Connect with us

Bądź dobrym kierowcą

Bądź dobrym kierowcą #4: Ile można jechać w obszarze zabudowanym a ile warto?

Wielu kierowców nie wie, że w obszarze zabudowanym dopuszczalne są dwie prędkości maksymalne. Naprawdę niewielu potrafi wskazać, w jakich godzinach ile maksymalnie możne jechać

Opublikowano

-

Wielu kierowców nie wie, że w obszarze zabudowanym dopuszczalne są dwie prędkości maksymalne. Naprawdę niewielu potrafi wskazać, w jakich godzinach ile maksymalnie możne jechać

Warszawa nocą. Fot. CC0

W nocy w polskich miastach kierowcom wolno jechać maksymalnie 60 km/h. Fot. CC0

W całej Unii Europejskiej ta reguła jest prosta – w obszarze zabudowanym, czyli rozpoczynającym się u nas od znaku D-42 – kierowca może jechać z maksymalną prędkością wynoszącą 50 km/h. Inaczej jest tylko w Polsce. To stwarza kłopot kierowcom, którzy często nie potrafią przypomnieć sobie, w jakich godzinach muszą jechać z prędkością do 50 km/h, a w jakich wolno im jechać nawet 60 km/h.

Jak się w tym odnaleźć, skoro – jak wskazywaliśmy w pierwszym odcinku naszego poradnika – w Polsce trzeba zapamiętać aż osiem dopuszczalnych prędkości? Sposoby są dwa.

Można zapamiętać, że zgodnie z Prawem o ruchu drogowym (Art. 20, pkt 1 i 1a) dopuszczalne prędkości w obszarze zabudowanym w Polsce wynoszą:

50 km/h – w godzinach 5.00 – 23.00


60 km/h – w godzinach 23.00 – 5.00

Jest też drugi, łatwiejszy sposób.  Wystarczy przyjąć na własny użytek, że w obszarze zabudowanym jedzie się zawsze nie więcej niż 50 km/h. Ma to dwie zalety. Po pierwsze – kierowca nie musi już nigdy pamiętać od której godziny do której może w obszarze zabudowanym jechać szybciej i nie narażać się na mandat.
Po drugie – obowiązujący w całej UE limit 50 km/h (eksperci Unii apelują od kilku lat, by Polska także ujednoliciła swój limit) ma głęboki sens. Ograniczenie właśnie do tej wartości nie wzięło się z nikąd. Z danych dotyczących wypadków z pieszymi jasno wynika, że uderzenie w nich przy prędkości 50 km/h daje jeszcze 50 proc. szans na to, iż człowiek takie zderzenie przeżyje. Powyżej tej prędkości ryzyko zabicia pieszego silnie wzrasta – przy 60 km/h szanse na przeżycie wypadku wynoszą już zaledwie ok. 20 proc.

Warto pamiętać też o jeszcze jednej istotnej rzeczy – limit prędkości oznacza najwyższą prędkość, z którą można się w obszarze zabudowanym poruszać. To nie cel, do którego należy dążyć. Zawsze należy brać pod uwagę warunki na drodze oraz własne umiejętności. Dobry kierowca to taki, który o tym pamięta.