Społeczeństwo
Monitoring na przejazdach kolejowych wyłapie wykroczenia kierowców. Rusza pilotaż

Opublikowano
5 lat temu-
przez
AgnieszkaPrezes Urzędu Transportu Kolejowego zapowiada, że jeszcze w tym półroczu ruszy pilotażowy projekt monitoringu na przejazdach kolejowych. Wykroczenia kierowców i pieszych mają być automatycznie rejestrowane oraz przekazane zarządcy drogi czy infrastruktury kolejowej. Ma to zdyscyplinować kierowców łamiących przepisy na przejazdach kolejowych

Przejazd kolejowy to miejsce, w którym kierowcy często ignorują przepisy. Ze wstępnych danych za 2019 r. wynika, że na przejazdach i przejściach kolejowych zginęło aż 65 osób. Fot. CC0
W 2019 r. na przejazdach kolejowych doszło do 205 wypadków, w których zginęło 65 osób wynika ze wstępnych danych Rejestru Zdarzeń Kolejowych prowadzonego przez Urząd Transportu Kolejowego. Najwięcej wypadków miało miejsce na przejazdach kategorii D – czyli bez rogatek i sygnalizacji świetlnej. To aż 60 proc. wszystkich wypadków na przejazdach.
Według dyrektor Biura Bezpieczeństwa PKP PLK aż 99 proc. wypadków na przejazdach to wina kierowców. Wjeżdżają na torowisko przy migającym świetle czerwonym, przy zamykających się rogatkach, ignorują ustawiony przed przejazdem znak STOP wjeżdżając na tory bez zatrzymania.
Automatyczna rejestracja wykroczeń i odczytywanie tablic rejestracyjnych
Prezes Urzędu Transportu Kolejowego Ignacy Góra w artykule opublikowanym przez portal rynek-kolejowy.pl stwierdził, że kierowcy potrzebują „dodatkowej motywacji” do przestrzegania przepisów na przejazdach. Mają nią być kary. Prezes UTK do karania kierowców chce wykorzystać monitoring na przejazdach kolejowych.
UTK sprawdził już możliwości techniczne montowania inteligentnego monitoringu, który automatycznie wykrywa wykroczenia, odczytuje dane z tablic rejestracyjnych pojazdów i jest w stanie zdalnie przesłać informacje do zarządcy drogi czy zarządcy infrastruktury kolejowej tak by ci mogli zawiadomić organy ścigania.
Rozpoczęły się już przygotowania do przeprowadzenia pilotażu. Inteligentny monitoring na wybranych przejazdach ma zostać zainstalowany jeszcze w pierwszym półroczu 2020 r. Prezes UTK zwraca jednak uwagę, że rozwiązania mogą zdyscyplinować kierowców jeślie kara za łamanie przepisów będzie nieuchronna.
„Oczywiście nawet po wskazaniu najlepszych rozwiązań technicznych pozostają jeszcze kwestie regulacji prawnych. Przede wszystkim ważna jest prawna możliwość skutecznego ukarania na podstawie zapisu z monitoringu kierowcy popełniającego wykroczenie drogowe. To nieuchronność kary powinna działać dyscyplinująco na kierujących pojazdami. By wypracować odpowiednie rozwiązania techniczne i prawne, konieczna jest współpraca Ministra Infrastruktury, Prezesa UTK, zarządców infrastruktury i podmiotów oferujących nowoczesne rozwiązania w zakresie monitoringu” – napisał prezes UTK.
Posłanka: monitoring na 1343 przejazdach, tylko 1211 wniosków o ukaranie kierowców
O szersze korzystania z monitoringu do karania kierowców łamiących przepisy na przejazdach pytała niedawno w interpelacji do ministrów infrastruktury i cyfryzacji posłanka Lewicy Paulina Matysiak o czym informowaliśmy na brd24.pl. Zwróciła uwagę, że z danych za 2018 r. wynika, iż PKP Polskie Linie Kolejowe miały monitoring na 1343 przejazdach kolejowo-drogowych. Policji wysłały jednak zaledwie 1211 wniosków o ukaranie kierowców, czyli mniej niż jeden wniosek na przejazd.
AN