Connect with us
Statystyki 2025
  • Zabici w wypadkach - 131
  • Ranni w wypadkach - 1902
  • Kierowcy po alkoholu - 8862
  • Średnia liczba wypadków dziennie: 36.6
  • Średnia liczba zabitych dziennie: 2.91
  • Średnia liczba rannych dziennie: 42.27
  • Zabici w wypadkach - 131
  • Ranni w wypadkach - 1902
  • Kierowcy po alkoholu - 8862
  • Średnia liczba wypadków dziennie: 36.6
  • Średnia liczba zabitych dziennie: 2.91
  • Średnia liczba rannych dziennie: 42.27

Społeczeństwo

Cała Polska notuje spadek zabitych na drogach, ale dwa województwa mają problem

Opublikowano

-

W porównaniu do 2021 r. w Polsce  o 15 proc. spadła liczba osób ginących w wypadkach drogowych. Są tylko dwa województwa notujące wzrost ofiar: śląskie i lubelskie

Źródło: wstępne dane Komendy Głównej Policji

W całej UE liczba osób zabijanych w wypadkach drogowych wzrasta do poziomów sprzed pandemii. Ogólny wzrost dla Unii przekroczył 10 proc. Jak wynika z nieoficjalnych informacji brd24.pl są kraje, w których w tym roku liczba ofiar śmiertelnych wzrosła o kilkadziesiąt procent. To tak zła sytuacja, że Komisja Europejska odmówiła nam podania danych dla poszczególnych krajów zasłaniając się stwierdzeniami, że “to dane wstępne, które nigdy nie są upubliczniane”.

Na tym tle Polska – po ostatnich zmianach w sprawie pieszych i urealnieniu mandatów – błyszczy jak diament. Nad Wisłą notujemy bowiem spadek zabitych w wypadkach drogowych o 15 proc. w porównaniu do 2021 r. W tym roku po raz pierwszy na polskich drogach zginąć może mniej niż 2 tys. osób. To oznacza, że udało się ograniczyć liczbę ludzi zabijanych rocznie w wypadkach aż o 1/3! Przed pandemią – w latach 2016-2019 – ginęło w Polsce w wypadkach rocznie ok. 3 tys. osób.

Okresy styczeń-październik 

Wypadki

2021 r. – 19 136

2022 r. – 18 472 (- 3,5 proc.)

Zabici

2021 r. – 1 876

2022 r. – 1 596  (- 14,9 proc.)

Ranni

2021 r.. – 22 238

2022 r. – 21 462 (- 3,5 proc.)

Liderzy poprawy: Świętokrzyskie i Opolskie

Jak wynika ze wstępnych danych gromadzonych przez Komendę Główną Policji, większość województw notuje znaczną poprawę jeśli chodzi o liczbę zabitych w wypadkach drogowych. Niektóre z tych województw jednocześnie notują wzrost rannych, co oznacza, że zmniejszyła się tam ciężkość wypadków – ich skutki są lżejsze. Tak jest np. w województwach: dolnośląskim (o 24 proc. mniej ofiar śmiertelnych, o 16,3 proc. więcej rannych i w ogóle o 14,7 proc. więcej wypadków), kujawsko-pomorskim (blisko 12 proc. mniej zabitych,  o 5,1 proc. więcej rannych i o 2,2 proc. więcej wypadków); małopolskim (o 24,2 proc. mniej zabitych, o 4,8 proc. więcej rannych i o 3 proc. więcej wypadków).

Największą poprawę pod względem zabitych w wypadkach drogowych notują województwa: świętokrzyskie (mniej zabitych o 29,3 proc.), opolskie (-27,9 proc.), małopolskie (-24,4 proc.) oraz dolnośląskie (-24 proc.).

Spadki zabitych w wypadkach drogowych większe niż 20 proc. odnotowały też woj. lubuskie (-22,2 proc.) i woj. zachodniopomorskie (-21,3 proc.).

Co złego dzieje się w Śląskim i Lubelskim?

Z tego pozytywnego trendu wyłamują się jednak w Polsce dwa województwa. Choć w woj. śląskim liczba wypadków w porównaniu do tego okresu w 2021 r. spadła o 11 proc., to były one bardzo ciężkie i w sumie liczba ofiar śmiertelnych urosła tam aż o 5 proc.

Podobnie źle wygląda to w woj. lubelskim. Liczba wypadków zmniejszyła się tam o 3,2 proc., ale liczba ofiar śmiertelnych wzrosła o 1,9 proc.

Widać więc jasno, że w tych dwóch województwach ciężkość wypadków się zwiększa. Działająca w Ministerstwie Infrastruktury Krajowa Rada BRD powinna jak najszybciej zbadać okoliczności tych wypadków, by spróbować dowiedzieć się, co – przy tych samych narzędziach w kraju takich jak m.in. surowsze kary dla kierowców – zawiodło. Czy nadzór policji na drogach jest tak samo efektywny jak w innej części kraju? A może odpowiada za to gorsza infrastruktura?

Porównanie wypadków śmiertelnych w poszczególnych województwach w okresach styczeń-październik lat 2022 i 2021

Dolnośląskie
2021 – 150 zabitych
2022 – 114

Kujawsko-Pomorskie
2021 – 102
2022 – 90

Lubelskie
2021 – 108
2022 – 110

Lubuskie
2021 – 63
2022 – 49

Łódzkie
2021 – 160
2022 – 139

Małopolskie
2021 – 120
2022 – 91

Mazowieckie (bez Komendy Stołecznej Policji)
2021 – 197
2022 – 162

Komenda Stołeczna Policji
2021 – 108
2022 – 84

Opolskie
2021 – 68
2022 – 49

Podkarpackie
2021 – 82
2022 – 78

Podlaskie
2021 – 68
2022 – 65

Pomorskie
2021 – 98
2022 – 86

Śląskie
2021 – 121
2022 – 127

Świętokrzyskie
2021 – 75
2022 – 53

Warmińsko-Mazurskie
2021 – 87
2022 – 72

Wielkopolskie
2021 – 194
2022 – 177

Zachodniopomorskie
2021 – 75
2022 – 59

Łukasz Zboralski