Rozmowy i opinie
Magnus Andersson z Q3: barierą w poprawie bezpieczeństwa jest stosunek Polaków do prędkości
W ciągu ostatnich dekad bezpieczeństwo drogowe w Polsce poprawiało się wolniej niż w Szwecji – mówi Magnus Andersson ze szwedzkiego stowarzyszenia Q3. – Główną barierą w poprawie BRD jest u Was ogólny stosunek do prędkości

Opublikowano
11 lat temu-
przez
luzW ciągu ostatnich dekad bezpieczeństwo drogowe w Polsce poprawiało się wolniej niż w Szwecji – mówi Magnus Andersson ze szwedzkiego stowarzyszenia Q3. – Główną barierą w poprawie BRD jest u Was ogólny stosunek do prędkości

Muszę powiedzieć, że prędkość jest największym problemem bezpieczeństwa drogowego zarówno w Polsce jak i w Szwecji – mówi Magnus Andersson ze stowarzyszenia Q3 promującego zrównoważony i bezpieczny transport. Fot. arch. prywatne
Jak ocenia Pan bezpieczeństwo ruchu drogowego w Polsce? Jak wypadamy w porównaniu ze Szwecją?
Magnus Andersson,Q3: W ciągu ostatnich kilku dekad bezpieczeństwo ruchu drogowego w Polsce poprawiało się wolniej niż w Szwecji. Szwecja wprowadziła swoją “Wizję Zero” (zero ofiar na drogach, zero rannych – red.) w 1997 r. i w związku z tą inicjatywą przeprowadzono wiele reform i programów inwestycyjnych mających na celu poprawę BRD. Dziś Szwecja pod względem działań w zakresie bezpieczeństwa ruchu drogowego jest w czołowej trójce w Unii Europejskiej.
Muszę powiedzieć, że to prędkość jest największym problemem bezpieczeństwa drogowego zarówno w Szwecji jak i w Polsce. Ogólne nastawienie do prędkości w Polsce jest największą barierą w poprawie BRD. Tymczasem redukcja prędkości na drodze nie tylko ocala życie, ale również redukuje hałas i emisję związków zanieczyszczających powietrze. To też oznacza oszczędność na paliwie. Zatem redukcja prędkości jest opcją polityki win-win-win.
W Polsce jest też bardzo ważne, by poprawić ochronę pieszych i rowerzystów. Zarówno w obszarach zabudowanych jak i poza nimi.
Co stowarzyszenie Q3 zrobiło do tej pory dla poprawy bezpieczeństwa drogowego w Szwecji?
Q3, które działa w Szwecji od dziesięciu lat, pomogło nabywcom ciężkich transportów wymagać więcej od przewoźników. Opracowaliśmy narzędzie zamówień, które jasno pokazuje, jakie rozwiązania prowadzą do dobrej jakości (z poszanowaniem środowiska pracy, bezpieczeństwa ruchu drogowego i środowiska naturalnego) i dobrej ekonomii transportu. Narzędzie umożliwia również wykorzystywanie go jako wzoru do zawierania kontraktów. Q3 ocenia też kontrakty transportowe bazując na wymogach dotyczących środowiska pracy, bezpieczeństwa drogowego i środowiska naturalnego. Wysokie standardy są nagradzane certyfikatem jakości Q3.
Ponadto zrzeszenie Q3 ułatwia wymianę informacji i współpracę między sprzedawcami i nabywcami transportów na licznie organizowanych seminariach i konferencjach w Szwecji.
Q3 zainteresowało się polskim rynkiem. Dlaczego?
Ciężki transport rozwija się w obszarze Morza Bałtyckiego, także między Szwecją a Polską. Q3 chciałoby podzielić się pewnymi szwedzkimi doświadczeniami i praktycznymi narzędziami, by radzić sobie z bezpiecznym i przyjaznym dla środowiska transportem ciężkim. W ostatnich latach zauważyliśmy większy nacisk na bezpieczeństwo ruchu drogowego w Polsce, zarówno ze strony rządu jak i społeczeństwa. Odnotowujemy też wzrost zainteresowania polskich firm transportowych i instytutów transportowych współpracą z Q3.
A co możecie zaoferować polskim firmom?
Q3 może zaoferować kila rzeczy. Przede wszystkim informacje na temat szwedzkich doświadczeń na temat promowania bezpiecznego i zrównoważonego transportu towarów. Zapraszamy polskie firmy do kontaktu z nami, by uzyskać informacje i porady. Polskie firmy będą również mile widziane jako członkowie naszego stowarzyszenia. Mamy nadzieje zorganizować w Polsce warsztaty i seminaria, na które będą zapraszani przedstawiciele polskich firm.
rozmawiał Łukasz Zboralski