Connect with us
Statystyki 2025
  • Zabici w wypadkach - 55
  • Ranni w wypadkach - 1016
  • Kierowcy po alkoholu - 4496
  • Średnia liczba wypadków dziennie: 34.84
  • Średnia liczba zabitych dziennie: 2.2
  • Średnia liczba rannych dziennie: 40.64
  • Zabici w wypadkach - 55
  • Ranni w wypadkach - 1016
  • Kierowcy po alkoholu - 4496
  • Średnia liczba wypadków dziennie: 34.84
  • Średnia liczba zabitych dziennie: 2.2
  • Średnia liczba rannych dziennie: 40.64

Społeczeństwo

Minister Adamczyk wybrał nowego szefa komisji ds. pytań egzaminacyjnych na prawo jazdy

Opublikowano

-

Po aferze z błędnymi pytaniami na prawo jazdy i dymisjach w resorcie infrastruktury, minister Andrzej Adamczyk wybrał nowego szefa komisji, która zajmuje się układaniem i recenzowaniem pytań egzaminacyjnych
Konrad Romik, dyrektor Sekretariatu Krajowej Rady Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego w Ministerstwie Infrastruktury Źródło: YouTube

Konrad Romik, dyrektor Sekretariatu Krajowej Rady Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego w Ministerstwie Infrastruktury Źródło: YouTube

Choć od lat komisja z Ministerstwa Infrastruktury – układająca i recenzująca pytania na prawo jazdy – budziła kontrowersje, bo m.in. zapełniali ją urzędnicy, którzy w ten sposób dorabiali do pensji, dopiero niedawny skandal z przekazaniem na państwowy egzamin błędnych pytań, doprowadził do zmian. Oprócz zwolnienia z pracy Bogdana Oleksiaka, szefa Departamentu Transportu Drogowego, zwolniono też z funkcji przewodniczącego komisji ds. pytań egzaminacyjnych.

Jak dowiedział się portal brd24.pl minister Andrzej Adamczyk wybrał już nowego człowieka, który ma odpowiadać za pytania, na które na egzaminach na prawo jazdy odpowiadają kursanci. Nowym szefem komisji ds. recenzowania pytań został Konrad Romik.

Romik jest dyrektorem Sekretariatu Krajowej Rady BRD. W portalu wskazywaliśmy wcześniej, że to ten urzędnik (i wiceminister Rafał Weber) stali za ostatnimi wielkimi zmianami dotyczącymi pierwszeństwa pieszych oraz urealnienia kar za wykroczenia drogowe.

Jako nowy szef komisji Romik nie będzie miał łatwego zadania. Dlaczego? Bo oczywistym jest, że w Polsce należy zmienić całe myślenie o egzaminowaniu kierowców i przekierować je z podchwytliwego przyłapywania na nieznajomości kruczków prawnych na kształcenie do bezpiecznego poruszania się na drogach. Tego nie da się zrobić m.in. bez przejrzenia wszystkich dotychczasowych ponad 3 tys. pytań egzaminacyjnych i wyrzucenia wielu z nich do kosza. Przy tym – urzędnicy Adamczyka tak skonstruowali sobie wcześniej rozporządzenie dotyczące zasad wynagradzania członków komisji, że… za każde zrecenzowane pytanie dostaje się tam wynagrodzenie. Praca u podstaw okazała by się w tym systemie również złotym interesem…

Zmiany systemu układania i recenzowania pytań na prawo jazdy w Polsce powinny nastąpić po szerokiej konsultacji z wieloma środowiskami – kierowców, przedstawicieli ośrodków szkolenia kierowców, policji, organizacji pozarządowych itd. Czy minister Adamczyk jest w stanie otworzyć się na takie konsultacje? Czas pokaże.

Łukasz Zboralski