Connect with us

Społeczeństwo

Ministerstwo przyznaje: urzędniczka pisała rozporządzenie w sprawie komisji, w której potem dostała pracę

Opublikowano

-

Ministerstwo Infrastruktury potwierdza wyniki śledztwa brd24.pl w sprawie “grupy trzymającej pytania na prawo jazdy”. Urzędniczka, która dorabiała w ministerialnej komisji ds. pytań egzaminacyjnych, sama pisała rozporządzenie w sprawie powołania i wynagradzania tego ciała. Drugi urzędnik, który też tam pracował, miał tylko “przesyłać” dokument, w którym zapisał się jako autor
Puste dokumenty Fot. Pixabay

Fot. Pixabay

Wiemy więcej o “grupie trzymającej pytania na prawo jazdy” – czyli do niedawna utajnionej komisji w Ministerstwie Infrastruktury, która od 2014 r. zajmuje się układaniem i recenzowaniem pytań egzaminacyjnych na prawo jazdy. W tej komisji członkami ale też i przewodniczącymi oraz sekretarzami zostawali urzędnicy samego resortu. To niepokojące, bo ustawę nakazującą powołać komisją jak i rozporządzenie ustalające jej zasady wynagradzania pisali również urzędnicy Ministerstwa Infrastruktury (zajmowali się tym pracownicy Departamentu Transportu Drogowego).

Wiadomo, że tylko przez pięć ostatnich lat na wynagrodzenia pracujących w tej komisji podatnicy wydali ponad 733 tys. zł. Bo opłaty na rzecz ministerstwa, z których wynagradzana jest m.in. ta komisja, pochodzą z opłat za egzamin teoretyczny na prawo jazdy (WORD-y przekazują część tej opłaty).

Wśród urzędników ulokowanych w komisji najwięcej jest pracowników Departamentu Transportu Drogowego.

Resort: urzędniczka pracująca potem w komisji odpowiadała za prawo ją powołującą

Potwierdziły się wyniki naszego dziennikarskiego śledztwa dotyczące jednej z osób. Ujawniliśmy bowiem, że w elektronicznej wersji rozporządzenia ministra infrastruktury z 2014 r. (rozporządzenie powoływało komisję ds. pytań egzaminacyjnych i określało zasady wynagradzania jej członków) jako autorka dokumentu zapisała się Monika Panasiuk [CZYTAJ O TYM]

Ponieważ resort przekazał nam jedynie nazwiska obecnych członków komisji (od 2019 r.), sami ustaliliśmy, że Panasiuk dorabiała jako sekretarz tej komisji w 2014 r. Dziś wiemy, że była sekretarzem od 10 grudnia 2014 r. do końca lutego 2016 r.

Po naszych pytaniach Ministerstwo Infrastruktury przyznało wprost, że Panasiuk pracowała nad prawem powołującym komisję, w której potem została opłacanym sekretarzem. “Monika Panasiuk była odpowiedzialna za przygotowanie i procedowanie projektu ww. rozporządzenia” – napisał nam Szymon Huptyś, rzecznik resortu infrastruktury.

Z informacji rzecznika wynika, że Panasiuk przestała pracować w resorcie w marcu 2016 r.

Ministerstwo potwierdza też Tomasza Piętkę, jako autora pliku nowelizacji ustawy. Ale go tłumaczy

Drugiego urzędnika z Departamentu Transportu Drogowego, Tomasza Piętkę – który od początku powołania komisji był jej szefem, potem członkiem, a do dziś jest sekretarzem – też odnaleźliśmy zapisanego jako autora elektronicznego dokumentu nowelizacji Ustawy o kierujących pojazdami. Ta ustawa z 2013 r. wymuszała na ministrze powołanie komisji ds. pytań egzaminacyjnych. [CZYTAJ O TEJ SPRAWIE]

W pliku nowelizacji jako autor zapisał się “tpietka”. Resort nie zaprzecza, że to inicjał imienia i nazwisko głównego specjalisty Departamentu Transportu Drogowego. Twierdzi jednak, że “nie był autorem ani współautorem tego projektu”.

To prawda, że projekt nowelizacji ustawy został opracowany przez ówczesną sejmową Komisję Infrastruktury. Pewnym jest, że dokument przechodził przez ręce Piętki. Czy coś w nim pisał, zmieniał? Tu tłumaczenie resortu jest mętne.

“Tomasz Piętka, w ramach wykonywania obowiązków służbowych, wielokrotnie wysyłał w trakcie konsultacji i uzgodnień oraz na etapie prac parlamentarnych, dokumenty związane z projektem ustawy o kierujących pojazdami z 2010 r., także zapisane w formacie WORD. Pliki te mogły stanowić podstawę, ze względu na gotowy szablon, do przygotowania projektu ustawy przez inne osoby” – napisał nam Szymon Huptyś.

Wiadomo za to – i to wcześniej już przyznał resort – że Piętka był jedną z osób “współpracujących w ramach prac” nad rozporządzeniem powołującym komisję i ustalającym jej zasady wynagradzania.

Z naszych nieoficjalnych informacji wynika, że Piętka ma być awansowany na naczelnika wydziału w resorcie. Dokumenty w sprawie jego awansu miały zostać złożone tuż przed tym, jak ujawniliśmy publicznie działalność komisji, w której dorabiali urzędnicy. Na pytania o awans tego urzędnika resort jeszcze nam nie odpowiedział.

Znamy już nazwiska wszystkich szefów komisji

Ministerstwo ujawniło nam już nazwiska wszystkich osób od 2014 r. kierujących pracami komisji ds. pytań egzaminacyjnych na prawo jazdy.

2014-2017
Tomasz Piętka, główny specjalista Departamentu Transportu Drogowego w resorcie infrastruktury

16 marca 2017 r. – 21 grudnia 2018 r.
Konrad Romik, dyrektor Sekretariatu Krajowej Rady Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego

18 stycznia 2019 r. – 6 czerwca 2019 r.
Jacek Kędziora, były komendant stołecznej policji, były prezes Orlen Ochrona

18 lipca 2019 r. do dziś
Łukasz Mucha, pracownik Departamentu Transportu Drogowego w resorcie infrastruktury

Łukasz Zboralski