Prawo
ITD uziemione. Od stycznia nie może karać za wyprzedzanie ciężarówek na zakazie

Opublikowano
3 lata temu-
przez
luzInspekcja Transportu Drogowego od stycznia nie może karać m.in. kierowców ciężarówek za łamanie zakazu wyprzedzania na autostradach. Bo Ministerstwo Infrastruktury „zapomniało” zmienić rozporządzenie
W styczniu w Polsce zmieniono zapisy w Kodeksie wykroczeń i podwyższono grzywny za wykroczenia drogowe. Powstały nowe artykuły regulujące kary za złe zachowania na drogach. Na przykład zwiększając grzywnę za nieprawidłowe wyprzedzanie dodano do Kodeksu wykroczeń oddzielny art. 92b, który za tego rodzaju zachowanie na drodze przewiduje 1000 zł grzywny.
Tym samym jednak nowelizacja prawa ucięła możliwość karania za nieprawidłowe wyprzedzanie Inspekcji Transporty Drogowego. Ponieważ wykroczenia, za które mogą karać kierowców pracownicy ITD wyliczone są w rozporządzeniu dotyczącym tej służby (Rozporządzenie Prezesa Rady Ministrów z dnia 29 czerwca 2011 r. w sprawie nadania inspektorom Inspekcji Transportu Drogowego oraz pracownikom Głównego Inspektoratu Transportu Drogowego uprawnień do nakładania grzywien w drodze mandatu karnego). A od stycznia to rozporządzenie do dziś nie zostało znowelizowane. Nie ma więc w nim zapisu, że ITD może karać kierowców za art. 92b Kodeksu wykroczeń.
W ten sposób urzędnicy Ministerstwa Infrastruktury, którzy nie zmienili rozporządzenia, na prawie pół roku pozbawili ITD możliwości karania np. kierowców ciężarówek, którzy wyprzedzają się na autostradach tam, gdzie dla ciężarówek jest to zakazane.
Za co jeszcze ITD nie może ukarać?
Brak nowelizacji rozporządzenia dotyczącego ITD zablokował tej służbie karanie także w innych obszarach. I to takich, które z dumą są prezentowane jako nowe rozwiązania.
Chodzi m.in. o pilotażowo wprowadzany w Polsce system monitoringu na przejazdach kolejowo-drogowych. W zamyśle, dzięki kamerom jednostka GITD obsługująca fotoradary w Polsce – CANARD – będzie mogła automatycznie karać kierowców, którzy przejeżdżają mimo opadających rogatek, albo wjeżdżają na przejazd, gdy one się jeszcze do końca nie podniosły i nie przestało świecić czerwone światło sygnalizatora.
Od stycznia karać za to można na podstawie zupełnie nowego artykułu w Kodeksie wykroczeń (art. 97a), którego nikt nie dopisał do rozporządzenia regulującego pracę “krokodyli”. Zatem ITD grzywien za to nakładać nie może.
Od 1 stycznia tego roku Inspekcja nie może też ukarać kierowców za zachowania opisane w art. 86b Kodeksu wykroczeń – bo tego artykułu też nie wpisano do rozporządzenia o karach nakładanych przez tę służbę. ITD nie może więc nakładać grzywien na kierowców, którzy nie ustępują pierwszeństwa pieszym, wyprzedzają na przejściach dla pieszych czy omijają pojazdy przepuszczające pieszych na pasach.
Łukasz Zboralski