak nadmorskiemu miastu udało się osiągnąć ten sukces? Przede wszystkim był on możliwy dlatego, że Gdańsk ma konkretny plan poprawy bezpieczeństwa i od lat konsekwentnie go rozwija. To Program Uspokajania Ruchu, który zaczęto wdrażać w mieście w 2010 r. Do tego czasu na miejskich drogach dochodziło średnio do 628 wypadków rocznie. Ginęło w nich średnio 27 osób rocznie, a ranne zostawały w średnio 762 osoby. Od tego czasu liczba ofiar spadła więc o 20 proc., liczba rannych o ponad 21 proc.
Gdański program zakłada wiele interdyscyplinarnych działań. Wśród nich m.in. wprowadzanie strefy Tempo 30 na miejskich ulicach. W ubiegłym roku włączono do niej kolejne 44 kilometry tras. W strefie Tempo 30 jest dziś 49,5 proc. wszystkich publicznych dróg w Gdańsku. Miasto inwestuje też w infrastrukturę poprawiającą bezpieczeństwo. W 79 miejscach zainstalowano elementy fizycznie wymuszające na kierowcach wolniejszą jazdę: azyle dla pieszych ( wyposażono w nie 18 przejść dla pieszych), mini ronda (pięć skrzyżowań), różnego rodzaju progi zwalniające, wyniesione przejścia czy skrzyżowania, szykany wymuszające zmianę toru ruchu.
Elektronika i edukacja
Ale pomaga nie tylko “twarda” infrastruktura. W trójmieście działa też Systemie Zarządzania Ruchem TRISTAR. A zarządzanie ruchem – zdaniem ekspertów Miejskiej Rady Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego – istotnie wpłynęło na poprawę bezpieczeństwa. Jako przykład podają sytuację na Al. Grunwaldzkiej i Zwycięstwa. Liczba wypadków spadła tam z 75 (w roku 2011) do 53 w ubiegłym roku.
– Ciągle polepszające się statystyki i związana z tym poprawa bezpieczeństwa ruchu drogowego jest możliwa nie tylko dzięki przebudowom dróg i ich otoczenia. Pomaga w tym również współpraca ze służbami – Policją i Strażą Miejską oraz programy profilaktyczne, edukacyjne np. Autochodzik, ratownicze, a także współpraca wszystkich służb w ramach Miejskiej Rady Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego– podkreśla jej Agata Lewandowska, sekretarz Miejskiej Rady Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego w Gdańsku.
– Jakie są plany na kolejne lata? Oczywiście kontynuacja rozpoczętych działań. Ze szczególnym uwzględnieniem działań ukierunkowanych na ograniczenie prędkości pojazdów i docelowego stworzenia sieci stref Tempo 30 i skrzyżowań równorzędnych na wszystkich ulicach lokalnych w Gdańsku (to nawet ok. 70 proc. ulic w mieście), jak ma to miejsce w innych europejskich miastach. Także rozbudowa sieci dróg rowerowych, poprawa warunków ruchu pieszego i rowerowego oraz praca nad wzrostem atrakcyjności komunikacji publicznej – mówi Piotr Grzelak, zastępca prezydenta Gdańska ds. polityki komunalnej.
red
źródło: MZDiZ, MRBRD