Connect with us

Infrastruktura

Takie samo oznakowanie drogowe w całej UE? Jest zgoda na opracowanie standardu

Opublikowano

-

Politycy UE uzgodnili, że powstaną jednakowe standardy dla oznakowania poziomego i pionowego dla wszystkich krajów członkowskich

Oznakowanie grubowarstwowe jest widoczne dla kierowców nawet wówczas, gdy nocą pada deszcz. Fot. archiwum

Oznakowanie grubowarstwowe jest widoczne dla kierowców nawet wówczas, gdy nocą pada deszcz. Fot. archiwum

Jak poinformowała Europejska Rada Bezpieczeństwa Transportu (ETSC), politycy na poziomie UE porozumieli się w sprawie jednolitych standardów oznakowania dróg. Uzgodniono, że należy opracować wspólne specyfikacje dla oznakowania pionowego i oznakowania poziomego w całej Europie.

Zdaniem ETSC wyższy standard oznakowania jest istotnym zagadnieniem w obliczu coraz wyższych poziomów autonomizacji samochodów – pojazdy coraz częściej odbierają kontrolę kierowcom.

– To jest bardzo dobra wiadomość i wszyscy kierowcy powinni być z niej zadowoleni – mówi Grzegorz Bagiński, dyrektor generalny Saferoad Polska. – Z wielu badań na świecie wiadomo, że inwestowanie w oznakowanie poziome na najwyższą stopę zwrotu wyrażaną w poprawie bezpieczeństwa ruchu drogowego. Oznakowanie dróg to bardzo ważny element BRD, bo to informacja o przebiegu trasy, czy optyczne prowadzenie kierowcy w nocy. A więc podwyższanie standardu oznakowania jest kluczowe. Oznakowanie powinno być widoczne przez 12 miesięcy w roku. Dziś mamy technologie – czyli farbę – które po zimie przestają działać. Trzeba oznakowanie w całości odnawiać, więc jest okres, gdy na większości dróg w Europie oznakowanie nie spełnia nawet minimalnych standardów. Dlatego ważne jest używanie lepszych technologii.

Zdaniem Bagińskiego producenci i dostawcy technologii są gotowi, by dostarczać produkty o lepszych parametrach. To jednak będzie pociągało za sobą większe koszty na podnoszenie jakości oznakowania dróg. – Zarządcy dróg będą musieli zwiększać budżety na takie prace i jest pytanie – czy UE będzie współfinansowała te wyższe nakłady na podnoszenie poziomu oznakowania – mówi dyrektor generalny Saferoad Polska.

luz