Connect with us
Statystyki 2025
  • Zabici w wypadkach - 118
  • Ranni w wypadkach - 1784
  • Kierowcy po alkoholu - 8281
  • Średnia liczba wypadków dziennie: 36.71
  • Średnia liczba zabitych dziennie: 2.81
  • Średnia liczba rannych dziennie: 42.48
  • Zabici w wypadkach - 118
  • Ranni w wypadkach - 1784
  • Kierowcy po alkoholu - 8281
  • Średnia liczba wypadków dziennie: 36.71
  • Średnia liczba zabitych dziennie: 2.81
  • Średnia liczba rannych dziennie: 42.48

Pojazdy

W Polsce nie pojedziesz szybciej niż 140 km/h. UE zmusza do nowych ograniczników w autach

Opublikowano

-

Zwrot w sprawie obowiązkowego systemu ograniczania prędkości w samochodach. UE zdecydowała, że w ISA mają być też wyposażane obowiązkowo używane auta. System ma mieć moduł GPS, dzięki czemu ograniczy maksymalną prędkość do takiej, na terenie jakiego państwa znajduje się pojazd
Prędkościomierz. Fot. CC0

Fot. CC0

Do tej pory wiadomo było, że od 2022 r. w inteligentny ogranicznik prędkości będą musiały być wyposażane wszystkie nowe samochody produkowane w UE oraz w Wielkiej Brytanii. Jednak – jak ustalił portal brd24.pl – w Komisji Europejskiej nastąpił przełom w tej sprawie i regulacja zostanie poszerzona także o samochody używane. System ISA ma też mieć nowe obowiązkowe funkcjonalności.

Chodzi o to, by nie tylko nowoczesne samochody ostrzegały kierowcę wizualnie lub dźwiękowo o tym, że jedzie za szybko (pomagać w tym mają kamery i rozpoznawanie znaków) oraz stwarzały lekki opór przy dalszym naciskaniu pedału przyspieszenia. W KE uznano, że także samochody używane powinny stać się bezpieczniejsze dla użytkowników. Dlatego i one mają zostać obowiązkowo przez właścicieli wyposażane w systemy ISA.

Właściciele używanych samochodów nie będą ponosić dodatkowych kosztów – urządzenia i ich montaż w wyspecjalizowanych warsztatach pokrywany będzie z dotacji unijnych, które przydzielać będą powiatowe wydziały komunikacji.

Czas na to będzie do końca tego roku. Od 2023 r. samochody, które nie będą miały inteligentnego ogranicznika prędkości, nie będą pozytywnie zaliczały przeglądu na stacjach diagnostycznych.

Nie da się rozpędzić bardziej niż ograniczenie w danym kraju

Największa zmiana dotyczy jednak samego systemu. Nie będzie już tylko ostrzegał kierowcy przed przekroczeniem dopuszczalnej prędkości na konkretnym odcinku drogi. Obowiązkowy moduł GPS będzie rozpoznawał, na terenie jakiego państwa znajduje się pojazd i możliwa maksymalna prędkość zostanie ograniczona do maksymalnej w danym kraju. Na przykład w Polsce żaden kierowca nie rozpędzi się bardziej niż do 140 km/h – bo to najwyższa dopuszczalna prędkość na autostradach.

Próby odłączania systemy ISA będą raportowane automatycznie w bazach stacji diagnostycznych. Samodzielne wyłączane systemu ma być karane.

Możliwe będzie za to wyłączanie systemu w samochodach biorących udział w legalnie zorganizowanych rajdach lub wyścigach. Organizatorzy zawodów motosportu będą wcześniej zgłaszać pojazdy, w których na czas zmagań ograniczniki będą odłączane zdalnie.

Nie jest jeszcze przesądzone, czy dostęp do danych zapisywanych przez ISA będą mieli ubezpieczyciele.

ai