Społeczeństwo
Ruszyła kampania „Bezpieczeństwo na drodze w mediach – róbmy to dobrze!”
Portal brd24.pl rozpoczął kampanię, która ma zwrócić uwagę na to, że w reklamach, serialach i wiadomościach w Polsce często bezwiednie promuje się łamanie przepisów ruchu drogowego. Eksperci będą recenzować spoty i przekazy medialne oraz prezentować dobre przykłady. Partnerem merytorycznym kampanii jest projekt edukacyjny Świadomy Kierowca
Opublikowano
10 lat temu-
przez
luzPortal brd24.pl rozpoczął kampanię, która ma zwrócić uwagę na to, że w reklamach, serialach i wiadomościach w Polsce często bezwiednie promuje się łamanie przepisów ruchu drogowego. Eksperci będą recenzować spoty i przekazy medialne oraz prezentować dobre przykłady. Partnerem merytorycznym kampanii jest projekt edukacyjny Świadomy Kierowca
Dziecko wiezione bez fotelika w reklamie BP, aktorka Małgorzata Kożuchowska jadąca samochodem bez zapiętych pasów w reklamie Aviva – te dwie wpadki ujawnione niedawno na portalu brd24.pl zainspirowały ekspertów zajmujących się bezpieczeństwem ruchu drogowego do rozpoczęcia kampanii, która zwróci uwagę na problem niewłaściwego przekazu w mediach.
– Wiemy, że wiele polskich firm stara się kłaść nacisk na bezpieczeństwo ruchu drogowego, ale często jeszcze nie do końca wiedzą, jak powinno się to robić – mówi Łukasz Zboralski, redaktor naczelny brd24.pl. – Jest również w kraju wiele instytucji, które powinny w takich sytuacjach reagować, ale nie działają. Postanowiliśmy więc rozpocząć kampanię, w której będziemy mówić o właściwych przykładach i pokazywać, jak można poprawić niedobre materiały. Bo gdy w przestrzeni publicznej wszyscy będziemy przekazywać właściwe postawy i zachowania, to z pewnością pozytywnie wpłynie na świadomość polskich kierowców – dodaje.
A z tym nie jest najlepiej. Polska jest wciąż w ogonie Unii Europejskiej pod względem wypadków i ofiar na drodze. Według ostatnich zestawień gorzej w UE jest jedynie na drogach Rumunii. W Polsce w 2014 r. w wypadkach zginęło ponad 3 tys. osób. Niedawny raport Europejskiej Rady Bezpieczeństwa Transportu pokazał też, że mimo stosunkowo nowych autostrad, polskie trasy szybkiego ruchu też są najniebezpieczniejsze w Unii. Zdaniem ekspertów dlatego, że polscy kierowcy nie do końca wiedzą, jak się na nich zachować.
Kampanię „Bezpieczeństwo na drodze w mediach – róbmy to dobrze!” wsparli eksperci z projektu edukacyjnego Świadomy Kierowca.
– Zmiana świadomości polskich kierowców jest najistotniejszą zmianą, która powinna dokonać się w naszym kraju – mówi Sylwester Pawłowski, prezes firmy Safety Logic oraz twórca projektu edukacyjnego Świadomy Kierowca. – Warto wiedzieć, co robić, a czego się wystrzegać, żeby zbudować w Polsce prawdziwą kulturę bezpieczeństwa. Kulturę, w której nie będziemy zwalać na „złe drogi”, tylko każdy będzie czuł się odpowiedzialny za bezpieczeństwo na drogach.
– Chodzi o kulturę, w której Frog będzie wyśmiewany, a nie wielbiony, dziennikarz nie będzie dla zwiększenia słuchalności namawiać do „nogi z gazu, bo fotoradar”, a polityk fałszywie deklarujący zaangażowanie w BRD, zostanie wyraźnie i otwarcie nazwany hipokrytą. – dodaje Zboralski.
Czytelnicy zgłoszą, eksperci wytłumaczą
W ramach kampanii na portalu brd24.pl zbierane będą zgłoszenia od czytelników, którzy zauważyli niewłaściwe treści w reklamach, i serialach prezentowanych w TV, a także w wypowiedziach osób publicznych – dziennikarzy i polityków.
– Zależy nam również, a może jeszcze bardziej, żeby pokazywać najtrafniejsze i najlepsze przykłady promowania bezpieczeństwa ruchu drogowego w mediach w Polsce i za granicą – zaznacza Sylwester Pawłowski. – Jestem przekonany, że ta oddolna inicjatywa rozpocznie prawdziwą dyskusję i doprowadzi do realnej zmiany w bezpieczeństwie ruchu drogowego w kraju. Będziemy mieć więcej świadomych kierowców na drogach.