Connect with us
Statystyki 2025
  • Zabici w wypadkach - 270
  • Ranni w wypadkach - 3870
  • Kierowcy po alkoholu - 18060
  • Średnia liczba wypadków dziennie: 40.4
  • Średnia liczba zabitych dziennie: 3.25
  • Średnia liczba rannych dziennie: 46.63
  • Zabici w wypadkach - 270
  • Ranni w wypadkach - 3870
  • Kierowcy po alkoholu - 18060
  • Średnia liczba wypadków dziennie: 40.4
  • Średnia liczba zabitych dziennie: 3.25
  • Średnia liczba rannych dziennie: 46.63

Prawo

Estonia wpuszcza na drogi samochody autonomiczne

Estońskie władze dopuściły do jazdy po drogach w tym kraju samochody autonomiczne. Jest jeden warunek: musi być w nich kierowca albo system, który w razie potrzeby pozwala przejąć kontrolę nad autem

Opublikowano

-

Estońskie władze dopuściły do jazdy po drogach w tym kraju samochody autonomiczne. Jest jeden warunek: musi być w nich kierowca albo system, który w razie potrzeby pozwala przejąć kontrolę nad autem

Samochód autonomiczny GM. Fot. Cruise Automation

Samochód autonomiczny GM. Fot. Cruise Automation

Estończycy zmieniają prawo, by umożliwić rozwój nowych technologii na drogach. Właśnie dopuścili do jazdy na terenie kraju samochody autonomiczne. Stawiają tylko jeden warunek: w takim pojeździe musi być kierowca, który może w razie potrzeby przejąć kontrolę nad autem.

Kadri Simson, Ministra Gospodarki i Infrastruktury Estonii podkreśla, że samochody autonomiczne to ekscytujące rozwiązanie transportowe przyszłości, dlatego trzeba do niego stopniowo dopasowywać regulacje. – Jednym z kluczy do sukcesu Estonii na przestrzeni lat było tworzenie i wdrażanie innowacyjnych rozwiązań – zaznacza Simson. – Samochody autonomiczne jako środek codziennego transportu potrzebują jeszcze dopracowania, by zapewnić bezpieczeństwo wszystkim użytkownikom dróg.

Według Pirko Konsa, szef grupy ekspertów doradzającej rządowi ws. samochodów autonomicznych, Estonia jako niewielki i elastyczny kraj ma szansę stać się pierwszym w stosowaniu nowych rozwiązań, a lokalni przedsiębiorcy mogą być pierwszymi, którzy swoje know-how będą eksportować za granicę. – Technologia jest na etapie, na którym może przejąć kilka zadań od kierowcy i uczynić ruch drogowy znacznie bezpieczniejszym – mówi Konsa. – Oczywiście wszystko to musi być badane – oprogramowanie, sprzęt i modele biznesowe. Dlatego władze Estonii i eksperci zawarli porozumienie, które umożliwia testowanie takich samochodów na drogach.

Prawo dopuszcza testowanie na drogach publicznych Estonii pojazdów zaklasyfikowanych na poziomie SAE 2 lub SAE 3 zgodnie z klasyfikacją Internacional Society of Automotive Engineers. Pojazdy muszą posiadać albo kierowcę, który może przejąć kontrolę, albo sterownik, który umożliwia to zdalnie.

Grupa estońskich ekspertów prowadzi dalsze prace dotyczące odpowiedzialności, ubezpieczeń, prywatność, etyki i innych zagadnień dotyczących autonomicznych pojazdów.

ai