Społeczeństwo
Policja w Warszawie zapewnia, że dba o seniorów na przejściach
Aby ograniczyć liczbę zdarzeń drogowych z udziałem osób, które przekroczyły sześćdziesiąty rok życia, podjęliśmy działania profilaktyczne – przekonuje Komenda Stołeczna Policji. W ubiegłym roku 64 proc. pieszych, którzy zginęli w wypadkach drogowych to były osoby starsze

Opublikowano
7 lat temu-
przez
AgnieszkaAby ograniczyć liczbę zdarzeń drogowych z udziałem osób, które przekroczyły sześćdziesiąty rok życia, podjęliśmy działania profilaktyczne – przekonuje Komenda Stołeczna Policji. W ubiegłym roku 64 proc. pieszych, którzy zginęli w wypadkach drogowych to były osoby starsze

Ofiary śmiertelne wśród pieszych w Warszawie to głównie osoby w wieku 60 plus. Fot. CC0
W 2017 r. w Warszawie zabitych zostało 31 pieszych. Niedawno informowaliśmy na brd24.pl, że zdecydowana większość zabitych pieszych to seniorzy. Zginęło ich aż 20. Osoby po 60 były też najliczniejszą grupą wiekową wśród rannych. Na 390 rannych pieszych w 2017 r. 109 to były osoby 60 plus, 86 osób było w wieku 40-59.
Dlaczego to osoby 60 plus najczęściej giną pod kołami samochodów? – Osoby dojrzałe, z uwagi na swój wiek, nabytą wiedzę i doświadczenie życiowe powinny być świadomymi, rozważnymi, przewidującymi a przede wszystkim odpowiedzialnymi uczestnikami ruchu drogowego. Jednak z wiekiem w ludzkim organizmie zachodzą zmiany takie jak: pogarszający się wzrok i słuch, pogarszająca się motoryka i koordynacja wzrokowo-ruchowa, stopniowe zmiany w zakresie czasu reakcji i koncentracji, zmniejsza się wytrzymałość i kondycja. Wyżej wymienione czynniki mogą wpływać na fakt, że osoby piesze częściej są ofiarami wypadków drogowych – odpowiedział na nasze pytania Wydział Ruchu Drogowego Komendy Stołecznej Policji.

Dane na podstawie Ksip Statystyki na dzień 16 stycznia 2018 r.
Profilaktyka i edukacja dla seniorów
KSP poinformował nas, że aby ograniczyć liczbę zdarzeń drogowych z udziałem osób w wieku 60 plus, podjęła działania profilaktyczne, uświadamiające tej grupie uczestników ruchu drogowego, występujące w jej wieku zagrożenia. Działania skierowane były zarówno do osób znajdujących się w grupie wiekowej statystycznie zagrożonej śmiertelnością w wypadkach drogowych, jak i do osób zbliżających się do tego wieku. – Policjanci Wydziału Ruchu Drogowego Komendy Stołecznej Policji, przy wsparciu innych jednostek i komórek organizacyjnych KSP, prowadzili od dnia 12 grudnia 2016 r. do dnia 31 marca 2017 r. działania profilaktyczno – edukacyjne na terenie garnizonu stołecznego, skierowane głównie do „starszych” uczestników ruchu drogowego. W okresie prowadzonych działań przeprowadzono na terenie garnizonu stołecznego 75 spotkań profilaktyczno-edukacyjnych z „seniorami” w ruchu drogowym.
W ubiegłym roku stołeczna policja realizowała także program nakierowany ogólnie na bezpieczeństwo pieszych. Miał on na celu m.in. kształtowania świadomości kierujących i pieszych, intensyfikację działań prewencyjno-kontrolnych w obszarach o wysokim poziomie zagrożenia pieszych, wdrażanie rozwiązań w zakresie inżynierii i infrastruktury drogowej poprawiających bezpieczeństwo pieszych, diagnozowanie stanu bezpieczeństwa drogowego w zakresie bezpieczeństwa pieszych.
– Od 18 grudnia 2017 r. policjanci stołecznej drogówki prowadzą działania kontrolno – prewencyjne pod kryptonimem „Bezpieczne przejścia dla pieszych”. Podczas działań funkcjonariusze szczególną uwagę zwracają na uczestników ruchu, którzy w rejonach przejść dla pieszych swoim zachowaniem zagrażają bezpieczeństwu i porządkowi w ruchu drogowym – informuje nas Wydział Ruchu Drogowego Komendy Stołecznej Policji i dodaje, że poza okresami prowadzenia zintensyfikowanych działań, policjanci spotykają się ze starszymi uczestnikami ruchu drogowego np. w trakcie pikników i festynów plenerowych, gdzie odpowiadają na pytania i promują bezpieczne poruszanie się po drogach.
Dezinformacja na temat pierwszeństwa i nadmierne zaufanie
Pod koniec stycznia na brd24.pl o problemie zagrożenia seniorów w ruchu drogowym mówił Robert Zawadka egzaminator oraz ratownik medyczny z Wojewódzkiego Ośrodka Ruchu Drogowego w Warszawie, który prowadzi zajęcia dla seniorów w Warszawie i w okolicznych powiatach. Zwrócił on uwagę, że osoby starsze są grupą szczególnie narażoną na niebezpieczeństwo, bo nie znają przepisów dotyczących ruchu pieszych i bezgraniczne ufają kierowcom, sądząc że są oni w stanie zatrzymać pojazd w każdej sytuacji, w każdym miejscu. – Przed kilkoma laty głośno było o zmianie przepisu dotyczącego przejść dla pieszych, prowadzono liczne debaty publiczne oraz podjęto próbę dostosowania przepisów do krajów zachodnich, bez wcześniejszych zmian infrastrukturalnych. We wrześniu 2015 r. Posłowie zagłosowali za przyjęciem przepisu, który dawałby pierwszeństwo pieszemu zamierzającemu wejść na przejście dla pieszych – znów zrobiło się głośno, społeczeństwo przyjęło tę wiadomość jako pewnik. Jednak jeszcze w tym samym miesiącu senatorowie ten projekt odrzucili, argumentując, że wprowadzenie samego suchego przepisu nie rozwiąże problemu tak jak to było chociażby z rowerzystami. Seniorzy nie mogą uwierzyć kiedy mówię im, że nowelizacja przepisu nie nastąpiła – opowiadał nam Robert Zawadka.
Egzaminator oraz ratownik medyczny z Wojewódzkiego Ośrodka Ruchu Drogowego w Warszawie dodał także, że seniorom należy tłumaczyć, iż samochód jadący z prędkością 50 km/h przejeżdża w ciągu sekundy prawie 14 metrów. To znaczy, że pieszy, który wejdzie na przejście dla pieszych przed pojazd, który jedzie zgodnie z przepisami w dzień w obszarze zabudowanym (50 km/h) znajdujący się w odległości „1 sekundy” (14 metrów) zostanie potrącony przez samochód, który jeszcze znacząco nie zaczął wytracać prędkości.
WORD Warszawa prowadzi specjalne szkolenia przeznaczone dla seniorów. Jeśli jakieś stowarzyszenie czy klub seniora chciałyby takie warsztaty zorganizować u siebie jest taka możliwość. Wystarczy skontaktować się w tej sprawie z WORD Warszawa.
Agnieszka Niewińska