Infrastruktura
Siemens zbuduje w Tychach inteligentny system zarządzania ruchem za 118 mln zł
Opublikowano
5 lat temu-
przez
luzW Tychach powstanie Inteligentny Systemu Zarządzania i Sterowania Ruchem (ITS). Dziś podpisano umowę pomiędzy Miejskim Zarządem Ulic i Mostów a firmą Siemens Mobility
Priorytet dla autobusów i trolejbusów, zielone światło, gdy na ulicach nie ma ruchu, czytelne informacje dla kierowców i pasażerów, ważenie ciężarówek czy pomiar prędkości aut – to niektóre możliwości systemu zarządzania i sterowania ruchem, który ma powstać w Tychach. – To szeroko zakrojony projekt, który obejmuje nie tylko rozmaite rozwiązania z dziedziny ITS ale także całkowitą przebudowę blisko 40 skrzyżowań w mieście – mówi Wojciech Łyko, dyrektor Miejskiego Zarządu Ulic i Mostów w Tychach.
W efekcie komunikacja ma działać lepiej i bardziej punktualnie, a kierowcy mają przemieszczać się po mieście płynniej. – Ruch autobusów i trolejbusów będzie na bieżąco śledzony na e-mapach, tak by w razie opóźnienia system mógł zareagować bardzo szybko i wprowadzić priorytet przejazdu dla tych pojazdów na wybranych skrzyżowaniach z sygnalizacją świetlną – dodaje mówi Arkadiusz Pastuszka, z-ca dyrektora MZUiM ds. realizacji inwestycji.
Inteligentne sterowanie zapobiega też sytuacjom, kiedy kierowcy denerwują się stojąc na czerwonym świetle przy zerowym ruchu wokoło, tracąc czas i paliwo. System przeanalizuje dane i zapali zielone światło.
– Tyski ITS jest jednym z największych projektów, jakie w najbliższych latach zostaną zrealizowane w naszym mieście i bez wątpienia największym tego typu systemem w kraju. Prace nad nim rozpoczęliśmy wiele miesięcy temu, angażując w to nie tylko inżynierów ruchu czy drogowców, ale także mieszkańców, którzy na co dzień będą korzystali z efektów tego przedsięwzięcia. Zanim zapadła decyzja o jego ostatecznym kształcie, w konsultacjach mogli oni wyrazić swoją opinię – mówi Andrzej Dziuba, prezydent Tychów.
– Cieszymy się, że Tychy stawiają na nowoczesne i zaawansowane rozwiązania poprawiające transport w mieście. To kolejne po Warszawie, Krakowie, Białymstoku, Rzeszowie i Poznaniu miasto w Polsce, w którym będziemy wdrażać nasze systemy ITS – mówi Krzysztof Celiński, Prezes Siemens Mobility Sp. z o.o.
Elementy systemu
Sercem całego systemu będzie Centrum Sterowania Ruchem, zlokalizowane w pomieszczeniach tyskiego stadionu. Tam będą gromadzone bieżące informacje o ruchu drogowym, tam też będzie główny ośrodek monitorowania ruchu przez system kamer; gdy np. dojdzie do wypadku, system natychmiast dostarczy taką informację i umożliwi wyświetlenie komunikatu o utrudnieniach na tablicach w wybranych punktach miasta.
Ponadto na ulicach pojawią się m.in. stacje monitorujące pogodę, stacje pomiaru zanieczyszczeń i poziomu hałasu, a także tablice informujące o dostępności miejsc parkingowych. Będą też specjalne znaki o zmiennej treści informujące uczestników ruchu o niebezpieczeństwach i utrudnieniach. Kierowcy dowiedzą się z nich między innymi jak omijać powstałe zatory drogowe. Całość uzupełnią tablice informacyjne na przystankach czy urządzenia umożliwiające automatyczne liczenie pasażerów w autobusach.
Możliwe będzie również ważenie ciężarówek w ruchu i monitorowanie łamania przepisów drogowych – jazdy na czerwonym świetle czy przekroczenia prędkości. Jednym z rozwiązań uspokojenia ruchu będzie tzw. odcinkowy pomiar prędkości. W projekcie wytypowano już miejsca, gdzie uzasadnione jest wprowadzenie takiego rozwiązania, by zmusić kierowców do jazdy zgodnej z przepisami.
– ITS to istotny element nie tylko w kontekście transportu, ale także niezmiernie efektywne narzędzie do zarządzania miastem. Dzisiaj systemy sterowania nie ograniczają się do kierowania sygnalizacją świetlną, ale skupiają wiele podsystemów, które pozwalają optymalnie wykorzystywać przepustowość, jaką oferuje droga. System ITS w Tychach zostanie stworzony w oparciu o najnowocześniejsze obecnie rozwiązania w tym obszarze – dodaje Dariusz Obcowski, dyrektor pionu ITS, Siemens Mobility Sp. z o.o.
Przedsięwzięcie ma być realizowane w latach 2019-2021. Jego całkowity koszt wraz z przebudową skrzyżowań wyniesie około 118 mln zł. Blisko 85 procent tej kwoty stanowić będzie dofinansowanie z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, z puli na tzw. niskoemisyjny transport miejski. Środki te zostały ujęte w Regionalnym Programie Operacyjnym Województwa Śląskiego.
red