Connect with us
Statystyki 2025
  • Zabici w wypadkach - 40
  • Ranni w wypadkach - 711
  • Kierowcy po alkoholu - 3295
  • Średnia liczba wypadków dziennie: 36.24
  • Średnia liczba zabitych dziennie: 2.35
  • Średnia liczba rannych dziennie: 41.82
  • Zabici w wypadkach - 40
  • Ranni w wypadkach - 711
  • Kierowcy po alkoholu - 3295
  • Średnia liczba wypadków dziennie: 36.24
  • Średnia liczba zabitych dziennie: 2.35
  • Średnia liczba rannych dziennie: 41.82

Pojazdy

Nowa ŠKODA fabia. Pięć gwiazdek w teście bezpieczeństwa

Trzecia generacja ŠKODY fabia nieźle wypada w testach bezpieczeństwa Euro NCAP. Jedyny mankament – ochrona karku pasażerów na tylnym siedzeniu

Opublikowano

-

Trzecia generacja ŠKODY fabia nieźle wypada w testach bezpieczeństwa Euro NCAP. Jedyny mankament – ochrona karku pasażerów na tylnym siedzeniu

Trzecia generacja ŠKODA Fabia. Fot. ŠKODA

Trzecia generacja ŠKODA Fabia zapewnia dobrą ochronę dorosłym i dzieciom, a także pieszym. Fot. ŠKODA

ŠKODA fabia w nowej odsłonie miała swoją premierę podczas Salonu Samochodowego w Paryżu. Już od listopada auto w wersji hatchback mogą zamawiać polscy klienci, auto do dealerów trafi w styczniu. Sprawdziliśmy, jakie bezpieczeństwo użytkownikom zapewnia trzecia generacja lidera w swoim segmencie.

Wiele systemów w podstawowej wersji

Samochód w podstawowej wersji wyposażony jest w kilka systemów, dzięki którym podróż staje się bezpieczniejsza. Ma systemy ABS (zapobieganie blokowaniu kół podczas hamowania) i ESP (stabilizujący tor jazdy podczas pokonywania zakrętu) z elektroniczną blokadą mechanizmu różnicowego XDS (rozdzielanie momentu obrotowego na każde z kół, które umożliwia przeniesienie napędu na koło o lepszej przyczepności, gdy jedno zaczyna wpadać w poślizg). Standardowo auto wyposażone jest również w system Multicollision Brake – system uaktywniający automatyczne hamowanie po kolizji, które trwa, aż prędkość pojazdu nie spadnie poniżej 10 km/h. System można wyłączać.
Fabia wyposażona została w poduszki powietrzne czołowe i boczne dla pasażera i kierowcy oraz kurtyny powietrzne. Do mocowania fotelika dziecięcego z tyłu dostępne są uchwyty ISOFIX.

Pięć gwiazdek Euro NCAP

To m.in. dzięki tak dobremu wyposażeniu ŠKODA fabia zdobyła najwyższy wynik w teście bezpieczeństwa Euro NCAP. Samochód otrzymał pięć gwiazdek.

skoda_euroncap

Zobacz film z crash testów samochodu ŠKODA fabia

Ochrona kierowcy i pasażera określona została na poziomie 81 proc. Kabina samochodu pozostała stabilna przy zderzeniu czołowym. Dobrze chronione są nogi i uda kierowcy oraz pasażera. Podobny poziom ochrony zapewniono osobom o różnym wzroście i siedzącym w różnych pozycjach. W testach zderzenia bocznego ochrona klatki piersiowej i brzucha oceniona została jako odpowiednia, a ochrona miednicy i głowy – dobra. Fotele i zagłówki przednich siedzeń dobrze chronią kręgi szyjne przy uderzeniu w tył pojazdu, słaba okazała się ta ochrona w tylnych fotelach.
Fabia może posiadać też autonomiczny system hamowania awaryjnego, który przydaje się w ruchu miejskim. Ale ponieważ nie jest to opcja standardowa, nie była brana pod ocenę w teście bezpieczeństwa.

Samochód zdobył najwyższą możliwą liczbę punktów za ochronę dzieci w wieku 1,5 roku w testach dynamicznych. Ruch głowy do przodu w przypadku manekina dziecka 3-letniego nie był zbyt duży, choć siła działająca na szyję była nieznacznie wysoka. W zderzeniach bocznych oba manekiny były dobrze zabezpieczone. Samochód ma możliwość wyłączenia poduszki bezpieczeństwa pasażera, by móc przewozić dziecko tyłem do kierunku jazdy. Foteliki samochodowe wszystkich typów okazały się możliwe do zainstalowania, z wyjątkiem urządzeń z grupy II/III, które umieszczone na środkowym miejscu tylnego siedzenia nie wykazywały całkowitej stabilności.

ŠKODA fabia zapewnia też dobre bezpieczeństwo przy zderzeniach pieszym. Zderzak zdobył maksymalną liczbę punktów za dobrą ochronę nóg pieszego. Przednia krawędź maski pojazdu głównie zdobyła dobre noty na środku, nieco mniejsze bezpieczeństwo zapewniając po bokach. Ochrona głowy pieszego wahała się od oceny dobrej po środku przodu pojazdu do marginalnej po jego bokach. Słabe wyniki osiągnęły tylko miejsca przy podstawie przedniej szyby oraz przy sztywnych bocznych słupkach.

Pobierz pełne wyniki testu Euro NCAP w PDF

in