Connect with us
Statystyki 2025
  • Zabici w wypadkach - 55
  • Ranni w wypadkach - 1016
  • Kierowcy po alkoholu - 4496
  • Średnia liczba wypadków dziennie: 34.84
  • Średnia liczba zabitych dziennie: 2.2
  • Średnia liczba rannych dziennie: 40.64
  • Zabici w wypadkach - 55
  • Ranni w wypadkach - 1016
  • Kierowcy po alkoholu - 4496
  • Średnia liczba wypadków dziennie: 34.84
  • Średnia liczba zabitych dziennie: 2.2
  • Średnia liczba rannych dziennie: 40.64

Społeczeństwo

Mandaty za nielegalne parkowanie zdaniem MSWiA są za niskie. Kiedy wzrosną?

Opublikowano

-

Bezprawne parkowanie to w Polsce plaga. Chodniki są masowo zastawiane przez kierowców. Parkują na trawnikach, skrzyżowaniach, za blisko przejść. MSWiA przyznało, że kary są za niskie. Teraz musi odpowiedzieć – kiedy wzrosną

Nieprawidłowo parkujący kierowcy nie tylko niszczą chodniki, ale i stwarzają ryzykowne sytuacje na drogach Źródło: SM Warszawa

Parkowanie na chodnikach, jeżdżenie po chodnikach, stawanie na trawnikach, a nawet w parkach – to jedna z polskich plag drogowych, z którą żadna władza do tej pory nie chciała się zmierzyć. Społeczeństwo ma jednak tego dość. I najlepszym przykładem oczekiwania porządku z parkowaniem jest ogromna popularność takich kanałów na YouTube jak “Konfitura” czy “Samochodoza”.

MSWiA powiedziało “A”. Posłanka interpeluje – powiedzcie “B”

W maju ubiegłego roku posłanka Lewicy Paulina Matysiak i poseł KO Franciszek Sterczewski złożyli interpelację do ministra spraw wewnętrznych i administracji. Wskazali, że od ponad 20 lat stawki mandatów za niezgodne z prawem parkowanie pojazdów się nie zmieniły. W związku z tym kierowcy w ogóle przestali się obawiać konsekwencji takich nielegalnych postojów.

“Niezmienione przez ponad 20 lat stawki mandatów doprowadziły do faktycznej depenalizacji wykroczeń związanych z parkowaniem” – wytknęli parlamentarzyści. – “Jazda wzdłuż chodnika wg nowego taryfikatora podlega karze grzywny w wysokości 1500 złotych. Natomiast parkowanie z dala od krawędzi jezdni (które wymaga jazdy wzdłuż chodnika) nadal karane jest kwotą 100 zł. To oczywista niespójność taryfikatora, wynikająca z tego, że grzywna 1500 zł została wprowadzona w 2021 roku, natomiast grzywna 100 zł została wprowadzona w 2003 roku i od tego czasu nie została zwaloryzowana”.

Posłowie wskazali na paradoks obecnej sytuacji. Dwa dni legalnego postoju w strefie płatnego parkowania w stolicy kosztują 114 zł, a brak biletu – 600 zł kary. Tymczasem nielegalne postawienie auta w tej strefie np. na przystanku autobusowym na dwa dni kosztuje mniej – grozi za to zaledwie 100 zł mandatu i to pod warunkiem, że ktoś w ogóle ten mandat wystawi.

Autorzy interpelacji zapytali więc ministra, kiedy zostaną podwyższone kary grzywien za nielegalne parkowanie i czy objęte zostaną tzw. recydywą (ponowne takie wykroczenie w ciągu dwóch lat skutkujące podwojeniem grzywny”).

Minister się zgadza, że kary za niskie. Kiedy podwyżka?

Jeszcze w czerwcu ubiegłego roku na tę interpelację odpowiedział wiceminister spraw wewnętrznych i administracji Czesław Mroczek. Przyznał posłom rację i podkreślił, że potrzeba podwyżki mandatów za parkowanie sprzeczne z przepisami.

“Na wstępie pragnę poinformować, że w opinii resortu spraw wewnętrznych i administracji należy uznać za słuszną argumentację Państwa Posłów w zakresie potrzeby dokonania stosownej korekty rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 24 listopada 2003 r. w sprawie wysokości grzywien nakładanych w drodze mandatów karnych za wybrane rodzaje wykroczeń[1] w obszarze zatrzymania i postoju (lp. od 160 do 181), o którym mowa w tabeli B załącznika >>Wysokość grzywien nakładanych w drodze mandatu karnego za wybrane rodzaje wykroczeń przez uprawnione organy<< do rozporządzenia” – czytamy w odpowiedzi na interpelację.

Minister sprytnie ominął jednak odpowiedź na pytanie, kiedy taka podwyżka taryfikatora nastąpi. Teraz będzie musiał i na to pytanie odpowiedzieć. Bowiem 23 grudnia 2024 r. posłanka Matysiak skierowała do MSWiA kolejną interpelację, w której domaga się określenia terminu zmiany taryfikatora.

Posłanka zauważyła, że wiceminister uznał za słuszną uwagę o potrzebie podwyżki grzywien. “W tym kontekście dodatkowego znaczenia nabrały dwa pytania ze wspomnianej interpelacji, które pozostały bez odpowiedzi. Z tego powodu pragnę je ponowić w ramach niniejszego wystąpienia” – napisała Matysiak. I zadała dwa pytania:

“Kiedy zostanie wprowadzona waloryzacja sekcji „K“ tzw. taryfikatora mandatów (tj. części dotyczącej wykroczeń związanych z postojem pojazdów)?

Jaki współczynnik waloryzacji zostanie zastosowany?”.

Na tę interpelację MSWiA jeszcze odpowiedzi nie udzieliło.

luz

Źródła:
https://www.sejm.gov.pl/Sejm10.nsf/interpelacja.xsp?documentId=E2EB45313869E345C1258B24004A409C&view=5

https://www.sejm.gov.pl/Sejm10.nsf/interpelacja.xsp?typ=INT&nr=7123&view=5