Infrastruktura
Drogowcy chcą zamiast barier stawiać plastik. Minister Klimczak to powstrzyma?

Opublikowano
4 tygodnie temu-
przez
luzJak ujawnił portal brd24.pl drogowcy z GDDKiA zamierzali zrezygnować z barier tymczasowych rozdzielających kierowców podczas remontów autostrad i ekspresówek. Pisali to wprost firmom starającym się o przetargi. Ministerstwo twierdzi, że podjęło działania, dzięki którym stosowanie barier tymczasowych ma przestać „budzić wątpliwości”
Tydzień temu portal brd24.pl ujawnił, że przedstawiciele Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad zabronili używania barier tymczasowych na autostradach i drogach ekspresowych. Nie mają być stawiane tam, gdzie zabezpieczały kierowców przed zderzeniami czołowymi – czyli na jezdniach dróg, na których na czas prac drogowych ruch puszczony jest w przeciwnych kierunkach. Takie zabezpieczenia stosowane są dziś w kraju powszechnie.
Eksperci wskazują, że rozdzielanie przeciwnych pasów ruchu na remontowanych drogach szybkiego ruchu plastikowymi separatorami (nie są badane zderzeniowo) zamiast barier doprowadzi do poważnego zagrożenia kierowców. Bariery tymczasowe powstrzymały już dziesiątki aut, które w przypadku pachołków przejadą na przeciwny pas i zderzenie czołowe.
W zeszłym roku niebezpiecznie było na trasie S16, gdzie podczas remontu wygrodzono trasę właśnie plastikowymi separatorami. Jeden z kierowców wjechał w nie we mgle, przestawił, a inni przez to się gubili.

Przedstawiciele GDDKiA w odpowiedziach na pytania do przetargów na remont dróg ekspresowych S5, S8 i S11, wyraźnie zaznaczali firmom, że rezygnują ze stalowych czy betonowych barier tymczasowych na rzecz plastikowych pudełek wypełnionych piaskiem lub wodą.
“Zamawiający rezygnuje ze stosowania tymczasowych barier o poziomach powstrzymywania T1, T2 i T3. Do oddzielenia przeciwnych kierunków ruchu należy użyć separatorów U-25c, obciążonych poprzez zasypanie piaskiem lub zalanie wodą. Ponadto na całej długości odcinka należy przewidzieć tymczasowe oznakowanie poziome” – napisali w odpowiedziach na pytania przetargowe.
Minister Klimczak zażegna niebezpieczeństwo?
Portal brd24.pl zapytał Ministerstwo Infrastruktury, które nadzoruje GDDKiA – czy pozwoli drogowcom zaprzestać stosowania barier tymczasowych podczas remontów dróg szybkiego ruchu. Zapytaliśmy m.in. o przetargi na remonty S5, S8 i S11. Chcieliśmy wiedzieć, czy minister Dariusz Klimczak wie o tym, jak kierowcy mają być zabezpieczeni podczas prac na tych drogach i czy przedstawiciele GDDKiA wyjaśnili, dlaczego podjęli taką decyzję.
Ministerstwo nie przekazało nam odpowiedzi dotyczącej tego, jak rezygnację z barier tymczasowych uargumentowało GDDKiA. Z wyjaśnień resortu wynika jednak, że ministerstwo zamierza szybko dokończyć odkładaną latami sprawę przepisów dotyczących barier tymczasowych. Do tej pory bowiem nie istnieją wytyczne, które dokładnie określałyby ich stosowanie.
„MI we współpracy z GDDKiA podjęło działania mające na celu wypracowanie takich rozwiązań, aby stosowanie barier i separatorów w czasowej organizacji ruchu nie budziło wątpliwości co do zapewnienia należytego poziomu bezpieczeństwa wszystkim uczestnikom ruchu, w szczególności na odcinkach autostrad i dróg ekspresowych, na których wykonywane są roboty budowlane. W konsekwencji tej współpracy MI finalizuje prace nad przepisami jednoznacznie określającymi zasady stosowania urządzeń bezpieczeństwa ruchu drogowego, w tym barier ochronnych w czasowych organizacjach ruchu” – napisała w odpowiedzi do brd24.pl Anna Szumańska, rzecznik prasowy Ministerstwa Infrastruktury.
Od roku pełniącym obowiązki Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad jest Pawel Woźniak, wcześniej dyrektor Rejonu Drogowego w Grodzisku Mazowieckim.
Łukasz Zboralski