Connect with us

Społeczeństwo

Szokująco dobre dane. W 2023 r. liczba pieszych zabitych na pasach spadła o 50 proc.!

Opublikowano

-

Już rok 2022 r. był rekordowo dobry pod względem poprawy bezpieczeństwa na polskich drogach – pierwszy raz w historii w wypadkach zginęło mniej niż 1900 osób. Tymczasem pierwszy kwartał tego roku pokazuje, że nastąpiła dalsza poprawa. Bardzo duża w wypadkach z pieszymi na pasach. Zginęło o ponad 50 proc. mniej pieszych niż w tym samym okresie ubiegłego roku – portal brd24.pl dotarł do danych policji
W 2022 r. policjanci dostali do ręki dobre narzędzie - urealnione po 30 latach wysokości grzywien dla kierowców łamiących prawo. Na zdjęciu akcja Lubuskiej Policji z kwietnia tego roku wycelowana w ochroną pieszych Fot. Policja

W 2022 r. policjanci dostali do ręki dobre narzędzie – urealnione po 30 latach wysokości grzywien dla kierowców łamiących prawo. Na zdjęciu akcja Lubuskiej Policji z kwietnia tego roku wycelowana w ochronę pieszych na przejściach. Fot. Policja

Wszystko wskazuje na to, że lepsze prawo i urealnione kary nie zadziałały tylko w ubiegłym roku. Ich efekt jest długotrwały i coraz mocniej oddziałuje na kierowców. Wydawało się, że gigantyczna poprawa bezpieczeństwa drogowego, którą odnotowaliśmy w ubiegłym roku (1883 ofiar śmiertelnych wypadków – w porównaniu do ok. 3 tys. rocznie w latach przed pandemią) to historyczny pułap, który trudno będzie już obniżać.

Jednak okazuje się, że redukcja w wypadkach się nie zatrzymała. Wciąż ich ubywa. Świadczą o tym dane o wypadkach Policji za pierwszy kwartał tego roku.

Jeszcze mniej wypadków, zabitych i rannych

Jak wynika ze wstępnych danych Komendy Głównej Policji, w okresie styczeń-marzec 2023 r. doszło w Polsce do 3893 wypadków drogowych. To mniej o 5,1 proc. w porównaniu z pierwszym kwartałem 2022 r. (4104 wypadki). Jeszcze większy spadek widać we wskaźniku, który ma największe znaczenie – liczba ofiar śmiertelnych wypadków drogowych była mniejsza o blisko 14 proc. (366 zabitych w I kwartale tego roku, 424 zabitych w porównywalnym okresie 2022 r.). Mniej o 4 proc. było rannych (4490 w I kwartale tego roku, 4688 w analogicznym okresie 2022 r.).

Skąd ten spadek? Gdy zajrzeć głębiej w dane widać, że liczba śmierci najbardziej została ograniczona tam, gdzie wypadki powodowali kierujący pojazdami. Kierujący zabili o blisko 20 proc. mniej ludzi niż w takim samym okresie poprzedniego roku (286 ofiar śmiertelnych w I kwartale 2023 r.; 353 ofiar śmiertelnych w analogicznym okresie 2022 r.).
Z kolei piesi spowodowali wypadki, w których zginęło 56 osób – to o 5 proc. mniej ofiar niż w takim okresie poprzedniego roku (59 ofiar).

Gigantyczna poprawa na przejściach dla pieszych!

Mimo sączonej wciąż w Polsce w Internecie propagandy o rzekomej szkodliwości nowych przepisów nakazujących kierowcom ustępować pieszym zanim ci wejdą na pasy, widać też dalszą poprawę w wypadkach na przejściach dla pieszych.

W I kwartale tego roku kierujący pojazdami zabili 21 pieszych, którym nie ustąpili pierwszeństwa na przejściu. To mniej zabitych aż o 52,3 proc. w porównaniu z takim samym okresem ubiegłego roku. Wówczas kierujący zabili na przejściach 44 pieszych. Nastąpił przy tym niewielki wzrost liczby rannych pieszych (o 7 proc.), którym kierowcy nie ustąpili pierwszeństwa na przejściach.

Sami piesi też zachowują się w tym roku jeszcze ostrożniej na drogach. Spowodowali o ok. 20 proc. mniej wypadków przez “nieostrożne wejście na jezdnię przed jadącym pojazdem” (114 w I kwartale tego roku, 142 w analogicznym okresie 2022 r.), a także o ok. 40 proc. mniej wypadków przez “nieostrożne wejście na jezdnię zza przeszkody” (17 w I kwartale tego roku, 28 w analogicznym okresie 2022 r.).

To przełożyło się też na spadek liczby zabitych  i rannych. W wypadkach spowodowanych przez nieostrożne wejście na jezdnię przed jadący pojazd życie straciło mniej o 7 proc. pieszych (26 zabitych w I kw. 2023 r.). Redukcja w wypadkach śmiertelnych spowodowanych wejściem zza przeszkody sięgnęła blisko 70 proc. (1 ofiara śmiertelna w I kw. 2023 r.).

Ogólnie – we wszystkich wypadkach z udziałem pieszych (niezależnie od sprawcy i miejsca) w I kwartale tego roku zanotowano o blisko 26 proc. mniej ofiar śmiertelnych (103 zabitych do 139 w takim okresie 2022 r.). Sama liczba wypadków z pieszymi nieznacznie wzrosła (o 2 proc.). Wzrosła też o 5 proc. liczba rannych.

Posłowie poluzowali kary piratom…

W tym kontekście jeszcze dramatyczniej wygląda niedawna zmiana prawa przeforsowana w Sejmie przez posłów PiS. Przypomnijmy: w zaproponowanej przez posła Jerzego Polaczka poprawce przemyconej do projektu dotyczącego przewozów na aplikację, przywrócono w Polsce piratom drogowym możliwość odkupowania punktów karnych na płatnych pogadankach w wojewódzkich ośrodkach ruchu drogowego. Zmiana ta wejdzie w życie jesienią, tuż przed wyborami parlamentarnymi.

Łukasz Zboralski