Badania
Węższa droga i liczba wypadków spada o połowę
Zwężenia jezdni, małe ronda, progi zwalniające – można poprawić bezpieczeństwo na drogach dzięki bezpiecznej infrastrukturze przekonują naukowcy z Politechniki Gdańskiej i Politechniki Krakowskiej
Opublikowano
11 lat temu-
przez
luzZwężenia jezdni, małe ronda, progi zwalniające – można poprawić bezpieczeństwo na drogach dzięki bezpiecznej infrastrukturze przekonują naukowcy z Politechniki Gdańskiej i Politechniki Krakowskiej
Społeczne kampanie są ważne, egzekwowanie prawa na drogach też. Ale inżynieria ma również olbrzymie znaczenie. To dzięki odpowiedniemu projektowaniu dróg i zarządzaniu ruchem można poprawić bezpieczeństwo ruchu drogowego.
Jak? W dużym skrócie – można obniżyć potrzeby transportowe, zredukować ewentualne konflikty pomiędzy użytkownikami drogi, stworzyć warunki do podejmowania dobrych decyzji i wreszcie zredukować konsekwencje wypadków, jeśli już się wydarzą.
W praktyce oznacza to takie projektowanie dróg, by zminimalizować bezpośredni lub pośredni wpływ infrastruktury na powstawanie wypadku drogowego.
Eksperci są tego świadomi od dawna. Naukowcy z dwóch politechnik, w opracowaniu dotyczącym jeszcze poprzedniego programu poprawy bezpieczeństwa na polskich drogach (GAMBIT 2005), nie mieli wątpliwości, że w Polsce można poprawić bezpieczeństwo dzięki infrastrukturze. Marcin Budzyński i Lech Michalski z Politechniki Gdańskiej oraz prof. Stanisław Gaca z Politechniki Krakowskiej w opracowaniu “Bezpieczna infrastruktura drogowa – obecne wyzwania” podają przykłady brytyjskich badań.
- mniej zderzeń o 53 proc. – taki był efekt zwężenia jezdni
- mniej wypadków z pieszymi o 20 proc. – taką poprawę przyniosło zastosowanie wysp dzielących z przejściami dla pieszych (tzw. azyle dla pieszych)
- mniej o 60 – 70 proc. zdarzeń – taki jest efekt zastosowania małych rond
- średnio o 65 proc. zdarzeń – zastosowanie zwalniających progów osiedlowych o wysokości 7,5 cm i długości 4m.
- 14 proc. mniej wypadków z rannymi – wprowadzenie bram wjazdowych na wjazdach do osiedli
- redukcja prędkości średnio o 30 proc. – zastosowanie wyjazdów z wyniesieniami
luz
źródła:
“Bezpieczna infrastruktura drogowa – obecne wyzwania”; Marcin Budzyński, Lech Michalski, Stanisław Gaca
Koornstra M. et al.: SUNflower: A comparative study of the development of road safety in Sweden, the United Kingdom, and the Netherlands. SWOV Institute for Road Safety Research, Leidschendam, The Netherlands 2002