Connect with us
Statystyki 2025
  • Zabici w wypadkach - 116
  • Ranni w wypadkach - 1721
  • Kierowcy po alkoholu - 8003
  • Średnia liczba wypadków dziennie: 36.24
  • Średnia liczba zabitych dziennie: 2.83
  • Średnia liczba rannych dziennie: 41.98
  • Zabici w wypadkach - 116
  • Ranni w wypadkach - 1721
  • Kierowcy po alkoholu - 8003
  • Średnia liczba wypadków dziennie: 36.24
  • Średnia liczba zabitych dziennie: 2.83
  • Średnia liczba rannych dziennie: 41.98

Bądź dobrym kierowcą

Bądź dobrym kierowcą #5: Rowerzysta ma pierwszeństwo przed pojazdami zamierzającymi skręcić w drogę poprzeczną

Opublikowano

-

Sytuacje z rowerzystami są na drogach trudne dla kierowców z dużym stażem. Wśród zmian, o których mogli się nie dowiedzieć, jest ta dotycząca skręcania w drogę poprzeczną z przejazdem dla rowerów

Droga dla rowerów. Fot. CC0

Tak wiele zmieniło się w ostatniej dekadzie, że sytuacje związane z rowerzystami na drogach nie zawsze są dla kierowców jasne. W drugim odcinku naszego poradnika przypominaliśmy, kiedy rowerzysta może wyprzedzać samochód z prawej strony i jak powinien wówczas zachować się kierowca [Czytaj o tym].

Jedną z trudniejszych sytuacji na drodze może być dla kierowców ta, gdy zamierzają skręcić w drogę poprzeczną, przez którą przebiega droga dla rowerów.

Dlaczego to trudne? Bo na samych przejazdach rowerowych kierowca zgodnie z prawem ustępuje pierwszeństwa rowerowi znajdującemu się już na przejeździe (Prawo o ruchu drogowym, art. 27 pkt 1). To sytuacja analogiczna do tej z pieszymi – w Polsce mają oni pierwszeństwo oficjalnie dopiero wtedy, gdy znajdują się już na pasach. Nie wcześniej.

Inaczej jednak wygląda sytuacja, gdy kierowca skręca w drogę poprzeczną. Wówczas musi on ustąpić pierwszeństwa rowerzyście jadącemu na wprost po pasie ruchu dla rowerów, drodze dla rowerów lub po innej części drogi, którą ten zamierza opuścić.

W praktyce wygląda to tak, że gdy obok jezdni biegnie droga dla rowerów, to skręcający w poprzeczną drogę kierowca musi ustąpić pierwszeństwa rowerzyście, który dopiero zbliża się do miejsca, w którym drogi roweru i samochodu się przetnę. I to obojętne, z której strony rowerzysta nadjeżdża (Prawo o ruchu drogowym, art 27, pkt 1a).

Wymaga to od kierowcy naprawdę dużego skupienia i rozeznania sytuacji przed wykonaniem manewru. A skupiony i przezorny powinien być zawsze, bo przy skręcaniu w drogę poprzeczną obowiązuje go przecież zachowanie „szczególnej ostrożności”.

Tekst opracowany w ramach kampanii edukacyjnej BRD24.PL i Continental – “Bądź dobrym kierowcą”.
badz-dobrym-kierowca-belka2