Connect with us
Statystyki 2025
  • Zabici w wypadkach - 591
  • Ranni w wypadkach - 10265
  • Kierowcy po alkoholu - 43025
  • Średnia liczba wypadków dziennie: 50.98
  • Średnia liczba zabitych dziennie: 3.4
  • Średnia liczba rannych dziennie: 58.99
  • Zabici w wypadkach - 591
  • Ranni w wypadkach - 10265
  • Kierowcy po alkoholu - 43025
  • Średnia liczba wypadków dziennie: 50.98
  • Średnia liczba zabitych dziennie: 3.4
  • Średnia liczba rannych dziennie: 58.99

Społeczeństwo

Coraz mniej samochodów w Paryżu. Od 2014 r. ruch spadł o 19 proc.

Opublikowano

-

Mer Paryża Ann Hidalgo zapowiadała, że stolica Francji pod jej rządami stanie się miastem rowerów, a nie samochodów. Tylko między 2018 a 2019 rokiem rucha samochodowy spadł o 8,1 proc. Hidalgo zapowiada, że jeśli zostanie wybrana na drugą kadencję to do 2024 Paryż będzie w 100 proc. rowerowy

Ruch samochodowy w Paryżu. Fot. CC0

Mer Paryża Anne Hidalgo zapowiada, że jeśli paryżanie wybiorą ją na drugą kadencję stolica Francji do 2024 będzie miastem w 100 proc. rowerowym. Fot. CC0

Paryski wydział ds. transportu zwrócił uwagę w swoim raporcie, że spadek ruchu samochodowego o 8,1 proc. w okresie 2018-2019 to jest największym jaki zanotowano od czasu prowadzenia pomiarów ruchu samochodowego w Paryżu (dane dotyczą jedynie ruchu w granicach miasta, a nie na peryferiach i na paryskiej obwodnicy). A wynik mógłby być jeszcze lepszy gdyby nie strajki pracowników komunikacji miejskiej, które zmusiły paryżan do podróży samochodami – doniósł dziennik „Les Echos”, który dotarł do raportu paryskiego merostwa.

Spadek ruchu samochodowego o 8,1 proc. jest tym bardziej zaskakujący, że w badanym okresie miasto nie poszerzyło znacząco sieci transportu publicznego. Zreorganizowano sieć autobusową i przedłużono jedynie dwie linie tramwajowe.

Priorytet: mniej miejsc parkingowych

Eksperci zwracają uwagę, że do porzucenia samochodu zachęciły mieszkańców Paryża roboty drogowe. Choć w Paryżu ubyło samochodów to przybyło korków. W związku z tym wielu mieszkańców wybierało rower bądź komunikację miejską jako szybszy sposób na dotarcie do celu. Wiele z prowadzonych robót, to prace nad nowymi ścieżkami rowerowymi. Liftingowi poddawane zostały wielkie paryskie place m.in. Plac Bastylii, Gambetta, Maillot.

Od 2014 r. kiedy merem Paryża została socjalistka Ann Hidalgo we francuskiej ulicy ubyło aż 19 proc. aut. Ograniczenie liczby miejsc parkingowych w mieście było jednym z priorytetów nowej mer. Hidalgo zapowiada, że jeśli zostanie wybrana na kolejną kadencję (wybory odbędą się w marcu), to do 2024 r. Paryż będzie w 100 proc. rowerowy.

Działania na rzecz zmniejszenia ruchu samochodowego w Paryżu prowadzone są od lat 90. Już Jacques Chirac (mer w latach 1995-2001) montował na dużą skalę słupki uniemożliwiające parkowanie na chodniku. Od 1992 r. ruch samochodowy w Paryżu zmniejszył się o 52 proc., a średnia prędkość spadła z 20,9 km/h do 13,9 km/h.

AN