Pojazdy
Obowiązkowe ograniczniki prędkości w samochodach od 2022 r.? W czwartek głosowanie w PE
Opublikowano
6 lat temu-
przez
AgnieszkaW czwartek Komisja Rynku Wewnętrznego i Ochrony Konsumentów Parlamentu Europejskiego zdecyduje o standardach bezpieczeństwa nowo wyprodukowanych aut. Wśród proponowanych rozwiązań jest obowiązkowe instalowanie inteligentnych tempomatów (ISA). Według Europejskiej Rady Bezpieczeństwa Transportu rozwiązanie to może zmniejszyć ilość śmiertelnych ofiar o 20 proc.
ISA czyli Intelligent Speed Assistance, to system który już dziś jest montowany w takich autach jak Ford, Mercedes-Benz, Peugeot/Citroen, Renault czy Volvo. System ten za pomocą GPS ustala jaka prędkość obowiązuje na drodze po której się poruszamy i wyświetli nam dozwoloną prędkość. Gdy ją przekroczymy da nam ostrzeżenie. Jeśli i to nie poskutkuje – nie zdejmiemy nogi z gazu, nie przyhamujemy – samochód sam się tym zajmie.
W określonych sytuacjach system ma niewielki margines akceptacji dla jazdy z większą – niż wynika to z przepisów – prędkością, ale zaledwie przez kilka sekund. Trzeba go jednak odpowiednio skonfigurować. Dotyczy to sytuacji kiedy na przykład wyprzedzamy ciężarówkę na autostradzie. Jeśli w momencie wyprzedzania pojawi się informacja o konieczności zmniejszenia prędkości, kierowca będzie mógł dokończyć manewr dezaktywując czasowo system. Jeśli po kilku sekundach nie wróci do przepisowej prędkości, dostanie ostrzeżenie. Po powrocie do jazdy zgodnej z limitami system wznowi działanie w normalnym trybie.
Masowe przekraczanie prędkości
Europejska Rada Bezpieczeństwa Transportu (ETSC), która optuje za instalowaniem systemu w nowych samochodach zwraca uwagę, że nadmierna prędkość, to na europejskich drogach jedna z głównych przyczyn wypadków. ETSC podkreśla, że w miastach gdzie dochodzi do 37 proc. wypadków śmiertelnych między 35 a 75 proc. kierowców jedzie z nadmierną prędkością. Na drogach lokalnych UE gdzie dochodzi do 55 proc. wypadków ofiarami śmiertelnymi prędkość przekracza od 9 do 63 proc. aut, na autostradach (8 proc. wypadków śmiertelnych) między 23 a 59 proc.
W czwartek 21 lutego w Parlamencie Europejskim Komisja Komisja Rynku Wewnętrznego i Ochrony Konsumentów będzie głosować nad nowymi standardami bezpieczeństwa w produkcji samochodów. Jedną z propozycji jest właśnie obowiązkowe montowanie systemu ISA. Według ETSC cały pakiet bezpieczeństwa może ocalić życie 25 tys. osób między 2022 a 2037 r. Sam inteligentny tempomat dostosowujący prędkość samochodu do obowiązujących przepisów według ETSC mógłby zmniejszyć liczbę ofiar śmiertelnych na europejskich drogach o 20 proc. – Wzywamy deputowanych do Parlamentu Europejskiego żeby poparli to ważne ratunkowe rozwiązanie. W tej chwili UE ma wyjątkową szansę, by dokonać ogromnej zmiany – zaapelowała do europosłów Graziella Jost z ETSC.
Rekordowy rok we Francji: mniej ofiar o 5,5 proc.
Organizacja zwróciła uwagę, że szereg krajów europejskich zmniejszył dozwolone limity prędkości. Po tym jak Francja obniżyła limit prędkości na drogach poza miastami z 90 do 80 km/h zanotowała rekordowy spadek liczby ofiar śmiertelnych. W 2018 r. było ich mniej o 5,5 proc.
AN