Connect with us

Infrastruktura

Zniknie koszmar kierowców na rondach, czyli przejścia na samych zjazdach?

Opublikowano

-

Przejście dla pieszych tuż przy zjeździe z ronda – to jedna z poważniejszych zasadzek na kierowców i pieszych od lat tworzona przez drogowców. Nowe zalecenia będą inne – zapowiada resort infrastruktury
Przejście dla pieszych bardzo blisko ronda, na zjeździe źródło: Google Mapa

Przejście dla pieszych bardzo blisko ronda, na zjeździe źródło: Google Mapa

Każdy, kto jeździ, dobrze zna ten problem. Przejścia dla pieszych sytuowane wprost na zjazdach z rond. Czasem, żeby przepuścić tam pieszego trzeba zatrzymać się tak, że nawet osobowy samochód wystaje jeszcze tyłem na rondo i blokuje przejazd innym. Jest tak zwłaszcza na małych rondach i minirondach. Takie sytuowanie przejść stwarza tam jeszcze inny problem. Żeby wjechać i zjechać z tego ronda płynnie, w ruchu, trzeba naprawdę wspinać się na wyżyny koncentracji, by jeszcze mieć oko na “zebrę”, przez którą się takie skrzyżowanie opuszcza.

Ten problem zauważył poseł PiS Artur Szałabawka. I napisał interpelację do Ministerstwa Infrastruktury. Poseł wskazał w niej, że po zmianie prawa kierowcy muszą dostrzegać pieszych szybciej i im ustępować. Tymczasem wytyczanie przejść na samych zjazdach z rond tego nie ułatwia od lat.

“Czy istnieje możliwość dostosowania przepisów dotyczących budowy dróg, aby przejścia dla pieszych były odsunięte od skrzyżowań o ruchu okrężnym w taki sposób, by pojazd zjeżdżający z ronda nie był zmuszony do nagłego hamowania, a przez to powodowania zagrożenia dla pojazdów poruszających się m.in. za nim? Ponadto zmiana taka przyczyniłaby się do zmniejszenia korków, które tworzą się szczególnie w obrębie tego typu skrzyżowań i mają znaczący wpływ na płynność ruchu” – zapytał Ministerstwo Infrastruktury poseł Szałabawka.

Nowe przepisy odsuną przejścia o minimum 5 metrów

Na interpelację posła odpowiedział wiceminister infrastruktury Rafał Weber. Wyliczył obowiązujące obecnie prawo dotyczące budowy dróg i m.in. lokalizacji przejść dla pieszych. Zapewnił jednak, że ta sytuacja ma ulec zmianie.

Weber ujawnił, że ministerstwo opracowuje właśnie wytyczne projektowania skrzyżowań drogowych. Te dotyczące rond “będą zawierały szczegółowe przepisy dotyczące projektowania rond jednopasowych i turbinowych na drogach zamiejskich i ulicach. W projekcie wytycznych zawarto wymagania, zgodnie z którymi przejścia dla pieszych zaleca się odsuwać od zewnętrznej krawędzi jezdni ronda na odległość nie mniejszą niż 5,0 m” – napisał wiceminister.

Niestety – i sam wiceminister o tym przypomniał – będą to zalecenia. I je realizować będzie krajowy zarządca dróg, czyli Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad. Samorządowych zarządców dróg nikt do brania takich wskazówek pod uwagę nie będzie mógł zmusić.

ai

Reklama