Connect with us
Statystyki 2025
  • Zabici w wypadkach - 564
  • Ranni w wypadkach - 9693
  • Kierowcy po alkoholu - 40736
  • Średnia liczba wypadków dziennie: 50.23
  • Średnia liczba zabitych dziennie: 3.38
  • Średnia liczba rannych dziennie: 58.04
  • Zabici w wypadkach - 564
  • Ranni w wypadkach - 9693
  • Kierowcy po alkoholu - 40736
  • Średnia liczba wypadków dziennie: 50.23
  • Średnia liczba zabitych dziennie: 3.38
  • Średnia liczba rannych dziennie: 58.04

Społeczeństwo

Polowanie na viaTOLL. W pół roku prawie tyle kar ITD co przez cały rok 2015

Inspekcja Transportu Drogowego w sześć miesięcy wręczyła kierowcom za brak viaTOLL kary na ponad 6,5 mln zł. W całym ubiegłym roku wyniosły 8,2 mln zł. Mandaty za brak e-myta płacą też właściciele samochodów osobowych

Opublikowano

-

Inspekcja Transportu Drogowego w sześć miesięcy wręczyła kierowcom za brak viaTOLL kary na ponad 6,5 mln zł. W całym ubiegłym roku wyniosły 8,2 mln zł. Mandaty za brak e-myta płacą też właściciele samochodów osobowych

Samochód ITD Fot. Łukasz Zboralski/brd24.pl

ITD nakłada mandaty za brak viaTOLL. Fot. Łukasz Zboralski/brd24.pl

Od stycznia do czerwca tego roku inspektorzy transportu drogowego wręczyli już właścicielom lub posiadaczom pojazdów 5308  kar pieniężnych za brak uiszczenia elektronicznej opłaty za przejazd drogami. Łącznie za brak viaTOLL służba ITD wystawiła w Polsce kar na ponad 6,5 mln zł.

Mandaty sypią się więc dużo częściej niż rok wcześniej. W całym 2015 r. ITD za brak viaTOLL wystawiła w sumie 6691 kar na łączną kwotę nieco przekraczającą 8,2 mln zł.

Kary za brak opłaty viaTOLL dla zespołu samochodów wynoszą od 500 do 1500 zł. Natomiast wprowadzenie złej kategorii do urządzenia viaBOX lub korzystanie z urządzenia w innym pojeździe niż jest do niego przypisany wiąże się z karą 250 – 750 zł.

W tym roku sieć dróg objętych viaTOLL się nie zwiększyła (ostatnie rozszerzenie e-myta nastąpiło 30 czerwca 2015 r. – o 35 km autostrad i 216 km dróg krajowych).

Osobówki też płacą kary za brak viaTOLL

Kierowcy uważają, że viaTOLL dotyczy tylko samochodów ciężarowych. To błąd, który może drogo kosztować. Zwłaszcza teraz, gdy wiele osób wybiera się na wakacje z przyczepami campingowymi.

Przepisy opłaty elektronicznej nie rozróżniają pojazdów na prywatne i wykorzystywane do działalności gospodarczych. Liczy się tylko masa – i to nie rzeczywista, a dopuszczalna masa całkowita pojazdu.
Jeśli więc samochód osobowy ciągnie przyczepę, nawet lekką (o dopuszczalnej masie całkowitej do 750 kg), która nie wymaga od kierowcy dodatkowej kategorii uprawnień, to i tak musi właściciel pojazdu musi kupić urządzenie viaTOLL i zapłacić e-myto, jeśli zsumowana dopuszczalna masa całkowita pojazdu i przyczepy przekracza 3,5 tony.

Jak wynika z liczby kar nakładanych przez ITD nieświadomość tego obowiązku jest wśród kierowców osobówek ogromna. W roku 2015 r. jedna czwarta wszystkich kar za brak opłaty viaTOLL wystawiona została właśnie właścicielom i posiadaczom osobówek z przyczepami. Inspektorzy nałożyli na nich 1759 kar. To prawie 900 tys. zł.

W tym roku ITD tylko od stycznia do czerwca inspektorzy za brak opłaty viaTOLL wystawili 1205 kar właścicielom pojazdów osobowych z przyczepami. To ponad 600 tys. zł.

Łukasz Zboralski