Connect with us
Statystyki 2025
  • Zabici w wypadkach - 133
  • Ranni w wypadkach - 1957
  • Kierowcy po alkoholu - 9047
  • Średnia liczba wypadków dziennie: 36.85
  • Średnia liczba zabitych dziennie: 2.89
  • Średnia liczba rannych dziennie: 42.54
  • Zabici w wypadkach - 133
  • Ranni w wypadkach - 1957
  • Kierowcy po alkoholu - 9047
  • Średnia liczba wypadków dziennie: 36.85
  • Średnia liczba zabitych dziennie: 2.89
  • Średnia liczba rannych dziennie: 42.54

Infrastruktura

viaTOLL dla osobówek coraz popularniejszy. Dwukrotnie więcej urządzeń

Odkąd GDDKiA udostępniła specjalne bramki na autostradach, urządzenia viaAUTO kupiło dwa razy więcej kierowców – ustalił portal brd24.pl

Opublikowano

-

Odkąd GDDKiA udostępniła specjalne bramki na autostradach, urządzenia viaAUTO kupiło dwa razy więcej kierowców – ustalił portal brd24.pl

Urządzenie viaAUTO systemu viaTOLL Źródło: viaTOLL

We wrześniu kierowcy korzystali już z ponad 17 tys. urządzeń viaAUTO. Fot. viaTOLL

Latem Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad próbowała rozładować korki przed bramkami na autostradach wydzielając specjalne bramki dla samochodów osobowych korzystających z elektronicznych płatności viaAUTO. Urządzenia dla kierowców sprzedawane były w promocyjnych cenach z częścią kwoty do wykorzystania na przejazdy.
Ale zanim sporo kierowców zaczęło korzystać z viaTOLL dla osobówek, rząd zareagował nerwowo na problem wakacyjnych korków i zdecydowano o bezpłatnych przejazdach w weekendy (bezpłatnych dla kierowców, bo koszty dla operatorów były i tak pokrywane z budżetu państwa, czyli z kieszeni wszystkich podatników). Pojawiały się wówczas opinie, że pomysł GDDKiA z pasami dla viaAUTO nie wypalił. Nie do końca to prawda.

Pół miliona złotych w płatnościach viaAUTO

Okazuje się, że możliwość przejazdu przez odrębne bramki, wzbudziła jednak zainteresowanie kierowców. Wprawdzie w skali wszystkich korzystających z autostrad liczba pojazdów z viaAUTO wciąż jest niezbyt wielka, ale – jak ustaliliśmy – od tamtego czasu się podwoiła.
– Przed wyznaczeniem specjalnych pasów dla użytkowników viaAUTO sprzedaliśmy nieco ponad 8 tys. urządzeń, obecnie liczba urządzeń na rynku przekroczyła 17 tys. – mówi Dorota Prochowicz, rzecznik viaTOLL. Skok dobrze widać również w przychodach systemu. – W czerwcu przychody z od użytkowników viaAUTO wyniosły 270,4 tys. zł, a we wrześniu – 552,6 tys. zł – wylicza Prochowicz.

System dla anonimowych i zarejestrowanych

Być może jeszcze więcej kierowców korzystałoby z viaAUTO, ale część z nich zniechęca obowiązkowa rejestracja, by móc w Internecie śledzić swoje wydatki oraz zasilać konto przez płatności w sieci. Jako anonimowy użytkownicy mogą doładować swoje konto jedynie w wyznaczonych punktach obsługi klienta.
– Kupuje się urządzenie i kompletnie nie ma możliwości sprawdzenia czy operator właściwie nalicza opłaty za przejazdy. Jedyną informacją jest dobiegający z urządzenia sygnał dźwiękowy obwieszczający kończące się środki na koncie – napisał jeden z czytelników brd24.pl. – Ostatnio wjechałem w bramkę tylko dla viaTOLL i się zdziwiłem, a kierowca za mną oczywiście zaczął się irytować, ze wjechałem w nieodpowiednią bramkę. Uważam, że taka sytuacja jest niedopuszczalna, a istniejący stan sprzyja takim konfliktowym sytuacjom. Moim zdaniem konto viaAuto powinno działać tak jak telefony komórkowe na kartę, w których bez konieczności podawania jakichkolwiek danych osobowych, klient ma pełen dostęp do billingów, rachunków, zasilania konta online. Obecny stan viaAuto pod tym względem jest dla mnie nie do zaakceptowania – dodał.

Rzeczniczka viaTOLL tłumaczy, że to nie do końca prawda. Dorota Prochowicz przyznaje, że internetowy Panel Obsługi Klienta to premia dla użytkowników, którzy się zarejestrują – czyli podadzą swoje dane osobowe i dane przynajmniej jednego pojazdu.
– Ale pozostali użytkownicy też mogą sprawdzić stan konta dzwoniąc na infolinię i podając numer seryjny urządzenia oraz numer klienta (drukowany na paragonie z potwierdzeniem doładowania konta) – zaznacza.

Nowy system też z urządzeniami pokładowymi?

Być może niebawem wszyscy kierowcy będą korzystać z takiego sposobu płatności za autostrady, w tym za autostrady koncesyjne. Przed odejściem z resortu minister Elżbieta Bieńkowska zarekomendowała wybór systemu elektronicznego poboru opłat wykorzystującego urządzenia w samochodach.
Nie wiadomo jednak, dlaczego ten system miałby być najlepszy dla Polaków. Poprosiliśmy GDDKiA o ujawnienie analiz, które miały o tym przesądzić i składu osobowego zespołu, który podejmuje decyzję. Tych informacji nie otrzymaliśmy, choć minęły już prawie dwa tygodnie od wysłania pytań.

in